از سال های کودکی یکی از فعالیت ها و رویاهای افراد، انتخاب شغل و بازی کردن نقش آن شغل است. و البته کودکان فارغ از تعاریف کلاسیک شغل، نقش های متنوع تری را می پذیرند. سبک زندگی شهری و گسترش سازمان ها و شرکت های دولتی و عمومی و خصوصی، شکل آموزش ها در مدارس و دانشگاه ها و نوع نگاه خانواده ها به آینده فرزندان خود، همگی مواردی هستند که منجر به قید و بند خودساخته ای به نام شغل شده اند. 

 

تعریفی این چنین که انسان موفق کسی است که بتواند در شرکت یا سازمانی، جایگاهی امن و آرام برای خود دست و پا کند و از فروش ساعت ها و روزها و سال های عمر خود (علاوه بر دانش و تجربه و سلامتی و…) کسب روزی نماید.

در این مطلب قصد توهین به کارمندان را نداریم و نمی خواهیم بگوییم همه باید کارفرما شوند. (درباره مزایا و ویژگی های کارمندی همگی خیلی چیزها آموخته و شنیده ایم.) تنها می خواهیم تلنگری بزنیم به این طرز فکر، که شاهراه موفقیت، دستیابی به شغلی با تعریف گفته شده در بالاست. چه بسیار افرادی که بدون یک روز کارمندی در زندگی به جایگاه های رفیعی (مالی و معنوی) رسیده اند و منصفانه اگر نگاه کنیم اغلب نام آوران جهان، زندگی خود را در قالب کار برای دیگران به ازای دریافت مزد، نفروخته اند.

از سویی وضعیت جامعه ایرانی، از مسائل فرهنگی بگیرید تا شرایط جمعیتی و دولت و اقتصاد و… همگی دست به دست هم داده اند تا این روزها، به دست آوردن یک شغل آبرومند در اداره ای بی دغدغه تقریبا به رویا تبدیل شود. دیگر آن روزها گذشت که فردی با گرفتن دیپلم ادبی، فورا کارمند ارشد وزارت فرهنگ و با گرفتن دیپلم برق کارمند بلندپایه وزارت نیرو می شد.

همه این ها را گفتیم تا بگوییم تنها را موفقیت در آینده کار کردن برای دیگران نیست. شاید شما خودتان نیز بتوانید یکی از همین معدود دیگران های (کارفرما) آینده باشید و دفتر و دستک و کارمند و… داشته باشید. البته اگر بخواهید و اراده کنید. وگرنه کارمندی هم هیچ عیب و اشکالی ندارد و سبکی از زندگی است که لازم است دست کم ۷۰ درصد جامعه آن را بپذیرند.

پس اگر با من موافقید ابتدا خود را از این قید و بند رها کنید و تا قید و بندهای بیشتری (مثل سابقه کار طولانی در یک شرکت یا مخارج روزمره خانواده، یا قسط های همیشه ناتمام) بر دست و پا و ذهن شما تنیده نشده، فکری بهتر برای آینده خود داشته باشید.

 

زندگی آینده یا آینده شغلی

یکی از بزرگترین ایرادات ما پیوند زدن آینده شغلی و زندگی آینده است؛ و گاهی حتی بدتر از آن اینکه آینده شغلی را به نوعی زندگی آینده خود می بینیم. اینکه همه چیز را در گروی پیشرفت و توسعه شغلی قرار دهیم، ستمگری بزرگی است که در کهن سالی به خاطر آن خود را نخواهیم بخشید. البته من نمی گویم که دست از کار بکشید و یا به فکر ارتقا رتبه (اگر کارمند هستید) نباشید. بلکه می گویم باز هم کمی آزادانه تر فکر کنید! کمی به خود، زندگی و ذهن تان فرصت نفس کشیدن بدهید و بپذیرید که ما کار می کنیم تا زندگی کنیم؛ نه اینکه زندگی می کنیم تا کار کنیم. بکوشید همیشه، حتی هر شب، این جمله را از خود بپرسید که کجای این معادله دو وجهی هستید؛ و البته مراقب باشید که کارتان، زندگی تان را نبلعد.

 

آیا می خواهید یک"کارمند" بمانید؟

آیا می خواهید یک "کارفرما" باشید؟

 

منبع:

- پارسیش

- اخبار حسابداری ایران

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی