در بخش های ابتدایی آموزش Word مفهوم قالب بندی  و پاراگراف را آموختید. حال در این قسمت تصمیم داریم شما را با قالب بندی های پاراگراف آشنا سازیم و نحوه کار با Tab ها و خط کش را به شما بیاموزیم.

ویژگی های فوق تقریبا در تمامی متن ها اعمال می شوند و بعضی از آنها تنها در متن های پیشرفته و قالب بندی های حرفه ای کاربرد دارند. همان طور که در نوشتن بر روی کاغذ لازم است در ابتدا حاشیه و فاصله بین سطرها را در نظر بگیریم در هنگام کار با کامپیوتر و قبل از تایپ نیز لازم است تنظیماتی برای پاراگراف ها تعیین نماییم ( هر چند که در Word تنظیمات پیش فرضی وجود دارد. )


توجه داشته باشید که قالب بندی بر روی یک پاراگراف صورت می گیرد و برای قالب بندی چند پاراگراف ابتدا باید آن ها را انتخاب نمایید و پاراگراف بعدی همیشه مبتنی بر پاراگراف قبل خواهد بود. بنابراین دارای قالب بندی یکسان خواهند بود.


 خط کش در اغلب اوقات نشان دهنده وضعیت پاراگراف است. قالب بندی پاراگراف نیز از طریق کلید های ترکیبی، منوها و نوار ابزار صورت می گیرد. ( با نحوه قالب بندی پاراگراف ها به طور مختصر در نوار ابزار Formatting آشنا شده اید. )


* نکته : بعضی از قالب بندی ها به طور مکرر استفاده می شوند، که د رقسمت های بعدی ویژگی شیوه ( Style ) را جهت سهولت در انتخاب قالب بندی های تکراری خواهید آموخت.


جهت دسترسی به کادر محاوره ای Paragraph از منوی Format استفاده نمایید ، در این کادر در قسمت General یا گزینه Allgnment می توان طریقه چیدن پاراگراف ها را تعیین نمایید. همان طور که می دانید در نوار ابزارFormatting چهار روش چیدن چپ چین و راست چین و وسط چین و ردیف کردن ( تراز دو طرفه ) وجود دارد. این چهار گزینه دارای کلید های ترکیبی نیز می باشند که به ترتیب ctrl + E , Ctrl + R , Ctrl + L و Ctrl + J می باشند.


با گزینه Outline level می توان قالب بندی خطوط سر فصل را به پاراگراف اعمال نمود. در قسمت Indention با گزینه های Left و Right می توان تو رفتگی پاراگراف از سمت چپ و راست را تعیین نمود شمایل گرافیکی این دو گزینه نیز در نوار ابزار Formatting قرار دارد.


گزینه Special دارای دو گزینه First line و Hanging می باشد و با این دو گزینه می توان تو رفتگی و بیرون آمدگی خط اول و خط های بعدی ، یک یا چند پاراگراف را تعیین نمود. با گزینه By می توان این مقدار را به صورت عددی تعیین نمود. دسترسی به این دو گزینه به صورت مکرر از طریق خط کش افقی صورت می گیرد.
 
در قسمت Spaccing با گزینه های Before و After می توان فاصله قبل و بعد یک پاراگراف را با پاراگراف بعدی تعییین نمود.


با گزینه Line spacing می توان فضای مابین خطوط را معین کرد. این فضا به صورت منفرد 1/5 برابر، دو برابر و یا چند خط است. دسترسی به این گزینه نیز از طریق نوار ابزار Formatting نیز صورت می گیرد.

دراین کادر می توان فاصله خطوط پاراگرافی را که دارای سبک های یکسان هستند از بین برد.


در برگه Line and page window/orphan control breaks که در حالت انتخاب شده قرار دارد، از ایجاد خط منفرد در بالا و  پایین صفحه جلوگیری می کند.


گزینهKeep lines together  از شکست پاراگراف بین دو صفحه جلوگیری می کند.


گزینه Keep with next پاراگراف جاری را با پاراگراف بعدی در یک صفحه قرار می دهد.


گزینه Page break befor محل جداسازی صفحه ها را در بالای پاراگراف انتخاب شده قرار می دهد.


در صورت فعال بودن Suppress line numbers شماره سطر بر روی آن پاراگراف ها اعمال نمی شود.


Tab Hephenate Don  با فعال بودن این گزینه خط اتصال ایجاد نمی شود.


ایستگاه های Tab علامت های کوچکی هستند که در حالت افقی روی خط کش قرار می گیرند  و در هنگام فشردن دکمه Tab عملکرد خود را نشان می دهند. به طور پیش فرض در یک سند خالی هر یک اینچ یک Tab وجود دارد که به صورت خطوط خاکستری رنگ در روی خط کش قرار دارند در بیشتر مواقع محل Tab را می توان به طور چشمی روی خط کش تعیین نمود. اما گاهی لازم است محل دقیق آن را مشخص نمایید. علامت های Tab برای ایجاد فهرست هایی که دارای دو یا چند ستون ساده هستند بسیار روش خوبی به نظر می آید. اما در صورت نیاز به فهرست های پیچیده حتما از جداول استفاده کنید.

 

درجTab
جهت درج Tab کافیست ابتدا نوع Tab مورد نظر را در خط کش را با کلیک مشخص نمایید، برای جابه جایی نیز می توان آن را به راحتی حرکت داد و جهت حذف روی Tab کلیک نموده و آن را به سمت پایین بکشید، د ربرنامه Word پنج نوع Tab وجود دارد.


Left Tab

با این  Tab متن چپ چین می شود و بعد از آن می توان تایپ نمود.
 
Center Tab 

با این  Tab متن وسط چین می شود و متن زیر آن قرار می گیرد.
 
Right Tab 

با این Tab متن راست چین می شود و متن قبل از آن قرار می گیرد.
 
Decimal Tab

این Tab در حالت عادی مانند Tab راست چین می باشد اما در صورت تایپ اعشاری دردر وسط اعداد قرار می گیرد.
 
Bar tab

یک خط عمودی است که زیر علامت آن کشیده می شد و با هر بار فشردن دکمه Enter افزایش می یابد.
 
جهت گشودن پنجره Tab از منوی Format استفاده نمایید. در این کادر عبارت Tab Stop Position محل قرار گیری Tab انتخاب شده را نمایش می دهد.


عبارت Default Tab stops محل اولین ایستگاه پیش فرض را نشان می دهد.


در قسمت Alignment می توان نوع Tab ها را تعیین و یا تعویض نمود.


درقسمت Leader نوع راهنمای مورد نظر را تعیین کنید. این نوع Tab ها معرف کاراکتری است که در بین متن و فضای بعد از آن به وسیله Tab ایجاد شده است.

 

منبع:

مطالبی در زمینه کامپیوتر

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی