یک پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره نحوه به کارگیری عواطف به «آرمان» می‌گوید: در بدن انسان هیجانات به سرعت افزایش و کاهش می‌یابد. ممکن است افراد به سرعت هیجان‌ زده شده و از خود واکنش هیجانی نشان دهند که این وضعیت تحت عنوان هیجان زودگذر تعریف می‌شود.

 

در این شرایط افراد گردش خونشان تغییر می‌کند، اما در افراد شکل‌گیری عواطف و خلق طولانی‌تر است. ابتدا در روند رشد، عواطف اولیه شکل می‌گیرد و بعد با رشد شخصیت به نسبت عواطف پایدار شده و بخشی از شخصیت فرد می‌شود. از ویژگی‌های عاطفی انسان در قالب تعریف شخصیت استفاده می‌شود. حسن عشایری می‌افزاید: برخی افراد به‌رغم کسب درجات علمی و اجتماعی از بعد عاطفی با مشکلات فراوان رو به رو هستند. در ضمن گروهی از افراد به شدت عاطفی‌اند و در این وضعیت از منطق بی بهره‌اند. او با تاکید بر اینکه در ابتدا عواطف در انسان به شکل اولیه شکل می‌گیرد، توضیح می‌دهد: برای مثال کودک به محرک‌ها واکنش عاطفی غیرخردمندانه نشان می‌دهد.


در ضمن اگر بزرگسالان از بعد عاطفی مورد آسیب قرار گیرند به نسبت از خرد هم بی‌بهره می‌شوند. در بین انسان‌ها به طور خاص خرد و منطق تحت تاثیر سواد عاطفی قرار دارد. با پاسخ مناسب به محرک‌های کمی و کیفی می‌توان عواطف را بررسی کرد. این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: وقتی فرد از بعد روانی و اجتماعی به شکل مناسب رشد کند انتظار می‌رود تا به طور مناسب به محرک‌ها پاسخ دهد. به گفته عشایری بخشی از عواطف به حدی حساس هستند که می‌توانند در بروز خلاقیت هنری تاثیرگذار باشند. برای مثال هنرمندان بدون به کارگیری عاطفه نمی‌توانند خلاقیت هنری داشته باشند. اما هم اکنون در جامعه ما با بررسی رفتارهای عاطفی مثبت امکان بروز سوء تفاهم وجود دارد. درضمن برخی از افراد انتظارات نا‌بجا از واکنش‌های عاطفی دارند و در یک کلام باید گفت که آنها «گدای عاطفه و محبت» هستند. محبت بخشی از عاطفه است، اگر فرد از عاطفه کافی در روند زندگی برخوردار نشود این مساله به شخصیت پردازشگر عاطفی‌اش آسیب می‌زند.


عواطف را می‌توان در فرایند کلامی، ارتباطی و زندگی روزمره بررسی کرد. در این شرایط برخی افراد را می‌توان گدای محبت و دسته دیگر را به دلیل تغییر در عواطف خواستار دستیابی به اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... دانست. این عصب شناس می‌گوید: در ایجاد ارتباطات عواطف می‌توانند تاثیرگذار باشد، در این شرایط در انتخاب‌ها و ارائه نظرات شاهد برانگیختگی عواطف بر اثر محرک‌های دیگر هستیم. برای مثال یک شخصیت کاریزما بر عواطف جمعی انسان‌ها تاثیرگذار است. در این وضعیت بسیاری از بزرگان جامعه نه تنها صرفا به وسیله خرد بلکه از طریق تاثیرگذاری بر عواطف مردم سازمان‌بندی رفتار اجتماعی را تغییر می‌دهند. این نوع تاثیرگذاری می‌تواند با نتایج مثبت و منفی همراه باشد. عشایری با بیان اینکه می‌توان یک کفه ترازوی عواطف را خردورزی دانست، می‌افزاید: در این وضعیت علم و دانش در رشد عواطف کمک کننده هستند، اما این امر به هیچ عنوان الزام آور نیست. در افراد، رشد عاطفی، سواد عاطفی و بلوغ عاطفی از تجربه‌های زندگی، فرهنگی و هنری نشات می‌گیرد. نباید عاطفه را از عقلانیت و رفتار جمعی جدا دانست، بلکه فرهنگ و هنر می‌تواند در ایجاد و گسترش عواطف جمعی تاثیرگذار باشد.

 


 منبع:

مقاله " +1+1 سواد عاطفی= بی نهایت (راه سوم)"، دکتر احمد حلت   
برترین ها

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

20 آزمون عمومی استخدامی

20 آزمون عمومی استخدامی

گروه مولفین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی