هر نهاد و سازمانی احتیاج به شخصی به نام کارفرما دارد. کارفرما، شخصیتی فراتر از مدیر دارد. این افراد همان کسانی هستند که پدیدآورندگان تجارت و کسب و کار به شمار می روند. 

 

در اصل این کارفرمایان هستند که اقدام به ایجاد کسب و کار می نمایند و آن را به سرانجام  می رسانند.

برای یک کسب وکار موفق کارفرما باید یا مهارت مدیریتی خود را ارتقا بدهد و یا مدیر را از بیرون استخدام کند. کسب و کاری که نتواند از مهارت مدیریت استفاده کند کوچک خواهد ماند. اما اگر یک سازمان به دلیل مدیریت های افراطی یا انحراف محیط فعالیت، از توانایی اصلی سازمان باز ایستد در آن موقع زمان حضور یک رهبر و هدایت کننده فرا می رسد.

 

در اینجا سوالی پیش می آید که این فرد کیست، چگونه شخصیتی دارد و چگونه شناسایی می شود؟

رهبر کلیه مسائل را از نگاهی جدید در نظر می گیرد و به نیروی کار در جهت رسیدن به تحقق ایده ­ها کمک می کند و به شدت تا زمان رسیدن به آن هدف­ ها بر اساس اصول ارزشی اولیه توافق شده تلاش می کند. ایده ها توسط رهبر داده می شود و مدیر برای اجرا و پشتیبانی آن مهم است. از سوی دیگر وقتی یک سازمان مدیران قابلی داشته باشد، کمتر دیده شده که احتیاج به رهبر داشته باشند. زیرا تغییرات دائمی به اندازه رکود دائمی چنانچه کنترل نشده باشند به کسب و کار خسارت وارد می کنند. بهره گیری از مهارت های رهبری و مدیریت به یک اندازه برای کسب و کار حیاتی است.

 

کارفرمایان، مدیران و رهبران  سه رکن جدا از هم هستند. برای کسب و کار، کارفرمایان به خوبی می توانند ویژگی های یک مدیر یارهبر یا ترکیبی از هر دو را داشته باشند اما به ندرت مشارکت غیر را می پذیرند. برای همین شرکت های با سابقه مخالف حضور کارفرمایان محض هستند.

یک شرکت موفق به جای کار فرما به کسانی احتیاج دارد که در قالب یک مدیر یا رهبر عناصر موجود در شخصیت کارفرما را نیز دارا باشند. بهترین ترکیب آن است که ویژگی­ های رهبری قوی با ویژگی های کارفرمایی قوی همراه باشند. مدیریت مکمل خوبی برای رهبری است.

 رهبر دارای اندیشه و دید است و به زمان های بلند مدت فکر می کند در حالی که مدیر نیز به همان اندیشه و دید برای اجرا و تحقق برنامه بودجه در زمان کوتاه تر تمرکز دارد.

رهبر از طریق تحریک احساسات و جلب نظرات به سوی دیدگاه به حرکت در می آورد اما مدیر از طریق فیزیکی، از راه تنظیم و مرتب کردن گروه ها به آن دیدگاه هدایت می کند. رهبر دیدگاه خود را به پشتوانه جذب افراد استقرا می بخشد و مدیر اجرایی که از ویژگی های یک مدیر برخوردار است اجرا و نگه داری از دید استقرا یافته را تضمین می کند.

 

 مدیر مسئول اجرای بهینه هدف های از پیش تعیین شده است. رهبر به چشم انداز، ابداع، وحی و الهام، القا، قضاوت، تشویق و مجازات و جرات نیاز دارد.

قابلیت رهبری را به سختی میتوان تشخیص داد و برنامه ریزی کرد اما تقریبا نقش مدیر در همه سازمان ها پیش بینی و تشخیص و ارزیابی شده است.

رهبران به سادگی یا به اشتباه به عنوان یاغی یا شورشگر شناخته می شوند، چون رهبر یک نوع بت شکنی دارد. رهبران سود آوری و تداوم وضعیت فعلی سازمان را مورد تردید قرار می دهند و خواهان تغییر آن  هستند و این تغیرات موافق و مخالفانی دارد برای همین سازمان ها از یافتن یک روش قابل قبول و مطمئن برای تشخیص تفاوت بین رهبر و مدیر طفره می روند.

 

یک شرکت به یک مدیر دقیق احتیاج دارد که در هنگام لزوم بتواند رهبر لایقی باشد تا به موفقیت برسند.

اکثر شرکت ها از مدیران لایقی برخوردارند؛ اما وقت آن رسیده که رهبران را نیز همچون مدیران تربیت کنند و اولین قدم آنان است که درک  درستی از اختلاف بین مدیران و رهبران و کسانی که فعالیت و موجودیت بنگاه را موجب می شوند، داشته باشند.

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی