طبیعتا کارشناسان و مدیران مختلف دستمزد و حقوق یکسانی دریافت نمی‌کنند و حقوق افراد با یکدیگر متفاوت است. اما فاکتورهایی که در میزان دریافتی افراد تاثیر می‌گذارد کدام است؟ 

 

بر اساس این گزارشی از سایت ایران تلنت سطح تحصیلات، نوع دانشگاه، تسلط به زبان دوم و جنسیت جزو فاکتورهای مهم و اثرگذار بر میزان دریافتی افراد است.

 

دریافتی افراد با تحصیلات فوق لیسانس به طور متوسط 15 درصد بالاتر از افراد با تحصیلات لیسانس است. اما این اختلاف در مورد همه مشاغل یکسان نیست. سطح تحصیلات میزان دریافتی برخی مشاغل را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مورد برخی دیگر تاثیر چندانی ندارد. مثلا مدیران مالی که دارای تحصیلات فوق‌لیسانس هستند 43 درصد بیش از دیگر مدیران مالی‌ حقوق دریافت می‌کنند که تنها تا مقطع لیسانس تحصیل کرده‌اند. اما این فاکتور در میزان دریافتی مسئولان خرید و کارشناسان فروش تاثیر چندانی ندارد.

 

همچنین گزارش ایران تلنت نشان می‌دهد دریافتی افرادی که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه‌های دولتی گرفته‌اند به طور متوسط 16 درصد بیشتر از افرادی است که فارغ‌التحصیل دیگر دانشگاه‌ها هستند. این اختلاف در میان مدیران منابع انسانی، سرپرستان تحقیق و توسعه و کارشناسان شبکه بیش از بقیه است. اما تاثیر نوع دانشگاه در دریافتی مدیران کارگاه، مسئولان خرید و تحلیل‌گران ارشد چندان زیاد نیست.

 

جنسیت از دیگر فاکتورهای تعیین دستمزد است. به طور متوسط دریافتی زنان نسبت به مردان در مشاغل و سمت‌های مشابه 23 درصد کمتر است. اختلاف دریافتی به‌صورت میانگین برای مدیران خانم 36 درصد و برای کارشناسان خانم 28 درصد کمتر از آقایان است. مدیران پروژه زن 33 درصد کمتر از مدیران پروژه مرد دستمزد می‌گیرند. دریافتی مهندسان عمران زن 30 درصد کمتر از مهندسان عمران زن است. جنسیت، در دریافتی مشاغلی مانند مدیران خرید، تحلیل‌گران ارشد و کارشناسان بازرگانی تاثیر چندانی نداشته است.

 

افرادی هم که به زبان دوم تسلط دارند به طور متوسط 16 درصد بیش از دیگران حقوق می‌گیرند. این اختلاف به‌صورت میانگین برای مدیران به 20 درصد و برای کارشناسان به 13 درصد می‌رسد. تسلط و عدم تسلط به زبان انگلیسی در حقوق دریافتی مدیران مالی تاثیر 38 درصدی دارد و در مورد کارشناسان شبکه 25 درصد است. دانستن زبان انگلیسی اما در میزان دریافتی مهندسان مکانیک و سرپرستان منابع انسانی کمترین تاثیر را دارد.

 

اگرچه تصور اولیه این است که شرکت‌های دولتی حقوق بیشتری به کارمندان خود می‌دهند و یا افزایش حقوق سالانه آنها بیشتر است. اما گزارش یران تلنت خلاف این تصور را نشان می‌دهد. متوسط افزایش حقوق در ابتدای سال 94‌، در شرکت‌های دولتی 21 درصد و در شرکت های خصوصی 25 درصد بوده است. حقوق برنامه‌نوسان شاغل در بخش خصوصی 30 درصد بیشتر از همتایان خود در شرکت‌های دولتی افزایش یافته است. همچنین سرپرستان تحقیقات بازار در شرکت خصوصی 29 درصد بیشتر از شرکت‌های دولتی مشمول افزایش دستمزد سالانه شده‌اند. این اختلاف حتی در مورد منشی و کارمند اداری هم قابل توجه است. یعنی حقوق صاحبان این مشاغل در شرکت‌های خصوصی 20 درصد بیشتر از همتایان دولتی خود افزایش داشته است.

 

منبع:

- حسابداری و حسابرسی

- ایران تلنت

- آخرین اخبار حسابداری

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

محمدرضا نقی زاده هنجنی ـ سهیلا عباس نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی