هر فردی که قصد فعالیت در بازار کار را دارد، باید مهارت مذاکره و گفتگوی سازنده را کسب نماید. برای به دست آوردن یک قرارداد خوب، یا یک موقعیت شغلی مناسب، این توانایی از ضرورت بالایی برخودار می باشد. 

 

مخصوصاً برای افرادی که کمی خجالتی یا درونگرا هستند، داشتن این قابلیت از اهمیت خاصی برخوردار است. 


رسانه های دیجیتال را جدی بگیرید
در جهان امروز، رسانه های مجازی از هر نوعی که باشند، به شما در ارتباط برقرار کردن با کاربران و مشتریان کمک شایانی می کنند. در نتیجه با ایجاد گفتمان دوطرفه با جامعه هدف خود، می توانید تا حدی از مذاکره و تعامل رو در رو فرار کنید. البته که راهش فرار نیست، پس ادامه مطلب را بخوانید.  بدانید که حتی افرادی که از فروش و مارکتینگ هم متنفرند با راه کارهای آنلاین فروش و بازاریابی راحت تر میتوانند به موفقیت دست یابند. بنابراین افراد درون گرا میتوانند از طریق راه کارهای اینترنتی مانند ایمیل، شبکه های اجتماعی، مرکز تماس آنلاین و ... مذاکرات خودشان رو جلو ببرند.
موقعیت های چالش برانگیز را با استفاده از زیرکی و درایت و سیاست خود تبدیل به موقعیت های کنترل شده کنید.
موقعیت های چالش برانگیز را به جای تبدیل کردن به میدان مناقشه و جنگ، به مذاکره بین صداقت و دروغ تبدیل کنید. پرسونای افراد درون گرا راست گوست و این مشخصه می تواند در جلسه مذاکره به آنها آسیب برساند. اما از سوی دیگر رک گویی می تواند به حسن شهرت شما آسیب بزند. بنابراین باید جایی که اصول اخلاقی و کاری تان به چالش کشیده می شود، با اصول اخلاقی مد نظر بهترین عکس العمل ممکن را داشته باشید.


بر روی شبکه سازی گسترده خودتان کار کنید.
سعی داشته باشید که کارت ویزیت خود را به شبکه گسترده ارتباطی نشان دهید. فرض کنید افرادی را در شبکه ارتباطی خود دارید و با استفاده از ایمیل می توانید ارتباطات جدیدی را شکل داده و پیگیری کنید. در مراحل اولیه شبکه سازی این روند را با افراد کمی جلو ببرید و بعد از اینکه مخاطبین در مورد شما شناخت خوبی بدست آوردند  زمان آن فراخواهد رسید که فعالیت های خود را از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی گسترش دهید و حضور خود را در فضای آنلاین پر رنگ تر نمایید. این روند باعث شکل گیری روابط کاری صحیح و مناسب می شود. از دگر سو، حضور در انجمن های بحث و گفت و گو، تبادل نظر و شبکه های اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام و فیس بوک می تواند به ایجاد روابط و توسعه ارتباطات شما به شیوه ای اثربخش و مقرون به صرفه کمک نماید.


با خودتان کنار بیایید
به عنوان یک درونگرا، شما قبل از مکالمه با دیگران به صحبت های خود فکر کنید. به این ترتیب شما می توانید از اهداف دیگران آگاه شوید، و در نتیجه بهترین استفاده را از گفتگو های کاری ببرید.
 تحقیق کنید
انجام تحقیقات گسترده و متمرکز، باعث می شود که شما بدانید از مذاکرات چه می خواهید و مهم تر از آن، چگونه قصد رسیدن به آن را دارید. با به دست آوردن دانش مورد نیاز برای مدیریت یک گفتگو، شک نداشته باشید که حاصل کار شما یک نتیجه برد - برد خواهد بود.


تمرین، تمرین، تمرین!
اگر قبل از اینکه وارد یک مکالمه شوید، به خوبی پاسخ های احتمالی را بررسی کرده باشید و به آن چه خواهید گفت فکر کرده باشید، اعتماد به نفس شما در مواجه با دیگران، علیرغم خجالتی بودنتان افزایش خواهد یافت.


صمیمی و با وقار باشید
بردن یک مذاکره، لزوماً به این معنی نیست که با لحن تند و طلبکارانه حرف خود را به کرسی بنشانید. مذاکره ای موفق شناخته می شود که هر دو طرف در آن شاد و راضی باشند. این که لحن تهاجمی نداشته باشید، به رابطه های کاری طولانی مدت تری منجر می شود.


برنامه ریزی زیرکانه ای داشته باشید.
گاهی مجبور می شوید یک  شب یا یک روز کامل را در کنار افرادی بگذرانید، حتی در موقعیت های کاری نیز این اتفاق رخ می دهد. به عنوان یک فرد حرفه ای به گونه ای عمل کنید که مردم بدانند وقت شما ارزشمند است و برای رویداد های اجتماعی وقت اندکی دارید و امور مهم تر دیگری نیز برای انجام دادن دارید حتی اگر این امور مهم تر غذا دادن به گربه تان و یا روشن کردن آتش شومینه و خلوت کردن با خودتان باشد. اگر پای کنفرانس و رویدادهای مهمی در میان است سعی کنید در زمان استراحت از سالن بیرون بزنید و هوای تازه استنشاق کنید حتی اگر برای ۵ دقیقه باشد. در محل کار خود نیز مکانی را برای استراحت ۵ دقیقه ای در نظر بگیرید. اگر صاحب کسب و کار هستید گاهی در خارج از محل کار به اداره امور بپردازید و هنگامی که در سفر هستید نکات مهمی را که به ذهنتان می رسد را یادداشت نمایید.


 ارتباط چشمی برقرار سازید
نگاه کردن به چشمان فرد مقابلتان حین یک مذاکره، شما را یک انسان با اعتماد به نفس نشان می دهد. با این کار، دیگران شما را بیشتر جدی می گیرند و حرف شما تاثیر به مراتب بیشتری خواهد گذاشت.
مکث در حین صحبت
اگر در حین مذاکره شرایط به گونه ای که می خواستید، پیش نرفت، می توانید با یک مکث کوتاه تصمیمی در جهت ترک یا ادامه گفتگو اتخاذ نمایید. اگر به ادامه صحبت مجبور هستید، این مکث باعث می شود تا ایده های جدیدی برای مدیریت حرف های خود به ذهنتان خطور نماید.


سوالات مختلف بپرسید
به عنوان یک درونگرا، شما پتانسیل تبدیل به یک مذاکره کننده موفق را دارید، زیرا شنونده خیلی خوبی هستید. صحبت های طرف مقابلتان باعث می شود تا اطلاعات ارزنده ای، جهت استفاده به نفع شما در اختیارتان قرار بگیرد.
بگذارید تا بحث را طرف مقابل شروع کند
اگر به فرد مقابل خود اجازه دهید تا خواسته هایش را مطرح کند، با بدترین سناریو ممکن روبرو خواهید شد. در نتیجه، می توانید برنامه ریزی بهتری برای ادامه گفتگو در ذهن خود آماده سازید.


از قبل خواسته هایتان را مشخص کنید.
افراد درون گرا نباید در محیطی تحت فشار قرار بگیرند و باید از پیش اهداف و مسیر مذاکره را باری خودشان تعیین کنند تا  از قرارگیری در شرایط ناخواسته جلوگیری شود. بنابراین خودتان را برای شرایط ناخواسته و بدترین حالات اماده کنید. به طور مثال در مذاکرات مربوط به فروش سعی کنید به میزان حداقل قیمت نرسید و برای خودتان کمترین قیمت یا حداقل سود را تعیین نمایید.


سوالات را به صورت باز مطرح کنید.
افراد درون گرا باید از قابلیت و توانایی خود برای گوش دادن فعالانه و پرسیدن سوالات آینده نگر به خوبی استفاده نمایند و به عنوان یک ابزار قدرتمند برای موفقیت در  مذاکره بهره مند شوند. باید سعی  کنید طرف مقابل مذاکره را برای برداشتن گام بعدی در مذاکره و دریافت اطلاعات تشویق کنید.

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی