برای اینکه گواهی‌نامه رانندگی‌ام را تمدید کنم به اداره راهنمایی و رانندگی رفته بودم؛ خانمی که جلوی من بود در پرکردن فرم‌ها دچار مشکل شده بود. او برگشت و از من پرسید: «می‌توانید در پر کردن این فرم‌ها کمکم کنید؟» گفتم: «البته!»، «چه مشکلی دارید؟»گفت: «هر وقت مجبور می‌شوم فرمی را پر کنم، وحشت زده می‌شوم»، بعد خندید و ادامه داد: «انگار دوباره ۶ ساله شده‌ام.»

 

 

خیلی از ما، وقتی که مجبور می‌شویم اطلاعات «رسمی» را ارائه کنیم، در وضعیت یک بچه ۶ ساله قرار می‌گیریم. وقتی فرمی را می‌بینیم، فکرمان معطوف همه فرم‌هایی می‌شود که پر کرده‌ایم. درست پر کردن فرم‌ها، به ما استرس می‌دهد. وقتی که در جست‌وجوی شغل هستیم، همان دورنمای ترسناک دوباره اتفاق می‌افتد. اکثر مردم، بهترین افتخارات کاری‌شان را در رزومه شان ذکر نمی‌کنند. آنها فکر می‌کنند که اجازه این کار را ندارند- البته که حق دارند موفقیت‌هایشان را ذکر کنند! وقتی شما به چیزی دست می‌یابید، برای همیشه آن امر متعلق به شماست.

 

شما اجازه دارید موفقیت‌هایتان را در رزومه‌تان ذکر کنید، هیچ دلیلی هم وجود ندارد که این کار را نکنید.

به خاطر همین وقتی ما با مشتریان مان روی رزومه‌شان کار می‌کنیم، به آنها می‌گوییم «این یک سند قانونی نیست بلکه سند معرفی و برند شماست. شما اجازه دارید اطلاعاتی را که می‌خواهید به اطلاع دیگران برسانید را در این سند ارائه کنید. رئیس قبلی شما اینجا نیست. او کار شما را زیر نظر ندارد. اگر کاری انجام داده‌اید، در این سند ذکر کنید!»

بیشتر مردم دستاوردهایشان را دست کم می‌گیرند. آنها ماجراهای زندگی کاری‌شان را کم‌اهمیت می‌کنند تا در رزومه شان بیشتر «حرفه ای» به نظر برسد. نتیجه‌اش این می‌شود که رزومه شان شبیه رزومه هر متقاضی کار دیگری می‌شود. آنها بهترین بخش‌های داستان زندگی شگفت‌انگیزشان را نادیده می‌گیرند و رزومه‌شان را با اصطلاحات کسل کننده فنی کسب‌وکار پر می‌کنند.

 

با آوردن داستان فوق‌العاده زندگی کاریتان، به نحوی که خواننده شما را حس کند، می‌توانید رزومه‌تان را هیجان‌انگیزتر و بسیار قوی‌تر کنید. این باعث می‌شود که رزومه شما برای مدیر استخدامی که آن را می‌خواند بسیار جذاب به نظر برسد. به نظر او، شما دیگر یک متقاضی شغل بی‌نام و نشان مثل بقیه متقاضیان نیستید.

در ادامه این مطلب، ۱۰ نکته‌ای را که شما احتمالا در رزومه‌تان ذکر نمی‌کنید- اما می‌توانید ذکر کنید و بهتر است که این کار را بکنید!- آمده است:

 

۱- موفقیت‌های مخفی من

شاید رئیس پیشین شما در مورد بزرگ‌ترین دستاوردتان در کار قبلی چیزی نمی‌دانست، به خاطر اینکه هیچ‌وقت از شما نپرسید روی چه چیزی کار می‌کنید و وقتی هم که تلاش کردید برایش توضیح دهید، به صحبت شما گوش نکرد. مشکلی نیست! موفقیت‌تان را به هرحال در رزومه‌تان بیاورید.

شما انجامش داده‌اید، خب ذکرش کنید. اینکه کسی در شرکتی که قبلا کار می‌کردید، شما را به خاطر کاری که موفق به انجامش شده‌اید، بشناسد؛ اصلا اهمیتی ندارد. تا زمانی که قادر به پاسخگویی سوالات در مورد موفقیت‌های شغلی‌تان هستید، پیش بروید و آنها را در رزومه‌تان ذکر کنید. شمایید که آن امتیازات را کسب کرده‌اید.

 

۲- آن کار جزو وظایف من نبود.

خیلی از مردم دستاوردهای کاری بزرگی دارند که در رزومه‌شان آنها را قید نمی‌کنند، به خاطر اینکه کاری که آنها انجام داده‌اند جزو شرح وظایفشان نبوده است. شاید آن کار جزو شرح وظایف شخص دیگری بوده است- شاید حتی جزو شرح وظایف رئیس‌شان بوده باشد- ممکن است به شما گفته نشده باشد که روی پروژه‌ای کار کنید، اما شما برای اینکه کارمندی مفید برای شرکت باشید، آن کار را انجام دادید. انجامش دادید؟ اگر انجامش دادید، خب در رزومه‌تان قید کنید.

 

۳- من به خاطر آن کار حقوق نگرفتم.

ذکر کردن ماموریت‌های داوطلبانه‌ای که انجام داده‌اید در رزومه باعث می‌شود که داستان زندگی شما بسیار تاثیرگذار شود؛ اما خیلی‌ها کارهای داوطلبانه‌ای را که انجام داده‌اند در رزومه‌شان قید نمی‌کنند. انجام آن کارها، حالا دیگر بخشی از وجود شماست، خوب داستانش را بگویید. مدیران کارگزینی دنبال آدم‌های زنده و فعالی مثل شما می‌گردند. به مدیر کارگزینی، چیزی را بگویید که جذب رزومه‌تان شود.

 

۴- فقط همان یکبار بود.

بعضی از بهترین ماجراهای شغلی فقط یکبار اتفاق افتاده‌اند، اما ما می‌گوییم: «من فقط یکبار آن کار را انجام دادم، واقعا در آن، ماهر نیستم» و آن کار را در روزمه ذکر نمی‌کنیم، این کاملا غیرمنطقی است. نیل، یکی از مشتریان ما، گروهی آنلاین از همکاران سابقش درست کرده بود و نزدیک به چهل‌هزار عضو جذب کرده بود، با این حال به ما گفت که «من دنبال چنین کاری نیستم» و ماجرای درست کردن گروه آنلاین را در رزومه‌اش حذف کرد.

تشویقش کردیم که آن را به روزمه‌اش برگردانَد، هرچند که نیل نمی‌خواست به‌زودی یک گروه اینترنتی دیگر درست کند. اینکه نمی‌خواست آن کار را دوباره انجام دهد مساله مهمی نیست، نیل با رزومه‌اش خود را برای کارهایی که می‌خواست معرفی می‌کرد ولی تجربه درست کردن یک گروه آنلاین یک موضوع مهم است؛ چه نیل بخواهد پروژه‌ای مشابه را انجام بدهد یا نه.

دو روز بعد اینکه نیل، رزومه‌اش را به روز کرد، معاون بازاریابی یک شرکت با نیل تماس گرفت و به او گفت: «داشتیم در مورد ساختن چند گروه آنلاین در سال ۲۰۱۶ حرف می‌زدیم. خیلی خوب می‌شه که همدیگر را همین الان ببینیم. وقت‌شناسی خیلی مهمه، قبول دارید؟»

 

جهت مشاهده ادامه موقعیت ها کلیک نمایید.

 

منبع

اخبار حسابداری ایران

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی