برای حفظ واژه روش های متفاوتی وجود دارد. در این قسمت  روش های گوناگون برای حفظ واژگان معرفی شده و این روش ها بر اساس هشت شاخصه با یکدیگر مقایسه می شوندبرای یادگیری مؤثر و کارآمد لغات انگلیسی، بایستی دو نکته مهم را در نظر داشته باشیم.

 

 

1- در معرض تماس بودن با لغات (Exposure)

نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که بایستی خود را در موقعیت‌هایی قرار دهیم که در معرض تماس طبیعی و معنا دار با لغات باشیم؛ نه تماس مصنوعی. به‌عنوان‌مثال اگر لغت memorize را داخل دیکشنری ببینیم و چندین بار تکرار کنیم memorize  یعنی حفظ کردن  memorize  یعنی حفظ کردن؛ این کار تماس مصنوعی با این لغت محسوب می‌شود. اما اگر همین لغت memorize را یک‌بار در یک فیلم ببینیم و آن را بفهمیم، در این موقعیت با این لغت تماسی طبیعی داشته‌ایم.

 

2- تکرار در قالب‌های مختلف (repetition in multiple contexts)

تکرار اصلاً چیز بدی نیست. و ذهن ما برای فهم خیلی از چیزها (علی‌الخصوص زبان انگلیسی)، به تکرار نیاز دارد. اما چیزی که اکثر زبان آموزان در اینجا اشتباه می‌کنند، این است که در یک قالب ثابت گیر می‌کنند.

 

 

بنابراین برای اینکه لغات انگلیسی را بهتر یاد بگیریم، به موقعیت‌هایی احتیاج داریم که آن لغت‌ها، در قالبی معنی‌دار، رنگارنگ، و جالب‌توجه، اتفاق بیفتد که یادآوری آن به‌راحتی انجام شود.

 

داستان‌ها پر از قالب‌های متفاوت، احساسات، و وقایعی هستند که می‌توانیم آن‌ها را در ذهن خود تجسم کنیم. این ویژگی‌هایی که داستان دارد، باعث کمک به ذهن شما می‌شود که لغت‌ها و عبارات را بهتر یاد بگیرید و در شرایط مختلف بهتر بتوانید از آن، استفاده کنید.

 

شما می‌توانید آن‌ها را برای دیگران به زبان خودتان بازگویی کنید. حتی بازگویی فارسی یک داستان انگلیسی نیز تأثیرات مثبتی روی زبان انگلیسی شما می‌گذارد. اما اگر به زبان انگلیسی این داستان‌ها را بازگویی کنید که بسیار عالی است.

 

استفاده از جعبه لایتنر

بینگ هاوس روش مرور را برای تثبیت کردن آن در حافظه بلندمدّت پیشنهاد می‌کند. جعبه لایتنر جعبه‌ای ۶ در ۳۰ سانتیمتری ست که ۵ خانه دارد که اندازه هر یک از آنها بر اساس منحنی فراموشی دو برابر قبلی‌ست، به صورتی که خانه شماره یک، ۱ واحد، خانه شماره دو، ۲ واحد، خانه شماره سه، ۴ واحد، خانه شماره چهار، ۸ واحد و خانه شماره پنج، ۱۶واحد است. می‌توانید آن را بسازید، یا خریداری کنید.

هر خانه اصلی با تعدادی «واسط» یا «جداکننده» به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود. پس خانه دوم، سوم، چهارم و پنجم، باید به ترتیب به دو، چهار، هشت و شانزده قسمت تقسیم شوند. برای تهیه آنها از مقواهای کلفت رنگی تیره و زیبا به ابعاد ۵٫۵ در ۸ سانتیمتر استفاده کنید، تا بادوام و تمیز بمانند. استفاده از جعبه لایتنر سی‌خانه‌ای با دیواره‌های اصلی بلندتر توصیه می‌شود.

فلش‌کارت‌ها برگه‌های کوچکی اند که در یک طرف آنها سؤال (لغت) و در طرف دیگرشان جواب (معنی لغت) نوشته می‌شوند. برای تهیه آنها با تا کردن کاغذ A۴ به دو قسمت، می‌توانید کاغذ A۵ سپس A۶ و در نهایت A۷ به دست آورید که برای این کار مناسب اند. انتخاب دیگر خرید آن‌هاست.

 

استفاده از تیک ات

ساز و کار تیک ات بدین گونه است که در یک طرف، خود واژه به همراه هشت خانه خالی نمایش داده می شود. خانه های خالی برای تیک هایی است که هر کدام در یک بازه زمانی به نشانی دانستن معنای کلمه، زده می شوند. اگر واژه ای هشت بار به صورت پیاپی تیک خورد، آن واژه در ذهن ثبت شده است.

 

دفترچه واژگان

زبان آموز در این روش لغات را در دفترچه ای ثبت کرده و معمولا بدون نظام خاصی مرور می کند. واژه های مهم، جملات و مثال های کلیدی با رنگ خاصی مشخص می شوند. البته بهتر است که زبان آموز هر صفحه دفتر را به سه بخش تقسیم کند. و در یک سوم سمت راست صفحه، خطی رسم نمائید. و کلمات را در آن ستون وارد کند.

 

فلش کارت

با این روش ، لغات و عبارات مورد نظر روی یک طرف کارت نوشته شده و در طرف مقابل آن، ترجمه و یا مثال هایی بیشتر نوشته می شود. در روش فلش کارت، ساز و کار خاصی برای به یاد سپاری و حفظ در نظر گرفته نمی شود. اکثر زبان آموزان  به خاطر سهولت حمل فلش کارت ها از آن بهره می گیرند.

 

طومار نویسی

در طومارنویسی، برگه های بلند و کم عرضی انتخاب شده و کلمات و معانی آنها بر روی آن نوشته می شود.این طومارها در هم پیچیده شده و در جیب قرار میگیرند. به این ترتیب حجم عظیمی از کلمات در یک برگه ثبت می شود.

 

کاغذ دیواری

مجموعه لغات به همراه معانی شان روی یک کاغذ نوشته شده و سپس بر روی دیوار نصب می شوند. بنا به تشخیص زبان آموز هر چند روز یکبار، این کاغذ های دیواری تعویض می گردند. معمولا زمانی برگه عوض می شودکه شخص اطمینان حاصل کند، همه لغات را فراگرفته است. برگه های قبلی که بر روی دیوار نصب شده اند، در مجموعه ای بایگانی شده و به صورت ادواری مرور می شوند.

 

چسبانک

لغات بر روی برگه های کوچکی نوشته می شوند و به جای آنکه همگی با هم بر روی دیوار نصب شوند، جداگانه بر روی دیوار نصب می شوند. این کار باعث می شود که هر گاه واژه ای به حافظه سپرده شد، از روی دیوار کنده شده و واژه جدیدی به جای آن اضافه گردد. در حالی که در روش قبلی، زبان آموز باید منتظر می ماند تا همه لغات آن مجموع را حفظ کند و سپس برگه را منتقل نماید.

 

 

استفاده از نرم افزار اکسل

در این روش مجموعه لغات مختلف به همراه تعریف شان در ستون های فایل نرم افزار اکسل وارد شده و زبان آموز با مراجعه روزانه و یا ادواری به فایل سعی می کند بخشی از لغات را به خاطر سپارد و با علائم و رنگ هایی وضعیت واژه را مشخص کند. مثلا اگر واژه فوق العاده سخت بوده و هنوز در ذهن نقش نبسته است، با رنگ قرمز، و اگر واژه ای مهم و پر کاربرد بوده و زبان آموز آن را به خاطر سپرده با رنگ آبی مشخص می کند. در این روش می توان پس از مدتی رنگ کلمات را عوض کرد و وضعیت یادگیری را نسبت به هر واژه مشخص نمود.

 

وایت برد

یکی از روش های به یادسپاری که اتفاقا در میان زبان آموزان خیلی هم متداول نیس، استفاده از وایت برد می باشد. در این روش مجموعه ای از لغات، اصطلاحات و نکات دستور زبان بر روی تخته ای که به دیوار نصب شده، نوشته می شوند و زبان آموز پس از کسب اطمینان از به یادسپاری آن ها، بخشی از مطالب را پاک کرده و مطالب جدید را بر روی آن اضافه می کند.

 

حاشیه نویسی

زبان آموزان در هنگام مطالعه متون، کلمات متن را استخراج کرده و معانی آن را در حاشیه ی کتاب و یا زیر نوشته ها یادداشت می کنند. در این روش زبان آموز مجبور است برای مرور واژگان به کتاب اصلی مراجعه کرده و تعاریف را در آن بیابید، ضمن آن که فضای ظاهری کتاب را برای مراجعات بعدی نامناسب کرده است.

 

تلفیق روش ها

هیچی  روشی همه ویژگی های مطلوب را ندارند. مثلا جعبه لایتنر علی رغم اینکه در میان زبان آموزان بسیار مرسوم بوده و معنای واژه را عمیقا در ذهن ثبت می کند،  زمانگیر و هزینه بر بوده و روش کار با آن اندکی پیچیده است، به علاوه اینکه ممکن است با کمی جابه جایی، نظم کارت ها از بین برود. از این بابت، در مدیریت دانش و حفظ و نگهداری کارت ها نمره پایینی می گیرد.

 

منبع:

کتاب طراحی فرآیند یادگیری زبان انگلیسی

گروهی از نویسندگان تیم

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی