یکی از شغل هایی که در زمینه مباحث مالی مطرح می شود تحلیل گری مالی هست. با توجه به ماهیت جدید این شغل و گستردگی ان در قسمت علاوه بر تعریف آن درباره محیط و ساعات کار، مسئولیت و وظایف و تا حدی شخصیت  شناسی و وضعیت  بازار این شغل مطالبی ارائه شده است. با توجه به این موضوع که تحلیل گری مالی گسترده و از منظر شغلی در ایران جدید می باشد به اندازه کافی توسعه نیافته است...

 

با توجه به این موضوع که تحلیل گری مالی گسترده و از منظر شغلی در ایران جدید می باشد و به اندازه کافی توسعه نیافته است و از طرف دیگر تحلیل گر مالی اطلاعات و گزارشات مالی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد تا بتوانند بهترین تصمیمات را بگیرند بنابراین تحلیل گر مالی از نظر ما اهمیت خاصی نسبت به دیگر مشاغل دارد و در اینجا سعی می کنیم کلیاتی از این شغل ارائه دهیم.

حوزه های کار تحلیل گر مالی

وسعت کار تحلیلگر مالی قابل توجه است. مشتریان یا کارفرمای شما می توانند بانک ها، شرکت های بیمه، کارگزاری های بورس و یا افراد و شرکت های سرمایه گذار باشند که از شما به عنوان تحلیل گر مالی بابت نحوه سرمایه گذاری خود مشورت می گیرند.

کار تحلیل گر مالی چیست؟

متخصص و تحلیل گر مالی راهنمایی های لازم را به شرکت ها و افراد در خصوص تصمیم گیری های سرمایه گذاری ارائه می دهد. آنها سرمایه گذاری در سهام، اوراق قرضه، طلا، مسکن و سایر انواع سرمایه گذاری را ارزیابی می کنند و به کارفرما یا مشتریان خود مشورت لازم را ارائه می دهند.

محیط کار و ساعات فعالیت تحلیلگر مالی

شما به عنوان تحلیل گر مالی معمولا در ادارات، شرکت ها و یا دفاتر کار خود فعالیت می کنید. ساعت کاری شما معمولا نامشخص و گاهی بسیار فشرده و طولانی می باشد.

در ادامه با وظایف تحلیل گر مالی، توانایی ها و مهارتها، نحوه ورود به شغل تحلیل گری مالی، بازارکار و درآمد تحلیل گران مالی و تیپ های شخصیتی مناسب شغل تحلیل گر مالی آشنا می شوید.

 

مسئولیت ها و وظایف تحلیل گر مالی

توصیه زمینه های سرمایه گذاری مناسب به افراد و شرکت ها به منظور کمک به سرمایه گذاری بهتر آنها

ارزیابی داده های جاری و گذشته

مطالعه روندهای اقتصادی و سیاسی موثر بر بازارهای مالی به منظور ارائه مشورت بهتر و دقیق تر به مراجعین و کارفرمای خود

مطالعه صورت های مالی و تحلیل قیمت کالاها، فروش ها، هزینه ها، مخارج و نرخ های بیمه برای تعیین ارزش شرکت بوسیله پیش بینی درآمد آینده آن

ملاقات با مقامات شرکت برای کسب دید بهتر از چشم انداز شرکت و ارزیابی دقیق تر آن

تهیه گزارشات مکتوب و ارائه به مخاطبین خود

ملاقات باسرمایه گذاران برای توضیح در مورد پیشنهاد ها و توصیه ها

شخصیت شناسی تحلیل گر مالی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 وضعیت استخدام تحلیل گر مالی در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – میزان رشد استخدام تحلیل گران مالی در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۳ درصد خواهد بود. در حالی که متوسط رشد استخدام همه مشاغل ۱۴ درصد پیش بینی شده است.

استرالیا – میزان استخدام تحلیل گران مالی در ۵ سال گذشته رشد ۱۶.۹ درصدی داشته و رشد متوسطی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

میزان حقوق و درآمد تحلیل گر مالی در ایران

در شرایطی که به دلیل سیاست های نادرست اقتصادی و یا عوامل دیگر، ثبات پولی و مالی در کشور برقرار نباشد قیمت کالاهای اساسی، مسکن، طلا و سهام به تبع آن دچار نوسانات زیادی خواهند شد و در این بین تحلیل گران مالی که از تخصص بالایی در این زمینه برخوردارند، می توانند سرمایه گذاری های مناسبی در این خصوص انجام داده و درآمد قابل توجهی کسب نمایند.

میزان تخصص تحلیل گر مالی در درآمد آن تأثیر زیادی دارد، میزان تجربه و مهارت آنها از عوامل عمده تعیین کننده حقوق و دستمزد و یا درآمد آنهاست.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد تحلیل گر مالی در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای تحلیل گر مالی در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس امور مالی،تحلیل گر مالی، سرپرست مالی، مدیر مالی و … می باشند که استخدام تحلیل گر مالی می تواند در هر یک از آنها انجام شود.

برای تحلیل گر مالی در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال تحلیل گر مالی که در سمت تحلیل گر مالی در رده کارشناس کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۶۴۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۱۸۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۰۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

منبع:

-مسیر ایرانی

-دنیای کار

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی