در صورتی ک معلمان از سواد رسانه ای مناسبی برخوردار باشند، می توانند در نحوه برخورد و تدریس خود مواردی چون تفکر و نگاه نقادانه به رسانه ها، جامع پذیری مناسب و نحوه مواجهه صحیح با رسانه ها را به دانش آموزان یاد دهند و این باعث می شود که سواد رسانه ای دانش آموزان هم در سطحی بالاتر قرار گیرد.

 

والدین باید نقش خود را در تربیت و آموزش سواد رسانه‌ای، بیش‌ازپیش برعهد بگیرند و با توجه به شرایط و مزیت خاص سنین کودکی که خیلی از مطالب را با اشتیاق، شور و حافظه‌ای ماندگار می‌پذیرند، به فرزندان خود آموزش دهند و با استفاده از راه‌کارهایی چند که در ذیل مطرح می‌شود فرزندان خویش را برابر هجوم آسیب های رسانه ای تقویت کرده و به آن‌ها سواد استفاده از رسانه‌ها را بیاموزند:


1) تقوای رسانه: بحث تقوا که در منابع دینی و ارزشی ما تأکید فراوانی بر آن شده است، مصداق بارزی در اینجا نیز پیدا می‌کند. والدین نباید به خود اجازه دیدن هر برنامه و استفاده از هر رسانه‌ای را بدهند. همچنان که در بالا ذکر شد، کودکان دائماً درحال تقلید از شما هستند و در نتیجه اگر از برنامه‌ای با محتوای نامناسب استفاده کردند، به نوعی قبح و زشتی این دست برنامه‌ها را نزد کودک و فرزند خود شکسته‌اند و این اجازه را به کودکان خود برای استفاده از این برنامه داده‌اند.


2) زمان‌بندی: برنامه‌ها را برای استفاده خود وکودکانتان زمان‌بندی کنید. این باعث می‌شود که کودکان پای برنامه‌هایی بنشینند که مناسب سن و سالشان است.


3) تماشای دسته جمعی: خانوادگی به تماشای بعضی از برنامه‌های رسانه بنشینید. با این کار کودکان شما از دیدن برنامه‌ها لذت می‌برند و ادارک متفاوتی خواهند داشت. آنها همچنین یاد می‌گیرند که چه برنامه‌هایی برای دیدن با هنجارهای خانواد سازگار است. البته باید توجه داشت که اگر در جمع خانواده به فیلم‌هایی نگاه کنید که داری صحنه خشن، جنسی و... هستند و با اخلاق متضاد هستند، به نوعی کودکان خود را برای دیدن این گونه برنامه‌ها دارای مجوز می‌بینند.


4) برای کودکانمان توضیح دهیم: بعضی از برنامه‌ها را برای کودکان خود با زبان ساده تفسیر کنید. این کار تأثیر شگرفی در ایجاد سواد رسانه‌ای و آگاه شدن فرزندانتان از رسانه‌ها دارد. همچینن این کار باعث رشد تفکر انتقادی آنها خواهد شد؛ تفکری که اگر ایجاد شود، کودکان پیش از هر برنامه‌ای، از خود خواهند پرسید: من چرا باید این برنامه را نگاه کنم؟


5) توجه به شرایط: پرهیز والدین از دیدن برنامه‌هایی که شرایط دیدن برای آن برنامه فراهم نیست، می‌تواند موثر باشد. شاید این برنامه کاربردی و مفید نیز باشد اما به هر علتی باعث ایجاد تخیلات و تفکرات منفی در دیگر اعضای خانواده می‌شود. پس زمان و وقت مناسب برای دید آن برنامه را پیدا کنید.


6) نظارت: نظارت بر محتوای برنامه‌ها و بازی‌هایی که کودکان با آن مشغول هستند و همراهی کودکان در خرید و انتخاب بازی‌های رایانه‌ای، گام موثری در ایجاد سواد رسانه‌ای است.


7) آشناسازی با رسانه‌ها: آشنا شدن با نحوه استفاده از رسانه‌ها مخصوصاً وسایل ارتباطی هوشمند، بسیار مهم است. در این حوزه یک شکاف آگاهی بین والدین و فرزندانشان وجود دارد؛ یعنی اینکه سواد استفاده از رسانه‌های دیجیتال کودکان برخی اوقات از والدین آن‌ها بیشتر است که این امر باعث سخت‌تر شدن کنترل فرزند می‌شود. پس والدین باید برای آشنا شدن با این وسایل تلاش بیشتر را انجام دهند. والدین علاوه بر آن، تکنیک‌ها و روش‌های استفاده صحیح را از رسانه را بیاموزند به فرزندان خود انتقال دهند.

باید بدانیم که فرزندان اگر کار یا رفتاری انجام می‌دهند، همان کار یا رفتاری است که والدینشان در گذشته به شکل دیگر انجام داده‌اند. پس خوب رفتار کردن و آگاه بودن والدین، مهم‌ترین علت برای فرزندان آگاه و هوشمند است.

 


منبع:
مقالات منتخب "همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی"؛ جمعی از نویسندگان
گرداب

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
عباس ابوالحسنی بهابادی |   1397/11/03 12:29:44   |
0     0
مقاله خوبی بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی