1- تماس چشم ها: هنگامی که کسی با دیگری صحبت می کند، ولی به او نگاه نمی کند چه احساسی به شنونده دست می دهد؟ اگر شنونده همانند بیش تر مردم باشد، باید این رفتاررا نوعی بی اعتنایی یا بی علاقگی تعبیر نماید.

 

2- تایید کردن با تکان دادن سر: کسی که به شیوه ی موثر گوش کند، به مطلب گفته شده علاقه نشان می دهد. چگونه؟ از طریق علایم غیرگفتاری، تکان دادن سر در جهت مثبت و تایید گفته های گوینده  و نیز نگاه کردن در چشم های او، به وی این پیام را می دهد که به گفته هایش علاقه مند است.


3- از حرکت ها وکارهای انحرافی بپرهیزید: راه دیگر برای نشان دادن علاقه به گفته های طرف این است که شنونده سعی کند به گونه ای وانمود نماید که فکر او متوجه چیز دیگری نیست. او به هنگام گوش دادن نباید به ساعت مچی خود نگاه کند، نباید با مداد بازی کند یه به کار دیگری که جنبه ی انحرافی دارد، بپردازد. این کارها باعث  می شودکه گوینده احساس کند که او خسته شده است یا به گفته هایش علاقه ای ندارد. شاید مسئله ی مهمتر این باشد که این کارها دلیلی بر بی توجهی فرد شنونده تلقی شود و یا دلیل بر این باشد که او نمی تواند تمام پیام گوینده را بگیرد.


4- پرسش هایی را مطرح کنید: کسی که به طور جدی به مطلب گوش می دهد، درباره ی مطالبی که می شنود پرسش هایی را مطرح می کند. این کار موجب روشن شدن مطلب می شود. همچنین وی نسبت به درک مطالب مطمئن می شود و به گوینده اطمینان می دهد که به حرف های او گوش می دهد.


5- تعبیر وتفسیر گفته ها: تعبیر وتفسیر گفته ها یعنی شخص آن چه را شنیده است با بیان وکلمات خودش آن ها را بازگو کند. شنونده معمولا گفتار خود را با جملاتی مثل : " مقصود جناب عالی این است که... یا برداشت  من از فرمایشات شما این است که..." بازگو می کند. حال این پرسش مطرح است که چرا شخص باید آن چه را که شنیده است  با زبان خود بازگو کند؟ به دو دلیل. نخست این که این کار یکی از شیوه های عالی کنترل این موضوع است که آیا فرد به دقت گوش می دهد یا خیر. اگر کسی به هنگام صحبت دیگری، فکرش در جای دیگری مشغول باشد یا درباره ی آن چه که خود می خواهد مطرح کند بیندیشد، نمی تواند شنیده های خود را بازگو نماید. دوم این که بازگو کردنمطالب شنیده شده ( به زبان خودش)نتیجه ی کار را به گوینده می دهد و بدین طریق درک مطالب گفته شده را آن طور که مورد نظر گوینده است، تایید می کند.( این روش یکی از بهترین راه های کسب اطمینان از میزان درک دانشجویان از مطالب درسی است.)


6- سعی کنید حرف گوینده را قطع نکنید: اجازه بدهید گوینده مطالب خود را تمام کند پس ازآن نسبت به گفته هایش واکنش نشان دهید. سعی نکنید مسیر تازه ای به اندیشه های گوینده بدهید. در این باره به حدس وگمان متوسل نشوید. هنگامی که حرف گوینده پایان یافت، شما متوجه مقصود او خواهید شد.


7- در صحبت کردن زیاده روی نکنید: بیش تر مردم به جای گوش دادن به آن چه دیگرا ن می گویند، می کوشند تانظرها وعقاید خود را ابراز نمایند. بسیاری از مردم نیز ازآن جهت به گفته های دیگرا ن گوش می دهند که بدان طریق می خواهند خدمت طرف مقابل را جبران کنن، خدمتی که طرف مقابل در حق وی نموده این است که رنج شنیدن حرف های او را تحمل کرده است. شاید صحبت کردن خالی از لدت نباشد. سکوت باعث ناراحتی شود، ولی انسان نمی تواند به صورت همزمان هم صحبت کند و هم گوش دهد. شنونده عاقل این واقعیت را درک می کند و در صحبت کردن زیاده روی نمی کند.


8- جای نقش گوینده و شنونده را به آرامی تغییر دهید: دانش آموز یا دانشجویی که در کلاس درس یا سالن کنفرانس نشسته است، با داشتن حالتی نسبتا راحت می تواند  شنونده ی خوبی باشد. چرا؟ زیرا اصولا ارتباط یک طرفه است. ولی اگر دانشجو در همان زمان که استاد مشغول درس دادن است، بخواهد با وی صحبت کند و در فکر جمله بندی عباراتی باشد که می خواهد به زبان بیاورد، دیگر نمی تواند شنونده ی موثری باقی بماند. از همان لحظه که شروع به تفکر در مورد صحبت های خود می کند، از سخنان استاد غافل می ماند. بنابراین یک شنونده ی موثر سعی می کند به آرامی نقش گوینده را بگیرد و تا تبدیل به گوینده نشده است، روی گفته های گوینده ی فعلی تمرکز کند. به عبارت دیگر درباره ی آن چه که به هنگام به دست آوردن فرصت، قصدگفتن آن را دارد، نیندیشد.

 

منبع:
علیرضا ثقفی

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی