آگاهی عاطفی عبارت از تشخیص دادن و شناختن عواطف خود و دیگران است. عواطف و احساسات خود را صادقانه بیان کن. بیان احساس، نخستین فرصت برای تمرین صداقت و یکرنگی با دیگران است.

 

احساس و عاطفه نباید ساختگی و دروغین باشد زیرا گیج‌کننده و غیرسازنده خواهد بود. به محض آن که پنجره‌ی قلب خود را به روی دیگران بگشاییم، آنگاه تمام قدرت‌های شهودی ما نیز بیدار می‌شود. و همین درک شهودی و مستقیم ماست که از آن پس به خوبی قادر است احساس و عاطفه راستین را از نمونه بَدَل آن تشخیص دهد. بنابراین هرگاه تصمیم می‌گیرید که به دیگران مهر بورزید، باید سعی کنید این کار را از صمیم دل و صادقانه انجام دهید. برای بعضی از افراد صداقت و یکرنگی بسیار ساده است ولی برای برخی دیگر، باید پیگیرانه آن را یاد بگیرند.


مشکل و مانع اصلی در هنگام ابراز احساس، والد ایرادگیر ماست که همچون نگهبانی خشن از صندوقچه‌ی عواطف و احساسات ما محافظت می‌کند و دائماً ما را از ابراز احساس واقعی خود به دیگران برحذر می دارد.
والد ایرادگیر درونی ما صحنه‌های عجیب و غریبی از خود می‌سازد. برای مثال والد ایرادگیر فردی که بعد از مدت‌ها خواهر خود را ملاقات کرده بود زیر گوش او می‌خواند: «اگر من الان به خواهرم بگویم که واقعاً دلم برایش تنگ شده است، ممکن است به گریه بیفتم. بعد خواهرم هم به گریه می افتد و ما همدیگر را بغل می‌کنیم. آنگاه هر دو احساس حماقت می‌کنیم و همه کسانی که ما را می بینند فکر می‌کنند ما دیوانه هستیم». بنابراین بهتر است که فقط بگویم: «چقدر خوب است که تو را دوباره می‌بینم!»


اما باید شجاعت به خرج داد و به رغم مخالفت‌های والد ایرادگیر، احساسات راستین خود را ابراز کنیم. با این عمل باعث می‌شویم دیگران هم با ما صادق باشند و متقابلاً احساس‌شان را به ما ابراز نمایند و به این ترتیب مورد مهر و محبت قرار گیریم و نیاز عاطفی‌مان برطرف می‌شود. از آن پس در می‌یابیم که قوانین قدیمی مربوط به صرفه جویی محبت چقدر اشتباه بوده و والد ایرادگیر درونی ما به تدریج قدرت خود را از دست می‌دهد.


هر نوازش یا کلام محبت‌آمیز همواره باید به گونه ای ابراز شود که به صورت یک شعر عاشقانه جلوه نماید. مهم نیست که این شعر عاشقانه کوتاه یا بلند باشد، بلکه باید از صمیم قلب و امیدبخش باشد. این نوازش حتی اگر فقط یک عمل یا رفتار محبت آمیز باشد، بدون هیچ کلام یا تماس جسمی اثر خود را می‌بخشد و عشق و محبت به قلب دیگری رسوخ می‌یابد.

 


منبع:

مقاله " +1+1 سواد عاطفی= بی نهایت (راه سوم)"، دکتر احمد حلت   

گروه کلید

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی