یک مطالعه در کانادا نشان می دهد که سواد مالی زنان و مردان کانادایی متفاوت است. این مطالعه که در سال 2014 انجام شد به بررسی میزان سواد مالی کانادایی ها و نحوه استفاده آنها از دانش های مالی پرداخته است.

 

براساس این مطالعه سواد مالی به جنسیت افراد، سن، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل آنها بستگی دارد.طبق نتایج این مطالعه، مردان نسبت به زنان از سواد مالی بیشتری برخوردار هستند. 22 درصد از مردان در مقابل 15 درصد از زنان، به پنج سؤال کلیدی سواد مالی، تورم و ریسک پذیری پاسخ درست داده اند.

زنان نسبت به مردان، آگاهی کمتری در زمینه سرمایه گذاری مناسب با وضعیت مالی خود داشتند. همچنین، تفاوت  میان جنسیت ها در سواد مالی، میان افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند بیشتر احساس می شود. در خانواده  هایی هم که مردان مسئولیت مدیریت مالی را به عهده دارند، زنان 23 درصد کمتر از مردان به سؤالات کلیدی سواد مالی پاسخ درست دادند. اما زمانی که زن و مرد هر دو به یک اندازه درباره امور مالی تصمیم می گیرند، این تفاوت کمتر دیده  می شود.

 

اما چرا داشتن سواد مالی مهم است؟ سواد مالی هرکس، بسته به وضعیت،  مسئولیت و اهدافش در زندگی متفاوت است. روشی که افراد در به دست آوردن پول به کار می گیرند یا نوع مدیریتی که در خرج کردن آن پیش می گیرند به همان سواد مالی بستگی  دارد.

 

دانش یا سواد مالی به افراد کمک می کند تا در تصمیم گیری های مالی از آگاهی بیشتری برخوردار باشند و با مهارت و اعتماد به نفس بیشتری در راه رسیدن به اهداف مالی خود حرکت کنند. روش مقابله هر کس با بحران های مالی و مشکلات اقتصادی با دیگری متفاوت است و به اطلاعات مالی او بستگی دارد.

 

منابع پشتیبانی افراد در به دست آوردن سواد مالی و ابزاری که برای رفع نیاز های خود در مواقع بحران  از آنها استفاده می کند بسیار مهم است. داشتن سواد مالی هم برای فرد و هم برای اقتصاد حائز اهمیت است. درک نقش پول، در زندگی روزمره امروزی امری کاملاً ضروری  است.

 

نوامبر، ماه سواد مالی کانادا

کشور کانادا یکی از کشور هایی است که برای افزایش سواد مالی شهروندان خود برنامه ریزی می کند. سال 2012، پارلمان کانادا ماه نوامبر را، ماه سواد مالی کانادا نام گذاری کرد. در این ماه، سازمان ها و موسسات خصوصی، دولتی و غیر انتفاعی به منظور پیشبرد اهداف و افزایش سواد مالی برای کانادایی ها در تمام سنین، باهم همکاری می کنند. این اقدام در کانادا با هدف ارتقای سطح رفاه زندگی شهروندان کانادایی  ترتیب داده می شود.

 

نخستین بار که این طرح در کانادا به اجرا درآمد، نوامبر سال 2011 بود. یک کارگروه آموزشی سواد مالی، برای آموزش اهمیت سواد مالی و نقش آن در بهبود رفاه شهروندان کانادایی راه اندازی شد. 75 سازمان از جمله سازمان های اجتماعی و شرکت های خصوصی، گروه های داوطلب و جمعی از کارفرمایان با برگزاری 200 فعالیت متنوع، در این طرح شرکت کردند.

 

کانادا، سال گذشته هم طرحی را از 15 ژوئن با موضوع «روی من حساب کن» آغاز کرد. هدف این طرح بسیج سازمان ها و متخصصان در سراسر این کشور برای حمایت از استراتژی ملی افزایش سواد مالی است. در موارد زیر به شهروندان کانادایی کمک می کند:

1- مدیریت هوشمندانه پول و بدهی

2- برنامه ریزی  های مالی، صرفه جویی و پس انداز برای آینده

3- جلوگیری از اشتباه های مالی و محافظت از دارایی ها.

 

لیست کاملی از فعالیت ها و منابع اطلاعاتی که سواد مالی مردم را افزایش می دهد در پایگاه  داده سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی و غیر انتفاعی در اختیار مردم قرار گرفته است. آژانس مصرف کننده مالی کانادا، عهده دار مسئولیت توسعه و افزایش سواد مالی مردم این کشور است. این سازمان، به هماهنگی میان موسسات شرکت کننده در طرح بهبود سواد مالی کانادایی ها کمک می کند. همه شهروندان کانادایی می توانند در این طرح شرکت کنند. در واقع، دولت کانادا روی حمایت ملی و مشارکت مردم برای تحقق اهداف خود در زمینه افزایش سواد مالی حساب کرده  است.

 

نوامبر سال 2015، 1266 کارگاه و سمینار آموزشی در سراسر کانادا برگزار شد. آژانس مصرف کننده مالی کانادا نیز کنفرانس ملی سواد مالی را برگزار و همچنین در 44 فعالیت مرتبط با طرح ماه سواد مالی شرکت کرد.

 

همچنین پایگاه های داده  و پرسشنامه هایی برای ارتقا و بهبود این طرح در سایت های مختلف قرار داده شد. کنفرانس ملی سواد مالی، رهبران دولتی، سران سازمان ها و موسسات را برای بررسی آخرین تحولات و موفقیت ها و چالش های طرح افزایش سواد مالی گرد هم می آورد. آنها در این کنفرانس درباره تقویت همکاری ها و پروژه های جدید گفت و گو می کنند.

 

 

منبع:

فرصت نت

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی