هوش جسمانی یعنی اینکه تا چه در مورد بدن خود آگاهی داریم، چقدر در مورد بدن خود دانش داریم،‌ با و برای بدن خود واقعاً چه کارهایی را انجام می دهیم. هوش جسمانی هم می تواند به اندازه بهره هوشی (ایی کیو) مهم باشد زیرا منجر به آن می شود که علایم جسم را متوجه شویم، به توانمندی ها و محدودیت های جسمانی خود آگاه شویم، و روش زندگی مناسبی را در پیش گیریم که در هماهنگی با سلامتی جسم است. کسانی که از هوش جسمانی بالاتری برخوردارند، از پرداختن به اموری که باعث آسیب دیدن جسمشان می شود، پرهیز می کنند.

 

 

ضرب المثل عقل سالم در بدن سالم، بیانگر اهمیت هوش جسمانی است. اگر بدن سالم تری داشته باشیم، توان تفکری بهتری هم خواهیم داشت. وضعیت جسمانی در روش تفکر موثر است و حتی برخی از حرکات بدنی منجر به یافتن ایده های خاص می شود. مثلاً رقص خلاقانه باعث تفکر واگرا می شود و یا برخی ورزش های رزمی، توان تفکر انتقادی را بیشتر می کند. حتی با یک لبخند میتوان خلاقیت خود را در مقابل افکار ناراحت کننده، افزایش داد.

سقراط وقتی که می خواست ایده هایش را برای شاگردانش تشریح و تبیین کند به همراه آنان به گرد استادیوم لیسیوم واقع در آتن راه می رفت و در حین قدم زدن با آنها گفتگو می کرد. همچنین امانوئل کانت، فیلسوف بزرگ آلمانی هر روز صبح زود از خواب برمی خواست و مسیری را که به رودخانه نزدیک خانه اش منتهی می شد، پیاده طی می کرد و به گفته خودش، فلسفه اش را در حال طی کردن این مسیر هر روزه طرح ریزی کرد.

 

برای اینکه هوش جسمانی خود را افزایش دهیم، کارهای زیر می تواند موثر واقع شود:

- بدنمان را بخشی از وجودمان بدانیم. نگرش هایی مانند اینکه جسم، خانه روح است، جسم مانند ظرف یکبار مصرف برای ذهن است،‌ ذهن از طریق جسم با دنیای مادی ارتباط برقرار می کند، یا بدن در نقش وسیله نقلیه سَر است و مواردی از این قبیل منجر به کاهش هوش جسمانی می شود. 

- به بدنمان گوش دهید. مواقعی که خیلی احساس خواب می کنیم، یا توان بلند شدن از رختخواب را نداریم، و یا دردی در بدن خود احساس می کنیم، فشار زیادی بر خود وارد نکنیم و پذیرش نداهای بدن را به معنی کاهش قدرت اراده ندانیم.

- وضعیت هایی که در آن قرار داریم را توجه کنیم اینکه چطور نشستیم، نحوه راه رفتنمان چگونه است، چگونه نفس می کشیم و غیره. از وضعیت هایی که توام با فشار و استرس است بپرهیزیم.

- مدیتیشن باعث افزایش هوش جسمانی نیز می شود‌.

- حرکت های ناخودآگاه بدن خود را زیر نظر داشته باشیم. همچنین در هنگام ارتباط با دیگران، نسبت به حرکات و وضعیت های بدنشان (زبان بدن) هوشیار باشیم. 
- به غذایی که می خوریم توجه داشته باشیم. غذاهای سالم بخوریم و از خوردن چنین غذایی لذت ببریم.

- از طریق تمرین های منظمی مانند ورزش سبک، یوگا، پیلاتس، تای چی و غیره، ارتباط جسم و ذهن را هرچه بیشتر تقویت کنیم.

 

منبع:وبلاگ اندیشه -آموزش

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

خدیجه پور معین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی