سلستین چاو یکی از افرادیست که معتقد است هدف از زندگی، رشد فردی و هر روز بهتر شدن است و در این زمینه به خودش و دیگران کمک می‌کند. او بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیده که این سفر برای رشد فردی هیچوقت به انتها نمی‌رسد. همیشه چیزی درمورد ما وجود دارد که می‌توانیم بهترش کنیم، یعنی هیچوقت به نقطه‌ای نمی‌رسیم که دیگر هیچ رشدی امکان پذیر نباشد. 

در هر موردی که خوب هستیم، می‌توانیم بهتر هم بشویم. خانم سلستین حاصل تجربیاتش را در قالب چند نکته عملی در اختیار افرادی که مشتاق رشد و توسعه فردی هستند قرار داده، که با هم مرور می‌کنیم. بعضی از آن‌ها انقدر ساده هستند که می‌توانید از همین الان شروع کنید و بعضی‌هایشان هم به تلاش بیشتری نیاز دارند.


رشد و توسعه فردی
۱. هر روز کتاب بخوانید. کتاب‌ها منبع دانش و خرد هستند. هرچه بیشتر کتاب بخوانید، دانش بیشتری در چنته خواهید داشت. 


۲. یک زبان جدید یاد بگیرید. یادگیری زبان یک تجربه عالیست.

 
۳- سرگرمی‌های جدید انتخاب کنید. به‌جز سرگرمی‌های معمول‌تان چیز جدیدی هست که بتوانید انتخاب کنید اسب سواری و… . یا اینکه یک سرگرمی تفریحی انتخاب کنید. یادگرفتن چیزهای جدید جنبه‌های مختلف شما را رشد می‌دهد، جنبه‌های فیزیکی، روحی و احساسی.


۴. در یک دوره آموزشی جدید شرکت کنید. دوره‌های آموزشی یک راه عالی برای یاد گرفتن دانش و مهارت‌های جدید هستند، با می‌توانید در کارگاه‌ها و سمینارهای یکی-دو روزه شرکت کنید.


۵. اتاق‌تان را الهام‌بخش کنید. اتاق شما روحیه و حالات شما را تعیین می‌کند … .


۶. به ترس‌هایتان غلبه کنید. همه ما ترس‌هایی داریم، ترس از صحبت در جمع، ترس از بلاتکلیفی، ترس از ریسک کردن. این ترس‌ها ما را متوقف می‌کنند. اگر ترس‌هایتان را شناسایی کنید، حوزه‌هایی که نیاز به رشد دارید هم خواهید شناخت. در واقع ترس مثل قطب‌نمای رشد عمل می‌کند. اگر از چیزی می‌ترسیم، نشان‌دهنده چیزی است که باید در آن زمینه رشد کنیم.


۷. مهارت‌هایتان را ارتقا دهید. هرچقدر بیشتر تمرین کنید، در مهارت‌هایتان بهتر و قوی‌تر می‌شوید. پس حتما به فکر تمرین و بهتر کردن مهارت‌هایتان باشید.


۸. سحرخیز باشید وقتی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، انرژی و سرزندگیتان تا شب ادامه پیدا می‌کند و به همه کارهای روزانه‌تان می‌رسید.


۹. برنامه ورزشی روزانه داشته باشید. حداقل هفته‌ای سه بار و هر بار نیم ساعت برای ورزش کردن وقت بگذارید. اگر فعالیت‌های دیگر مثل پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا هم اضافه کنید که عالی می‌شود.


۱۰. برای زندگی‌تان کتاب راهنما بنویسید. شروع کنید به نوشتن چیزهای ضروری که زندگی شما را کامل می‌کند. مثلا از اهداف، ارزش‌ها و مقاصدتان بنویسید، درست مثل یک دفترچه راهنما برای زندگی. هر از چندگاهی به آن مراجعه کنید و ببینید چقدر طبق آن عمل می‌کنید.


۱۱. برای خودِ آینده‌تان نامه بنویسید. خودتان را در پنج سال دیگر کجا و چطور می‌بینید؟ تغییر می‌کنید؟ چه جور آدمی می‌شوید؟ برای خودِ یک سال دیگرتان نامه بنویسید، بعد شروع کنید به تلاش کردن تا به همان شخصی در نامه نوشته‌اید تبدیل شوید.


۱۲. راحت‌طلب نباشید. رشد واقعی فقط با تلاش و عرق ریختن زیاد به دست می‌آید. اینکه خیلی راحت باشیم به ما کمک چندانی نمی‌کند ، کارهای جدید انجام دهید. در واقع وقتی یاد بگیرید چطور در موقعیت‌های جدید عمل کنید، رشد می‌کنید.

 

۱۳. دیگران را به چالش بکشید. رقابت یکی از بهترین راه‌های رشد است. 


۱۴. نقاط کورتان را شناسایی کنید. همانطور که از اسمش معلوم است، نقطه کور را نمی‌توانیم ببینیم. از نظر رشد فردی، نقاط کور چیزهایی هستند که از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. شناختن نقاط کور به ما کمک می‌کند تا در واقع چیزهایی که به بهبود نیاز دارند را بشناسیم..


۱۵. از دیگران نظر بخواهید. هرچقدر هم سعی کنید روی نقاط کورتان کار کنید، باز هم ممکن است چیزهایی از دیدتان پنهان بمانند. پرسیدن از دیگران به ما دید بهتری می‌دهد.


۱۶. روی لیست کارهای روزانه‌تان متمرکز بمانید. روزتان را با نوشتن لیست کارهایی که باید انجام دهید شروع کنید و در طول روز روی آن‌ها متمرکز بمانید۱۷. برای خودتان اهداف بزرگ و جسورانه تعیین کنید. اهداف بزرگ و جسورانه شما را از مرزهایتان خارج می‌کنند، یعنی ممکن است کمی خارج از توانایی شما باشند و باید بیشتر از معمول تلاش کنید تا بتوانید به آن‌ها دست یابید.


۱۸. نقص‌هایتان را بپذیرید. همه ما نقص‌هایی داریم. مهم این است که آن‌ها را بفهمیم و قبول کنیم. شما در مورد نقص‌هایتان چه فکری می‌کنید؟ روی کدام‌هایشان می‌توانید کار کنید؟


۱۹. وارد عمل شوید. بهترین راه برای یاد گرفتن و بهتر شدن این است که وارد عمل شویم. قصد انجام چه کارهایی را داشته‌اید و هنوز شروع نکرده‌اید؟ چطور می‌توانید سریع وارد عمل شوید؟ صبر کردن دردی را دوا نمی‌کند. وارد عمل شدن به شما نتایج سریعی می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها چیزهای زیادی یاد بگیرید.


۲۰. از افرادی که مورد قبولتان هستند یاد بگیرید. افرادی که مورد قبولتان هستند را در نظر بگیرید، افرادی که تحسینشان می‌کنید. آن‌ها ویژگی‌هایی دارند که شما هم احتمالاً برای خودتان می‌خواهید


۲۱. یک عادت بد را ترک کنید. عادت بدی دارید که باید ترک کنید؟ زیاد خوابیدن؟ ورزش نکردن؟ همیشه دیر رسیدن؟ سیگار کشیدن؟


۲۲. یک عادت خوب پیدا کنید. عادت‌های خوبی مثل کتاب خواندن، سحرخیز بودن، ورزش کردن، مدیتیشن و غیره. 


۲۳. از آدم‌های منفی دوری کنید. جیمز رآن نویسنده معروف می‌گوید “ما متوسط ۵ فردی هستیم که بیشتر وقتمان را با آن‌ها می‌گذرانیم”. هرجا که بروید آدم‌های منفی هستند، اگر حس می‌کنید حال شما هم تحت تاثیر قرار می‌دهند از آن‌ها فاصله بگیرید.


۲۴. یاد بگیرید با آدم‌های مشکل‌دار کنار بیایید. مواقعی پیش می‌آید که افراد مشکل‌داری در نزدیکی شما هستند که نمی‌توانید از آن‌ها فاصله بگیرید.


۲۵. از دوستانتان یاد بگیرید. همه افراد ویژگی‌های منحصربه‌فردی در خود دارند. همه دوستانی که اطراف شما هستند هم چیزهایی دارند که می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید.
۲۶. دفتر خاطرات بنویسید. نوشتن یک راه عالی برای رسیدن به خود آگاهی است. وقتی که می‌نویسید، فکرتان را آزاد بگذارید و ۲۷. زمانی را که در برنامه‌های چت می‌گذرانید کاهش دهید) این برنامه‌ها را غیرفعال کنید و هر وقت واقعاً لازم است، آن‌‌ها را باز کنید.


۲۸. شطرنج یاد بگیرید (یا هر بازی استراتژیک دیگری). شطرنج یکی از بازی‌های عالی برای یاد گرفتن استراتژی و بهبود قدرت ذهن است. نه تنها لذت بخش است، بلکه مهارت‌های تحلیلی‌تان را هم تمرین می‌دهد. استراتژی را می‌توانید از بازی‌های کامپیوتری مثل Othello، Chinese Chess، WarCraft هم یاد بگیرید.


۲۹. تلویزیون تماشا نکنیدبرنامه‌ها و تبلیغات تلویزیونی واقعاً ارزش چندانی ندارند. همین وقت را می‌توانید صرف کارهای دیگر مثل ورزش، تماس گرفتن با دوستان نزدیک و خانواده و کارهای لذت‌بخش دیگر کنید.


۳۰. مدیتیشن کنید. مدیتیشن به شما کمک می‌کند که آرام‌تر و آگاه‌تر باشید.

منبع:وب سایت چطور
 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

محمدرضا نقی زاده هنجنی ـ سهیلا عباس نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی