این ها الگوی ذهنی دارند که می گویند در شرایط چگونه باید باشد . آنها پیوسته برای بهبود خود ، دیگران و هر چیزی که در پیرامون آنها قرار دارد تلاش می کنند. نیاز فراوانی به استقلال دارند و افرادی به شدت مستقل می باشند. آنها دوست دارند کارها را به روش خود انجام دهند. هر احتمالی را در نظر می گیرند و در زمان کار بر روی یک پروژه هیچ گاه صرفا به برنامه A در ذهن خود اکتفا نمی کنند، بلکه اگر نیاز باشد همیشه برنامه B یا C و یا حتی D را نیز در نظر خواهند داشت.

 

INTJ ها که کرسی آنها را استراتژیست (Mastermind) نامیده است، یک سر و گردن از بقیه در برنامه ریزی در شرایط احتمالی بالاتر هستند. عملیات پیچیده که مستلزم مراحل متعدد، یکی پس از دیگری و پی در پی هستند به راحتی توسط استراتژیست ها مورد واکاوی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و حتی آنها خود را برای شرایط و موقعیت های پیچیده تر و سخت تر آماده می کنند به گونه ای که همیشه راه حل دیگری برای آن مسائل در نظر می گیرندINTJ ها هر احتمالی را در نظر می گیرند و در زمان کار بر روی یک پروژه هیچ گاه صرفا به برنامه A در ذهن خود اکتفا نمی کنند، بلکه اگر نیاز باشد همیشه برنامه B یا C و یا حتی D را نیز در نظر خواهند داشت.

فراوانی جمعیتی استراتژیست ها در جامعه بسیار پایین است، شاید یک یا دو درصد از جمعیت جامعه را تشکیل دهند. به ندرت بیرون از اداره، کارخانه، دانشگاه یا آزمایشگاه خود دیده می شوند. با این وجود رهبرانی به شدت لایق و کارآمد هستند؛ به هیچ وجه اشتیاقی به فرمان دادن ندارند و ترجیح می دهند همیشه در پشت صحنه کار خود را انجام دهند مگر اینکه دیگران قادر به انجام وظایف خود نباشند، اینجاست که آنها وارد میدان عمل خواهند شد. زمانیکه مسئولیتی را بر عهده می گیرند به طور تمام و کمال عملگرایی خود را به اثبات می رسانند. استراتژیست ها معتقدند که کارآمدی برای هر سازمان ساختاریافته ای ضروری است و اگر با ناکارآمدی روبرو شوند – هرگونه اتلاف منابع انسانی و مادی – به سرعت عملیات بازبینی و انتساب مجدد پرسنل را انجام می دهند. رویه ها و روال های ثابت هیچگاه دست و پای استراتژیست ها را نمی بندد، مراجع ذیصلاح سنتی و تبلیغات نیز هیچگاه نمی توانند بر آنها اثر بگذارند. آنان تنها ایده های قابل لمس را می پذیرند و آنهایی را که غیر ملموسند به راحتی کنار می گذارند، کاری هم ندارند که بقیه در موردشان چه فکری می کنند. این موضوع یادتان باشد: هدف آنها بهره وری و کارایی حداکثری است.

استراتژیست در موقعیت های کاری معمولا به مدارج بالای مسئولیتی دست پیدا می کنند. طولانی مدت کار کرده و خود را وقف رسیدن به اهدافشان می کنند؛ هرگز وقت و انرژی خود و همکاران یا کارمندانشان را نیز هدر نمی دهند. یکی از مسائلی که استراتژیست را به راحتی تحریک می کند حل مسأله است. آنها عاشق پاسخدهی به سیستم های پیچیده ای هستند که نیازمند توجه و تمرکز دقیق و فراوانی است. آنها معمولا اتفاقات و شرایط مثبت را بازگو کرده و از نظردهی به اتفاقات منفی پرهیز می کنند. بیشتر علاقمند این هستند که سازمان را رو به جلو هدایت کنند تا اینکه در اشتباهات گذشته درجا بزنند.

استراتژیست ها نسبت به دیگر تیپ های بینشی متکی به خود و مصمم هستند و معمولا دارای اراده ای قوی می باشند. به راحتی تصمیم می گیرند؛ در حقیقت تا وقتی که همه چیز مشخص نشده و در مورد آنها تصمیمی گرفته نشده است به خودشان اجازه استراحت نخواهند داد. اما پیش از اینکه تصمیمی بگیرند باید به طور کامل در مورد آن موضوع تحقیق و جستجو کرده باشند. استراتژیست ها به شدت اهل نظریه پردازی هستند، اما پیش از اینکه بخواهند ایده ای را مطرح کنند باید تمام داده ها و اطلاعات مرتبط با آن ایده را بررسی کرده باشند. نسبت به هر ایده و یا گفته ای که بر اساس تحقیقات مبهم و ناقص و یا بر خلاف واقعیت مطرح شده باشد، مشکوک بوده و هرگز آن را نمی پذیرند.

 

محل کار

* از توانمندی های مفهومی و تصوری فراوان بر خوردارند.

* اطمینان فراوانی به بینش های شمی خود دارند و می توانند آنها را به واقعیت برسانند.

* اغلب به مقام رهبری و یا مدیریت در موسسه و شرکت می رسد و به سازمان خود احساسی از هدفمندی ، پنداره یا ماموریت می دهد.

* به شکلی منطقی و منظم کار می کند تا راه حل هایی نوآور و مبتکرانه برای مسایل ایجاد کند .

* سیستم ها و راه کارهایی تدارک می بیند که برای کاری که در دست دارد جالب است .

* برای رسیدن به مقصود همان اندازه که به خود فشار می آورد به دیگران هم فشار می آورد.

* وقتی واقعیت با الگوی آنها هم خوانی ندارد از خود انتقاد می کنند.

* دوست دارد که مستقل کار کند ، دوست ندارد کسی در کار او دخالت کند.

* دوست دارند بر اجرای عقاید خود کنترل داشته باشند.

 

عناوین شغلی

* مدیر مدرسه

* باستان شناس

* ارشیتکت

* فضانورد

* وکیل

* برنامه نویس یا تحلیل گر کامپیوتر

* مشاور

* طراح

* اقتصاد دان

* مهندس

* مخترع

* تحلیل گر سرمایه گذاری

* مشاور مدیریت

* ریاضی دان

* واسطه وثیقه

* عکاس

* پزشک

* روانپزشک

* روان شناس

* پژوهشگر

* دانشمند

* دانشمند اجتماعی

* واسطه اوراق بورس

* استاد دانشگاه

* نویسنده

 

ارتباط با دیگران

* محطاط هستند.

* بسیار صمیمی و با وفا هستند و بیش تر به روابط سنتی بها می دهند.

* محبت خود را تنها به نزدیکان خود نشان می هند.

* به معاشرت های دو نفری علاقمندند.

* به تیپ های معاشرتی علاقمندند تا کمی از حالت جدی خود بیرون آیند.

* به تبادل نظر و تبادل افکار علاقمندند.

* از صحبت های خودمانی خوششان نمی آید . آنها دوست دارند از هر کاری که می کنند مطلبی بیاموزند.

* نسبت به رد شدن و مورد بی اعتنایی قرار گرفتن حساس هستند اما رنجش خود را از دیگران پنهان می دارند. می خواهند کسی از آسیب پذیری آنها مطلع شود.

* جذب و شیفته کارشان هستند و ممکن است به روابط خود بهای لازم را ندهند.

* ممکن است روی نظر های خود سماجت به خرج دهند.

 

اوقات فراقت

دوست دارند که به تنهایی صرف وقت کنند ، به تنهایی فکر کنند و چیز بخوانند و موضوعات جدید را مطالعه کنند. بسیاری از آنها سعی می کنند بدنشان را شاداب و سرحال نگه دارند تا بهتر بتوانند فکر کنند. آنها از ورزش های انفرادی مانند دویدن و شنا کردن خوششان می آید. از نظم و ترتیب خاص برخوردارند . اوقات فراغت آنها برنامه ریزی شده و هدف دار است . آنها از فعالیت هایی خوششان می آید که با آن بتوانند چیز یاد بگیرند.

 

پیشنهاد

* با دیگران صحبت کنید و از آنها نظر بخواهید.

* حق به جانب و تدافعی نباشید. نقطه نظرهای دیگران را رد نکنید.

* به نشانه های جسمانی استرس ، قبل از اینکه حالت بحران پیدا کند توجه کنید . به محدودیت های خود توجه کنید و از سرعت گام خود بکاهید.

* با توجه به توانمندی های دیگران از آنها تعریف و تمجید کنید .

* اگر می خواهید با دیگران رابطه داشته باشید ، مراقب عدم حساسیت ها و انتقاد ها باشید.

* در یک موقعیت منفی ، مسئولیت قسمت خود را بپذیرید.

* بیاموزید که انعطاف پذیر باشید.

* به کار کردن برای خود بها بدهید. بسیاری از INTJ ها به قدری مستقل هستند که نمی توانند برای دیگران کار کنند.

* نخواهید که همه چیز زندگی را کنترل کنید.

* به توانمندی های خود بها بدهید - نوآور بودن ، سازمان یافته بودن ، مصمم ، اعتماد به نفس ، استقلال و خودمختاری و توانایی درک پیچیدگی ها.

 

جهت انجام آزمون شخصیت شناسی MBTI  اینجا کلیک کنید.

 

منبع:

- ایران ام بی تی آی

- ایران ذهن

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
میلاد |   1395/11/20 02:00:30   |
4     0
سلام واقعا درست من یک intj هستم گیتار میزنم کونگ فو کارم پزشکی خوندم مربی شنام مهندس ماشین ابزار یوگا کار و مکتب تاعو و واقعا ایده پرداز اینا منو آروم میکنه و رابطه م حساسه احساس میکنم همه بیهوده زندگی میکنن و کسی درکم نمیکنه واقعا این مطالب عین واقعیته من برآی هم تریپ ها ی خودم توصیه میکنم حتما یوگا یا ورزش کنترل وذهن رو داشته باشن چون فک میکنن همه چیز رو از دست دادن وقت کمه و بخاطر حساسیت شون ساز هم کار کنن بد نیست اما اگه کتابی رو میخونید که معمولا فیزیک یا پزشکی زیاد نرید طو بهرش خوبه اگه شرایطش کمی بیشتر باشه و لیاقت ما ها خیلی بیشتر از وابستگی به تشویق کسی یا انتظار از کسی است چون معمولا درک نمیشیم اما شخصیت طنز ما کو لاک میکنه مچکر از شما
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی