ترفیع یا پیشرفت شغلی روندی است که طی آن، به یک کارمند علاوه بر محول شدن وظایف جدید و بالاتر، حقوق و مزایای بیشتری نیز تعلق می‌گیرد. البته ارتقا شغلی تنها به نفع کارمند نیست، بلکه برای کارفرما و یا صاحبان کسب‌وکار نیز اهمیت زیادی دارد. 

ارتقاء شغلی موجب افزایش روحیه‌ی کارمندان می‌شود و میزان خلاقیت کاری را بالا می‌برد و این مسئله در بلند‌مدت نیز مزایایی برای سازمان به دنبال دارد.

 

 

ارتقاء شغلی مرحله‌ای است که ممکن است برای همه‌ی کارمندان یک سازمان، اتفاق بیفتد. هر سازمان یا اداره‌ای دارای سلسله‌ مراتب مشخصی در ساختار اداری خود است که میزان رشد کارمندان بر اساس آن تعریف و مشخص می‌شود. ارتقا ءشغلی تنها یک پاداش در برابر عملکرد مثبت کارمندان نیست، بلکه روشی است تا به کارمندان فرصت قبول مسئولیت‌های جدید داده شود.

 

 

ارتقاء شغلی انواع متفاوتی دارد، برخی منجر به پیشرفت در حوزه‌ی کاری و گرفتن ‌‌سِمت جدید می‌شود و در برخی موارد، کارمند با افزایش حقوق و یا پاداش تشویق می‌شود. در برخی از سازمان‌ها، ارتقا ءشغلی تنها با تغییر در وظایف و مسئولیت‌ها اتفاق می‌افتد. تشویق کارمندان به خاطر عملکرد خوب آنها، در حفظ روحیه‌ی کاری و انگیزه‌ی آنها بسیار مؤثر است.

 

 

از سوی دیگر، ارتقاء شغلی یا تشویق کارکنان روشی برای قضاوت و ارزیابی عملکرد کارکنان است. این ارزیابی‌ها به طور منظم میزان پیشرفت کارکنان را مورد بررسی قرار می‌دهد و بخشی از حوزه‌ی کاری هر سازمان و اداره‌ای است. نتایج ارزیابی‌ها ممکن است هم مثبت و هم منفی باشد. در مدل مثبت، ارزیابی کلی نتایجی را نشان می‌دهد که در نهایت ممکن است، منجر به افزایش حقوق شود؛ این در حالی است که کسب نتایج منفی در ارزیابی‌ها حاکی از عملکرد نامناسب کارمندان و عدم برآورده شدن انتظارات کاری است که معمولا باید تصمیماتی برای ایجاد انگیزه در شخص گرفته شود.

 

 

ارزیابی کارمندان یک روش دوره‌ای و سیستماتیک است که بر اساس آن عملکرد افراد در محیط کار و همچنین سطح خلاقیت آنها ارزیابی می‌شود. این روش ممکن است دستاوردها، نقاط ضعف و نقاط قوت بسیاری برای اداره یا سازمان داشته باشد.

 

 

اهمیت و مزایای ارتقاءشغلی

 

ارتقاء فقط یک روش برای محول کردن مسئولیت‌های بیشتر به کارمندانی که سابقه‌ کاری بهتری دارند، نیست. بلکه روشی برای بالا بردن انگیزه و روحیه‌ی کاری در افراد است. تشویق کارمندان علاوه بر بالا بردن سطح خلاقیت کاری در سازمان، در حفظ کارمندان نمونه و ارزشمند نیز بسیار اهمیت دارد. ارتقاء شغلی و ارزیابی دوره‌ای عملکرد کارمندان اداره، مزایا و منافع زیادی دارد که به برخی از مهمترین آنها در ادامه اشاره می‌شود:

 

 

شناخت و بهبود عملکرد، اهداف و تلاش کارمندان

یکی از مهمترین مزایای ترفیع شغلی کارمندان، انتقال یک حس خوب به فرد است. در واقع شخص احساس می‌کند، تلاش‌هایش در محیط کاری دیده شده است. وقتی تلاش و پشتکار یک فرد مورد توجه قراگیرد، انگیزه‌اش برای بالابردن بهره‌وری نیز افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، ارتقاء شغلی این انگیزه را در فرد ایجاد می‌کند تا برای رسیدن به اهداف تعریف شده در سازمان تلاش بیشتری کند.

 

 

تقویت انگیزه و افزایش وفاداری در کارمندان

کارمندی که ترفیع می‌گیرد، انگیزه‌ی بیشتری برای انجام کار دارد. بالا رفتن انگیزه‌ به افزایش خلاقیت، رشد و بهبود شرایط کاری در سازمان منجر می‌شود. به علاوه، ارتقاء شغلی میزان وفاداری و حس تعلق به محیط کاری را بالا می‌برد و شخص تمام تلاش خود را برای رشد بیشتر سازمان می‌کند.

 

 

حفظ کارکنان شایسته با تشویق به موقع

شناسایی و تشخیص درست استعداد یک کارمند و دادن ترفیع به وی در زمان مناسب، باعث می‌شود کارمند با علاقه‌ی بیشتری کار را دنبال کند و کمتر به فکر پیدا کردن یک محیط کاری جدید می‌افتد. این شیوه موجب حفظ مهارت و استعداد کارمندان سازمان یا اداره می‌شود. با فراهم کردن شرایط مناسب برای کارکنان، دیگر لازم نیست سازمان به فکر استخدام افراد جدید و صرف وقت و هزینه برای آموزش آنها باشد. در واقع حفظ کارمندان به ایجاد ثبات در سازمان کمک می‌کند و موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

 

 

ایجاد روحیه‌ی رقابتی در محیط کار

وقتی در محیط کار فرد قوی‌تر تشویق شود، سایر افراد نیز انگیزه‌ی بیشتری برای انجام کار پیدا می‌کنند و این مسئله فضای رقابتی سالمی را در اداره یا سازمان ایجاد می‌کند. این روحیه‌ی رقابتی به دلیل ایجاد انگیزه برای انجام کار بهتر و تلاش برای نشان دادن خلاقیت در کار برای سازمان بسیار مفید است.

 

 

تربیت مدیران بزرگ برای آینده

وقتی مدیریت تصمیم می‌گیرد، کارمندی را به خاطر تلاشش تشویق کند، در واقع به دنبال شناخت استعداد و یافتن رهبرانی برای آینده‌ی سازمان است. آموزش و تربیت کارمندان خلاق و نمونه به عنوان مدیران آینده، علاوه‌ بر اینکه مزایایی را برای سازمان به همراه دارد، در کوتاه‌مدت نیز به رشد خلاقیت سازمانی کمک می‌کند.

 

 

جلوگیری از ایجاد احساس نارضایتی در کارکنان

اگر کارمندی در قبال انجام کار خوب تشویق نشود و یا احساس کند تلاشش اصلا دیده نمی‌شود، به مرور یک حس نارضایتی در وی به وجود می‌‌آید که اصلا به نفع سازمان نیست. این حس نارضایتی عملکرد کاری فرد را کاهش می‌دهد و بر میزان کارایی و بهره‌وری سازمانی نیز تأثیر می‌گذارد. اما وجود یک سیستم ارزیابی در بین کارکنان، تشویق آنها و دادن ترفیع بر اساس سلسله مراتب تعریف شده در هر سازمان، تا حد زیادی می‌تواند از به وجود آمدن احساس نارضایتی در میان کارمندان جلوگیری کند.

 

 

منبع:

چطور

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی