اغلب مدیران با گزینش افراد نامناسب برای تصدی موقعیتهای شغلی، روبرو بوده‌اند. این انتخاب نادرست باعث می‌گردد تا اولاً زمان و انرژی سازمان در طول فرآیند استخدام و آموزش هدر رود، ثانیاً سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم بعدی بر روی مستخدم جدید همگی بر باد داده شوند. بهترین راه برای پرهیز از این اشتباه انتخاب افراد مناسب و بالطبع انجام یک مصاحبه هدف‌دار و از قبل طراحی شده است.

 

اشاره:

اغلب مدیران با گزینش افراد نامناسب برای تصدی  موقعیتهای شغلی، روبرو بوده‌اند. این انتخاب نادرست  باعث می‌گردد تا اولاً زمان و انرژی سازمان در طول  فرآیند استخدام و آموزش هدر رود، ثانیاً  سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم بعدی بر روی  مستخدم جدید همگی بر باد داده شوند. بهترین راه برای  پرهیز از این اشتباه انتخاب افراد مناسب و بالطبع  انجام یک مصاحبه هدف‌دار و از قبل طراحی شده است.  جهت دستیابی به این منظور، باید فهرستی از نیازهای  شغلی و ویژگی‌های جایگاه سازمانی را به ترتیب اولویت  طبقه‌بندی کرد و با در نظر داشتن روشهای مصاحبه،  افراد مناسبی را انتخاب کرد.

 

 1) هدف از مصاحبه استخدامی

 هدف از انجام مصاحبه استخدامی، سنجش داوطلب برای  تصدی شغل و جایگاه سازمانی موردنظر و تناسب  مصاحبه‌شونده با شرایط تعریف شده برای تصدی آن شغل و  جایگاه سازمانی است. بطور خلاصه مصاحبه‌کننده  اطلاعاتی را از مصاحبه‌شونده کسب و اطلاعاتی در  رابطه با سازمان، شغل و جایگاه سازمانی به داوطلب  استخدام ارائه می‌دهد.

 

 2) اقدامات قبل از مصاحبه

قبل از انجام مصاحبه، مصاحبه‌کننده باید از تعداد  مصاحبه‌شوندگان، شرح شغل موردنیاز، نیازهای جایگاه  سازمانی مورد بحث، زمان کل مصاحبه، اسامی (احتمالاً)  سایر مصاحبه‌کنندگان، مدارکی که احتمالاً  مصاحبه‌شوندگان باید همراه داشته باشند، زمان شروع  هریک از مصاحبه‌ها و چک لیست سئوالات عمومی و  اختصاصی که از مصاحبه‌شونده پرسیده خواهد شد را تهیه کرده و همراه داشته باشد. همچنین پرسشنامه استخدامی  متقاضی (فرم متداول و معمولی که جهت کسب اطلاعات  اولیه متقاضیان در اغلب سازمان‌ها وجود دارد) را  کاملا مطالعه و حتی الامکان مواردی را بخاطر سپرده  باشد.

 مکان مصاحبه هم باید از نظر فیزیکی مناسب و  مصاحبه‌شونده و مصاحبه‌کننده رو در رو و در شرایط  مساوی (از نظر ارتفاع) قرار داشته باشند. زمان انجام  مصاحبه باید از پیش و با توافق طرفین تعیین شده باشد  تا هیچکس از نظر زمانی در فشار نباشد.

 

 3) اقدامات در طول مدت مصاحبه

در زمان انجام مصاحبه، باید مصاحبه‌کننده از  پاسخگویی به تلفن‌ها و یا مراجعان یا هر اقدام دیگری  که موجب ایجاد وقفه در مصاحبه می‌شود خودداری نماید.  همچنین به اظهارات مصاحبه‌شونده توجه کامل داشته و یادداشت‌برداری نماید.

 در طول مصاحبه، مصاحبه‌کننده باید توضیحاتی در رابطه  با سازمان، شغل و جایگاه سازمانی به مصاحبه‌شونده  ارائه دهد تا اگر ابهامی در خصوص شغل مورد نظر وجود دارد برطرف شود و هم‌چنین متقاضی استخدام دقیقاً با  انتظارات جایگاه سازمانی خود آشنا شود.

 در بسیاری از  موارد پیش آمده است که با همین توضیحات اولیه،  متقاضی متوجه شده است که امکان برآورده نمودن  انتظارات شغلی و سازمانی برایش وجود نداشته و اعلام  انصراف نموده است. ضمنا بر روی آخرین کار (سابقه  شغلی) مصاحبه‌شونده بیشتر تکیه شده و از وی خواسته  شود که درباره موفقیتهای بارز خود در طول مدت  اشتغال، روابطش با همکاران و مدیران قبلی خود، علت  ترک محل کار قبلی، انتظاراتش از شغل و محل کار جدید،  تجارب و تخصصهای احتمالی خود صحبت کند.  در طول مدت مصاحبه یادداشت برداری (بصورت خلاصه) از  کلیه اظهارات مصاحبه‌شونده، الزامی است و قبل از  انجام مصاحبه نیز، باید به مصاحبه‌شونده یادآوری  نمود که احتمالاً پاسخهای وی با معرفها و مراجعی که  وی معرفی نموده است، چک خواهند شد.

 

4) نحوه مصاحبه

موفقیت مصاحبه‌کننده در کسب اطلاعات مفید از  مصاحبه‌شونده، به میزان توانایی وی در طرح پرسشهای  مناسب بستگی دارد. مهمترین مشخصه اصلی، نحوه استفاده  از پرسشهای بسته (با پاسخهای بلی و خیر) و پرسشهای  باز (با پاسخهای گسترده) است. لذا مصاحبه‌کننده باید  در انتخاب روشها، از شیوه معینی استفاده کند. باید  توجه داشت که در انجام مصاحبه با متقاضیان استخدام،  از روش یکسانی استفاده نمود تا امکان مقایسه و سنجش  بین تمامی متقاضیان وجود داشته باشد. به طور کلی پنج  نوع مصاحبه استخدامی توصیه می‌شود که به شرح ذیل می باشند.

جهت مطالعه بیشتر روی بخش مورد نظر کلیک نمایید.

 بخش اول :مصاحبه بسته، مصاحبه باز  

بخش دوم: مصاحبه نیمه‌بسته، مصاحبه گروهی

بخش سوم : مصاحبه تنشی

 

منبع:

بازار کارا

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی