وقتی این جمله را می‌شنوید: «لطفاً بنشینید»، یعنی مصاحبه آغاز شده است! همه مصاحبه‌های شغلی دارای شرایط پر اضطرابی نیستند؛ اما برخی سؤالات و موقعیت ‌ها وجود دارند که می‌توانند باعث مضطرب و معذب شدن افراد با تیپ‌های شخصیتی متفاوت شوند.

موقعیت‌هایی که یک تیپ شخصیتی خاص را دچار اضطراب می‌کند می‌تواند به یک فرد کمک کند تا دریابد چگونه می‌تواند این شرایط را مدیریت نماید و به آن پاسخ درستی دهد. در این مقاله توصیه‌هایی مختص هر کدام از ارجحیت‌های برونگرایی (E)، درونگرایی (I)، حسّی (S)، شمی (N)، فکری (T)، احساسی (F)، منظم (J) و نامنظم (P) ارائه نموده‌ایم.


افراد با ترجیح برونگرایی (E)
 یکی از شرایط اضطراب‌آور در یک مصاحبه شغلی برای یک فرد برونگرا مواقعی است که فرد مصاحبه‌کننده سکوت می‌کند یا جملاتش را کوتاه انتخاب می‌نماید. این سکوت و فضای حاکم بر آن، می‌تواند باعث تشویش افراد برونگرا شده و آن ‌ها را به فکر وا دارد: "چه مشکلی پیش آمده است؟"؛ "فکر نمی‌کنم از من خوشش آمده باشد."
در نتیجه، یک واکنش رایج از سوی افراد برونگرا این است که برای شکستن سکوت، شروع به صحبت کردن بیش از حد معمول می‌کنند؛ که صرفاً اوضاع را بدتر می‌کند! اگر شما دارای ارجحیت برونگرایی هستید و خودتان را در چنین شرایطی یافتید، کافی است یک نفس عمیق بکشید و به آرامی تا ده بشمرید و به خودتان یادآوری کنید که ممکن است فرد مصاحبه‌کننده صرفاً ارجحیت درونگرایی داشته باشد و مصاحبه قرار است که به خوبی پیش برود.

 

افراد با ترجیح درونگرایی (I)
 یک شرایط اضطراب ‌آور رایج برای افراد با ارجحیت درونگرایی این است که در شرایط مخالف مورد قبل قرار می‌گیرند. یعنی زمانی که فرد مصاحبه‌کننده بسیار پرحرف است یا چند مصاحبه‌کننده در حال پرسیدن سؤالات متعددی هستند... چنین شرایطی می‌تواند افراد درونگرا را دچار سردرگمی و اضطراب کرده و موجب شود آن‌ها سررشته مطالب را گم کنند یا انسجام فکری خود را از دست بدهند. در چنین مواقعی واکنش معمول افراد درونگرا این است که از روی دستپاچگی جملاتی منقطع و پراکنده را به زبان بیاورند یا کاملاً ساکت شوند که اوضاع را بدتر خواهد کرد.


افراد با ترجیح حسی (S)
 از آن جایی که افراد با ارجحیت حسّی، به طور معمول تمایل دارند بر آن چه واقعی و محسوس است متمرکز باشند، سؤالاتی نظری مانند "شغل ایده‌آل شما چگونه است؟" یا "چه کار می‌کردید اگر…؟" اغلب برای آن‌ها مطلوب نبوده و می‌تواند آن‌ها را کاملاً دچار اضطراب و سردرگمی نماید.
اولین چیزی که پس از شنیدن این سؤالات به ذهن یک فرد با ارجحیت حسّی خطور می‌کند این است که "چرا آن‌ها از من در مورد چیزهایی سئوال می‌پرسند که واقعی نیستند؟"؛ اما افراد با ارجحیت حسّی می‌توانند از تمرکز عملیشان برای یافتن یک پاسخ صریح برای چنین سؤالاتی استفاده کنند. در خصوص سؤال شغل ایده‌آل، ابتدا از "منطقه امن" خود شروع کنید که همان حوزه شناخته‌های شماست. این به معنی توصیف ویژگی های مشاغل و فعالیت‌ هایی است که در گذشته از انجام آن‌ها لذت برده‌اید یا مهارت ‌هایی است که در آن مشاغل به کار گرفته‌اید.


 

افراد با ترجیح شمی (N)
 از آن جایی که افراد با ارجحیت شمی به طور معمول بر مفاهیم و ایده‌ها متمرکزند، سؤالاتی که بر جزئیات تأکید دارند مانند "می‌توانید به طور دقیق در مورد سوابق کاریتان توضیح بدهید؟" یا "می‌توانید برای من توصیف کنید چه مراحلی را طی کردید تا رشته روانشناسی را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کنید؟" معمولاً برای آن‌ها خوشایند نبوده و می‌تواند آزار دهنده و اضطراب‌آور باشد.
اولین چیزی که پس از شنیدن این سؤالات به ذهن یک فرد با ارجحیت شمی خطور می‌کند این است که "چرا آن‌ها تا این حد دنبال جزئیات هستند؟"؛ اما افراد با ارجحیت شمی می‌توانند تمرکز خلاقانه‌شان را برای یافتن یک راه خلاق به منظور پاسخ به این نوع سؤالات بکار ببرند.


افراد با ترجیح فکری  (T)
 به خاطر این که افراد با ارجحیت فکری تمایل دارند با هر موقعیتی به صورت عینی و منطقی برخورد کنند؛ سؤالات شخصی نظیر "خاطره مورد علاقه شما از دوران کودکی چیست؟" یا "شما در بیرون از محل کار چگونه آدمی هستید؟" معمولاً برای آن‌ها خوشایند نبوده و ممکن است موجب آزردگی خاطر و مضطرب شدن آن‌ها شود.
اولین فکری که در این مواقع به ذهن این افراد می‌رسد آن است که "چرا ما داریم در مورد مسائل شخصی صحبت می‌کنیم؟" اما این زمان خوبی است که یک فرد با ارجحیت فکری از سبک کسب و کاری و تحلیلی خود برای یافتن پاسخ این سؤالات استفاده کند.
برای پاسخ به سؤال خاطره مورد علاقه، ابتدا یک خاطره را در ذهن مشخص کنید؛ سپس یکی از مهارت‌هایی که آن خاطره را به محیط کار پیوند می‌زند پررنگ کنید و پاسخ تان را حول آن شکل بدهید.


افراد با ترجیح احساسی (F)
 از آن جایی که افراد با ارجحیت احساسی تمایل دارند که از یک رویکرد بین فردی برای مواجه شدن با موقعیت‌ها استفاده کنند، مصاحبه‌هایی که فضای آن‌ها جدی و کسب و کاری است و در آنها سؤالاتی از این جنس پرسیده می‌شود: "من مطمئن نیستم که شما فرد مناسبی برای این شغل باشید؛ چگونه می‌توانید مرا متقاعد کنید که استخدامتان کنم؟"
در چنین شرایطی، افراد با ارجحیت احساسی باید به خود یادآوری کنند که سبک جدی فرد مصاحبه‌کننده لزوماً به این معنی نیست که اشتباهی از آن‌ها سر زده یا فرد مصاحبه‌کننده با آن‌ها مشکل دارد.

افراد با ترجیح منظم (J)
 افراد با ارجحیت منظم اغلب شرایط و وظایفی را می‌پسندند که از پیش تعیین شده و ساختار یافته باشد. این در مورد مصاحبه هم صادق است؛ به همین علت این افراد اغلب تمایل دارند از برنامه مصاحبه مطلع باشند؛ مصاحبه سر وقت شروع شود و به گونه‌ای منظم پیش برود. در نتیجه وقتی یک مصاحبه بر طبق برنامه پیش نمی‌رود، مصاحبه‌کننده دیر می‌آید یا در حین مصاحبه پراکنده صحبت می‌کند (توصیفی که افراد با ارجحیت منظم دارند)، ممکن است افراد با ارجحیت منظم معذب شده و دچار اضطراب شوند.
در برخی مواقع، یک مصاحبه‌کننده یا مصاحبه بی‌نظم می‌تواند تصویری اجمالی از چیزهایی که بعداً در آن موقعیت شغلی با آن مواجه می‌شویم ارائه کند، اما برخی اوقات این بی‌نظمی ممکن است صرفاً به این دلیل ایجاد شده باشد که مصاحبه‌کننده سرش شلوغ بوده یا تازه از مرخصی برگشته؛ یا...
شاید نتوانید در آن لحظه علت بی‌نظمی را دریابید؛ اما کاری که می‌توانید انجام دهید "سازمان‌دهی مجدد" و استفاده از یک برنامه یا نقشه جدید برای انسجام بخشیدن به خودتان است.

 

افراد با ترجیح نامنظم  (P)
 افراد با ارجحیت نامنظم معمولاً تمایل دارند در موقعیت‌هایی قرار بگیرند که آن‌ها را محدود نکند و انعطاف‌پذیر باشند. بنابراین این افراد مصاحبه‌هایی را ترجیح می‌دهند که در آن موضوع صحبت مدام عوض می‌شود و در مواقعی بیشتر احساس راحتی می‌کنند که برنامه زمانی مصاحبه منعطف باشد. در موقعیت‌هایی که فرآیند مصاحبه دارای ساختار منظم است، بر روی رعایت برنامه زمانی بسیار تأکید می‌شود و مصاحبه‌کننده سختگیر است (توصیفی که افراد با ارجحیت نامنظم دارند)، آن‌ها احساس محدودیت، فشار و اضطراب می‌کنند و این تأثیر خوبی بر روی افراد با ارجحیت نامنظم ندارد.
اگر می‌خواهید در حین مصاحبه کمی از موضوع خارج شوید، می‌توانید صحبت خود را اینگونه شروع کنید: "مواردی وجود دارند که تصور می‌کنم کمی خارج از موضوع باشند؛ اما بنظرم با این موقعیت شغلی در ارتباط هستند. آیا امکان آن وجود دارد که الان راجع به آن‌ موارد صحبت کنیم؟" ایجاد کمی انعطاف در برنامه زمانی مصاحبه، این فضا را به شما خواهد داد که بتوانید در مواقعی خارج از موضوع نیز صحبت کنید.

 

منبع
ایران ام بی تی آی

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
سادات حسینی |   1395/01/26 19:55:39   |
0     0
سلام : طبقه بندی منظم (J) و نامنظم (P) را به با نام دیگری مشاهده کرده بودم که به نظرم بد نیست در این جا به آن اشاره کنم.
ملاحظه کننده (P)- داوری کننده(J): اینکه ما ترجیح می دهیم در شرایط سازمان یافته و با ساختار فعالیت کنیم یا استقلال بیشتری داشته باشیم، تعیین کننده این بعد است.
ملاحظه کننده ها(P)
- قوانین را خودشان تعیین می کنند.
- در انجام کارهایی که از قبل پیش بینی نشده یا فعالیت هایی که به سرعت و واکنش فوری نیاز دارد، موفق هستند.
- ترجیح آنها اول لذت بعد کاراست.
- زمان را منبعی تمام نشدنی می دانند.
- خود را با موقعیت های جدید تطبیق می دهند.
- به چگونگی انجام کار تاکید دارند.

داوری کننده ها (J)
- تابع قانون بوده و بر اساس آن برنامه خودشان را بطور دقیق مشخص می کنند.
- بر انجام کارها در سر وقت تعیین شده پافشاری می کنند.
- اهدافی را در محل کار برای خود در نظر می گیرند تا به موقع به آنها برسند.
- ترجیح آنها اول کار و بعد بازی است.
- از اخلاق کاری بالایی برخوردارند.
- ترجیح می دهند بدانند که چه می کنند.

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

20 آزمون عمومی استخدامی

20 آزمون عمومی استخدامی

گروه مولفین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی