با توجه به اینکه در همه کشورهای دنیا معمولا شرکت ها و افراد علاقه چندانی به  پرداخت مالیات ندارند و قصد دارند به هر شکل ممکن از پرداخت آن امتناع ورزند، لذا کار ممیز مالیاتی از حساسیت بالای برخوردار است.

 

 

 این وضعیت وظیفه کارشناس امور مالیاتی را به عنوان رسیدگی کننده به این موضوع سخت تر کرده و وی را ملزم می سازد از تمامی ظرفیت های قانونی و مهارتی خود در کنار تجربه اش در رسیدگی های مالیاتی گذشته برای انجام بهتر وظیفه اش استفاده نماید.

 

در این مقاله به معرفی ممیز مالیاتی به بررسی وظایف، مهارتها، طبقه بندی ها و درآمد این شغل می پردازیم.

 

کار ممیز مالیاتی ( کارشناس امور مالیاتی ) چیست؟

 ممیزی مالیاتی فردی است که در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی می باشد و دفاتر موسسات را مورد بررسی قرار می دهد تا مطابق با درآمد ها وهزینه های موسسه مالیات وضع کند . ممیز مالیاتی لزوما وارد موسسه نمی شود بلکه موسسه وظیفه دارد تا دفاتر را تسلیم ممیزی نماید . فرد ممیز یک شخصیت کاملا مجزای از موسسه است و کلیه حقوق خود را از وزارت امور اقتصادی و دارائی دریافت می کند.

 

اهمیت شغل کارشناس امور مالیاتی

با توجه به اینکه در همه کشورهای دنیا معمولا شرکت ها و افراد علاقه چندانی به  پرداخت مالیات ندارند و قصد دارند به هر شکل ممکن از پرداخت آن امتناع ورزند، لذا کار ممیز مالیاتی از حساسیت بالای برخوردار است. این وضعیت وظیفه کارشناس امور مالیاتی را به عنوان رسیدگی کننده به این موضوع سخت تر کرده و وی را ملزم می سازد از تمامی ظرفیت های قانونی و مهارتی خود در کنار تجربه اش در رسیدگی های مالیاتی گذشته برای انجام بهتر وظیفه اش استفاده نماید.

 

محیط کار و ساعات فعالیت

حوزه کار ممیز مالیاتی ( کارشناس امور مالیاتی ) فعالیت های دولتی است و او به همین عنوان همیشه برای دولت کار می کند، مگر اینکه قصد داشته باشد از تخصص خود در حوزه دیگر مالی مثل حسابداری، حسابرسی و یا مشاوره مالیاتی به کسب و کارهای خصوصی استفاده کند. اگرچه به دلیل اینکه این متخصصین با تمامی قوانین مالیاتی و نکات مد نظر کارشناسان امور مالیاتی به خوبی آشنا هستند، می توانند مشاوران مالیاتی زبردستی برای شرکت ها قلمداد شوند.

 

ساعت کاری کارشناس امور مالیاتی معمولا به صورت تمام وقت است. یعنی در ساعات کار اداری دولتی فعالیت می کنند. این ساعت برای شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان یا مشهد بیشتر است و در شهرهای کوچکتر، کمتر می باشد.  البته امکان انجام کار پاره وقت نیز در این شغل وجود دارد که خارج از دستگاه دولتی و در شرکت های خصوصی در نقش های دیگر غیر از کارشناس امور مالیاتی میسر است.

 

 محل کار بازرس مالیاتی معمولا در سازمان امور مالیاتی شهر و یا استان محل اقامت خود است ولی در عین حال برای رفتن نزد شرکت هایی که ممیزی و بررسی پرونده مالیاتی آنها را در دست دارند، باید به دفتر کار آنها مراجعه داشته باشند.

 

مسئولیت ها و وظایف کارشناس امور مالیاتی

-بررسی حساب های شرکت ها به منظور تطابق اسناد و مدارک مالی با قوانین و مقررات و جلوگیری از فرار مالیاتی مؤدیان

 

-ملاقات با شرکت ها برای صحبت با مدیران و نمایندگان آنها جهت بررسی گزارش های مالی آنها و رفع ابهامات احتمالی

 

-بررسی تقلب های مشکوک

 

-مذاکره برای حل و فصل اختلافات – در صورت درخواست بررسی مجدد مؤدی مالیاتی

 

-نمایندگی اداره مالیات در دادگاه های تجدیدنظر در صورت ارجاع پرونده به دادگاه های صالحه در اثر شکایت مؤدی عدم قبول رآی اولیه در خصوص پرداخت مالیات

 

-هدایت تیم کارکنان شرکت مورد بررسی و کارکنان اداری در صورت انجام عملیات بازرسی به صورت تیمی

 

-مدیریت ارتباط بین شرکت ها و اداره مالیات

 

منبع :

-مسیر ایرانی

-سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی

-حساب گستر

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی