حسابداری به عنوان یک سیستم، با فرآیند جمع‌آوری، ثبت و طبقه بندی اطلاعات مالی، گزارش و صورت‌های مالی را برای استفاده و تصمیم گیری افراد ذینفع درون سازمانی آماده می‌کند و حسابدار با دریافت داده‌های مالی خام، آن را به نظم در می‌آورد.

 

با اینکه در ایران اطلاعات دقیقی از میزان نرخ رشد و میزان اشتغال در هر رشته وجود ندارد، ولی افزایش گزارش‌های مالی در پی میزان صعود رقابت بین شرکت‌ها موجب شده بنا بر نظر متخصصان 9.5% از دانشجویان در رشته حسابداری مشغول به تحصیل باشند و نسبت به سایر فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر همچون مدیریت یا مهندسی، بازار کار رشته حسابداری وضعیت بهتری داشته باشد.

 

هر کسب و کاری که شروع به فعالیت اقتصادی می‌کند در وهله اول نیاز به استخدام حسابدار برای نظارت بر عملیات خود دارد. فرصت‌های شغلی در بازار کار رشته حسابداری از پایین‌ترین سطح مانند کمک حسابدار و منشی دفتری، تا بالاترین سطح مانند مدیر مالی بسیار گسترده است و از آن جایی که محاسبه و تعیین سود به یاری حسابدار انجام و مبنای محاسبات مالیات شرکت‌ها است، مراکز مختلف به شخص آشنا و متخصص در زمینه حسابداری نیاز دارند.

 

معرفی رشته حسابداری

برای آشنایی با حسابداری در ابتدا باید درباره رشته حسابداری بیشتر بررسی کرد و بدانید رشته حسابداری چیست و بازار کار رشته حسابداری در ایران و کشورهای دیگر چگونه است؛ چرا که تحقیق در مورد رشته حسابداری باعث می‌شود دانش‌آموزان و دانشجویان عزیز تصمیم بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی خود داشته باشند.

 

حسابداری به عنوان یک سیستم، با فرآیند جمع‌آوری، ثبت و طبقه بندی اطلاعات مالی، گزارش و صورت‌های مالی را برای استفاده و تصمیم گیری افراد ذینفع درون سازمانی آماده می‌کند و حسابدار با دریافت داده‌های مالی خام، آن را به نظم در می‌آورد.

 

برای ورود به رشته حسابداری بعد از قبولی در پایه نهم، دانش‌آموزان عزیز می‌توانند با انتخاب شاخه حسابداری بازرگانی به عنوان یکی از شاخه‌های درسی رشته حسابداری در هنرستان مشغول به تحصیل شوند. و پس از گرفتن دیپلم حسابداری به راحتی وارد بازار کار بشوند. اگر قصد ادامه تحصیل داشته باشید نیز می‌توانید در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، دوره دو ساله را ادامه بدهید و مدرک کاردانی حسابداری بگیرید. همچنین با شرکت در کنکور کاردانی به کارشناسی تحصیل خود را در رشته حسابداری ادامه دهید.

 

راه دیگر برای تحصیل در رشته حسابداری از طریق دوره سه ساله متوسطه و فارغ‌التحصیلی در یکی از رشته‌های تجربی، ریاضی و علوم انسانی و انتخاب رشته حسابداری در مقطع دانشگاهی است. ولی خواندن حسابداری و آشنایی با روش‌های آن در هنرستان باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان تسلط بیشتری در دانشگاه نسبت به فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه داشته باشند.

 

فارغ‌التحصیلان در سطوح و شاخه‌های متفاوت از جمله رشته حسابداری مالی و صنعتی، حسابداری دولتی، مالیاتی و بیمه پس از اتمام تحصیل می‌توانند انجام امور مالی را به عهده بگیرند.
 

• کتاب‌های رشته حسابداری

در ادامه معرفی رشته حسابداری و بازار کار آن، با درس‌های رشته حسابداری و معرفی تعدادی از کتاب‌های رشته حسابداری بیشتر آشنا خواهید شد.

چارت درسی رشته حسابداری در مقاطع هنرستان، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد با هم متفاوت است. چارت رشته حسابداری در هنرستان شامل دروس تخصصی شامل کلیات اقتصاد، اصول حسابداری، مفاهیم و روش‌های آماری، حسابداری صنعتی، ریاضیات امور مالی است.

 

دروس رشته حسابداری کارشناسی بر اساس برنامه آموزشی کمیته برنامه‌ریزی و مدیریت گروه علوم انسانی تصویب شده و متوسط دوره کارشناسی حسابداری به همراه دوره کارآموزی طی پنج سال و دروس رشته حسابداری در 9 ترم برنامه‌ریزی شده است. دروس رشته حسابداری کارشناسی شامل سه گروه درسی زیر است:

دروس تخصصی:

• اصول حسابداری 1 و 2 و 3، حسابداری میانه 1 و 2
• حسابداری پیشرفته 1 و 2، حسابداری صنعتی 1 و 2 و 3
• حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه دولتی
• زبان تخصصی، مدیریت مالی 1 و 2
• حسابداری و حسابرسی دولتی
• حسابرسی 1 و 2، مباحث جاری در حسابداری
 

 

• آشنایی با نرم افزار حسابداری

آیا نرم افزار حسابداری مناسب‌ترین جایگزین برای حسابداران است؟! امروزه بیشتر مؤسسات به منظور مدیریت عملیات مالی سعی دارند در مسیر پیشرفت تکنولوژی و ورود رایانه در سیستم حسابداری حرکت کنند و با استفاده از انواع نرم‌افزارهای مالی و اداری، از مزیت‌های سیستم حسابداری در سطوح مختلف اقتصادی بهره‌مند شوند. غیر از اینکه مشکلات حسابداری به شیوه سنتی با نرم‌افزارهای حسابداری از بین می‌رود، امکانات جانبی را در اختیار مدیران و استفاده کنندگان اطلاعات مالی قرار می‌دهد. یکی از مراحلی که مدیران شرکت باید قبل از خرید و راه اندازی نرم افزار حسابداری یکپارچه به آن توجه کنند، تهیه کامپیوتر و راه اندازی شبکه توسط کارشناسان متخصص است. در این زمینه از شرکتی که قصد خرید نرم افزار دارید نیز می‌توانید مشاوره و پشتیبانی بگیرید.

 

یک نرم‌افزار حسابداری مناسب باید دارای ویژگی‌های سازگاری، کنترل داخلی، انعطاف پذیری، ساختار گزارش، آموزش و محیط کاربری آسان برای کاربران تازه کار و فارغ التحصیلان رشته حسابداری باشد که تمایل به کار در این زمینه دارند.

 

یکی از ارائه کنندگان نرم افزار حسابداری با ویژگی‌های استاندارد، نرم افزار حسابداری آرین سیستم است که توانسته با هدف کاربری آسان و یکپارچگی اطلاعات مالی، رضایت 41322 کاربر فعال نرم افزارهای مالی و اداری خود را به دست آورد.

 

از محصولات شرکت آرین سیستم می‌توان به نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب، نرم افزار حقوق و دستمرد، نرم افزار خزانه‌داری، نرم افزار CRM و نرم افزار حسابداری انبار اشاره کرد که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.

 

اما باید گفت یکی از پرکاربردترین انواع نرم افزار در حوزه مالی، نرم افزار دریافت و پرداخت است که با توسعه بازار تجارت، مورد استفاده و لازمه هر سازمان دولتی و خصوصی در جهت پیش برد اهداف مالی و اقتصادی و مدیریت دارایی برای افزایش سود و کنترل زیان است. به کارگیری نرم افزار خزانه‌داری در سیستم مالی موجب مدیریت قدرتمند حساب‌های دریافت و پرداخت می‌شود.

 

• نرم افزار دریافت و پرداخت، ابزاری هوشمند در مدیریت وجوه نقد

ثبت دریافت و پرداخت، اولین قدم در مدیریت و تهیه گزارش درآمد سازمان است. اینکه دسته‌بندی و ثبت تمام ورودی و خروجی وجوه نقد به درستی انجام شود دارای پیچیدگی‌های خاصی است و باید گفت از مهم‌ترین نگرانی‌های مدیران مالی محسوب می‌شود.

 

در این راستا شرکت نرم‌افزاری آرین سیستم با در نظر گرفتن این امر مهم، اقدام به تولید و ارائه نرم افزار خزانه داری از سری نرم‌افزارهای مالی و اداری خود کرده است و با در ارتباط قرار دادن برنامه دریافت و پرداخت با کلیه سیستم‌های خرید و فروش، انبار وکالا و حسابداری، باعث سهولت و یکپارچگی در مدیریت کارآمد وجوه نقد شده است.

 

 

منبع:

فارس نیوز

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

20 آزمون عمومی استخدامی

20 آزمون عمومی استخدامی

گروه مولفین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی