ممکن است بسیاری از شما از خود بپرسید که چرا بیشتر افراد تحصیلکرده خیلی پولدار نیستند و کسانی که خیلی خوب پول در می آورند، چندان تحصیلکرده نیستند و با جزو شاگردان خوب کلاس نبوده اند؟



بعضی ها با غم و غصه می گویند که کسی قدر دانش را نمی داند. کسی قدر هنر را نمی داند. کسی قدر هوش را نمی داند و این قبیل حرف های مایوس کننده و غمگین کننده. ما ایرانی ها مردم مظلوم نمایی هستیم. به جای آن که دنبال اشکال کار خود باشیم، برای خودمان دل می سوزانیم و دیگران را مقصر و گناهکار اعلام می کنیم. یک روزی باید دست از این کار برداریم و زندگی خود را بررسی کنیم و راه حل پیدا کنیم و کشورمان را بسازیم.


به سر سوال اول مطلب برمی گردم، چرا شاگرد زرنگ های مدرسه، در پول درآوردن زرنگ نیستند؟

چون دانش ثروتمند شدن با دانش آکادمیک متفاوت است. کسی که در مدرسه نمره خوب می آورد، سواد کلامی خوبی دارد، اما با ارقام آشنا نیست. می تواند یک کتاب را به سرعت و به خوبی بخواند، ولی وقتی بقالی می رود نمی تواند قیمت ماست و شیر را در ذهنش جمع بزند و وقتی اسکناس پنج هزارتومانی می دهد، باقی پول را حساب کند. او می تواند مقالات بلندبالا بنویسد ولی نمی تواند مخارجش را جایی یادداشت کند و آخر ماه بفهمد چقدر و کجا خرج کرده است.


او می تواند مسئله های فیزیک و ریاضی را مثل آب خوردن حل کند، ولی نمی تواند سر در بیاورد بابت قسط خانه اش چه مقدار بهره به بانک می پردازد.
بیشتر افراد تحصیلکرده ای که سواد مالی ندارند، از نظر مالی در لبه پرتگاه زندگی می کنند، زیرا درآمد ماهیانه و هزینه ماهیانه زندگی آنها مساوی است. یعنی هرچه درمی آورند، خرج می کنند و به فکر پس انداز و سرمایه گذاری نیستند. به همین دلیل ممکن است به ظاهر دارای رفاه مالی باشند، ولی در واقع در استرس و اضطراب زندگی می کنند.

 

اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، باید از سطحی قابل قبول از سواد مالی برخوردار باشید. خبر خوب این است که می‌توانید یک باسواد مالی شوید. چنین امری، نیازمند سختکوشی، مطالعه بسیار و آزمون و خطا می‌شود اما با توجه به حاصلی که در پی دارد می‌توان گفت که ارزشش را دارد.


از نظر من در مدارس به جای هر چیزی باید مهارت های زندگی را به کودکان آموخت. یکی از مهارت های زندگی داشتن سواد مالی است. حالا که مدارس چنین مطالبی را به ما نمی آموزند، آستین بالا بزنیم و خود را آموزش بدهیم. هر روز مطلبی در مورد مسائل مالی یاد بگیریم و هر روز قدمی در جهت کسب استقلال مالی برداریم.

 

 

 

منابع:

گیس گلابتون

خلاقیت

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
روح اله برزگری بافقی |   1397/11/11 00:48:41   |
0     0
سلام
باید یاد بگیریم که تحت هر شرایطی، ۱۰% درآمد خود را کنار بگذاریم. حتی اگر ماهی صدهزار تومان درآمد داریم، ۱۰ هزار تومان آن را باید تحت هر شرایطی پس‌انداز کنیم و به مدت طولانی به آن دست نزنیم. (این کار در طول زمان باعث ایجاد اثر مرکب و رشد بسیار زیاد پول می‌شود.) مثلا اگر در هنگام تولد کودک خود حساب بانکی با سود سالانه ۲۰% برایش باز کنید و تا ۱۸ سالگی، ماهی فقط ۵۰هزار تومان در آن واریز کنید، کودک شما در زمان دانشجویی، بیش از ۷۰ میلیون تومان پس‌انداز خواهد داشت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی