در جامعهای که روابط آیینهوار است، ارتباطات کارآمد و پویاست و همه اطلاعات نه در ظرف گلی، بلکه در ظرف شیشهای قرار داده میشود. افراد در سطوح مختلف به همدیگر اعتماد دارند و این به معنی همبستگی اجتماعی است.
اعتبار هدیه بگیرید و مشارکت کنید
با اعتبار هدیه، از خدمات ویژه استفاده کنید
در بازارکار حسابداری و مالی بدرخشید
خدمات مالی و حسابداری خود را معرفی کنید
این همبستگی و اعتماد اجتماعی در سایه شفقت و مهربانی است که ریسمان سرمایههای اجتماعی را محکمتر میکند. اما زمانی که جامعه سرمایه اجتماعیاش را از دست میدهد و در مقابل چشمش فرسایش آن را با حسرت مینگرد، در چنین جامعهای نه سرمایه اجتماعی وجود دارد، نه مهربانی اتفاق میافتد و نه میتوان به صفتهای ارزشی انسانی پرداخت. به همین دلیل است که باید از پرداخت شعاری به صفتهای والای انسانی همچون شفقت پرهیز و اسباب بزرگی برای جامعهای مهربان را مهیا کرد. در این وضعیت فقط با تغییر نگرش نسبت به جامعه از سوی رسانه ملی و آموزش در آموزش و پرورش میتوان نسبت به تغییر باور همگان نسبت به سواد عاطفی امیدوار بود.
این در حالی است که از دیرباز مادرهای ایرانی فرزندانشان را با این بیت «تو نیکی میکن و در دجله انداز/ که ایزد در بیابانت دهد باز» تربیت کردهاند، اما امروزه همین محبت و مهربانی برای برخی هزینههای گزاف داشته است. باید دانست که این طرز تفکر نه تنها برای هیچ جامعهای خوشایند نیست، بلکه در زمینههای مختلف به ویژه همبستگی اجتماعی، جامعه را با چالشهای متعدد مواجه میکند. در بعد خانوادگی هم عدم توجه به سواد عاطفی و برداشتهای سوء نسبت به رفتار طرف مقابل میتواند زمینه بروز طلاق عاطفی و طلاق رسمی را به دنبال داشته باشد.
هر چند روانشناسان عواطف را از بعد فردی مورد بررسی قرار میدهند، اما باید به این امر تاکید داشت که کارکرد عاطفه در اجتماعات و گروههای مختلف از اهمیت برخوردار است. در این وضعیت میتوان عواطف را نه با خردورزی بلکه با بررسی رفتارها مورد توجه قرار داد. در جامعه ما سواد عاطفی و پردازش اطلاعات عاطفی در خانواده و آموزش و پرورش با نارساییهای فراوان روبهروست. این امر را میتوان توسط آسیب شناسان اجتماعی مورد بررسی قرار داد.
مقاله " +1+1 سواد عاطفی= بی نهایت (راه سوم)"، دکتر احمد حلت
برترین ها
ثبت نام و عضویت میز کار