حسابرسی داخلی یکی از پویاترین فرصت‌های شغلی است که امروزه وجود دارد. حرفه حسابرسی داخلی پاسخگوی نیازهای بالاترین رده‌های مدیریت شرکت‌ها، دولت و موسسه‌های غیرانتفاعی است.

 

 

کلیاتی از حسابرسی داخلی

مدیریت اینگونه سازمان‌ها دنبال اطلاعات درست درباره فعالیت‌های سازمان‌شان، به ویژه کنترل فعالیت‌ها و کارآیی و اثربخشی آن فعالیت‌ها می‌باشند. در نتیجه حسابرسان داخلی درگیر عملیات اساسی سازمان می‌باشند و اطلاعات گرانبها و مهمی را برای مدیریت فراهم می‌کنند و از موقعیت شغلی بسیار خوبی برخوردارند.


تعریف حسابرسی داخلی

تعریف حسابرسی داخلی در واقع هدف اساسی، ماهیت و دامنه حسابرسی داخلی را بیان می‌کند. حسابرسی داخلی یک فعالیت مستقل، اطمینان بخش واقع بینانه و مشاوره ای است که برای ارزش افزایی و بهبود عملیات سازمان طراحی شده‌است. حسابرسی داخلی با فراهم ساختن رویکردی سیستماتیک و روش مند برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندهای راهبری، مدیریت ریسک و کنترل، سازمان را در دستیابی به هدف‌هایش یاری می‌کند.

 

نقش حسابرسی داخلی

وجود حسابرسان داخلی در تعداد روزافزونی از واحدهای اقتصادی و صنایع سبب نگرانی بزرگان حرفه در این ارتباط شده است که وجود مجموعه‌ای از اصول و ضوابط حاکم‌بر حسابرسان داخلی ضروری است. حسابرسان داخلی در برابر مدیریت و هیأت مدیره، که میزان وظایف حسابرسان داخلی را تعیین می‌کنند، مسئول می‌باشند. وجود زیربنای مفهومی خوب به مدیریت و حسابرسان داخلی، کمک می‌کند تا بتوانند مناسب بودن مسئولیت‌ها و وظایف واگذاری را بهتر ارزیابی کنند.

 

استانداردهای حسابرسی داخلی

استانداردهای حرفه‌ای چون پلی است بین نکات نظری و روشهای خاص حسابرسی. استانداردهایی که برپایه یک چارچوب محکم و بطور ناروشن نوشته شود چیزی بیش از قواعد اختیاری نمی‌باشد که در نهایت، رعایت آن ممکن است به این نتیجه ختم شود که ناهماهنگ و غیریکنواخت می‌باشد. از سوی دیگر، استانداردهای مبتنی‌بر چارچوب محکم سبب بهبود فرایند حسابرسی می‌شود.

 

وظایف حسابرس داخلی

خزانه‌ دار با کمک دستیاران و منشیان خود عملیات مربوط به دایره حسابهای پرداختنی را بطور روزانه کنترل می‌کند، واحد حسابرسی داخلی رعایت سیاستها و روشها را به صورت دوره‌ای آزمون می‌کند، انجام این کارها آزمون رعایت است. سرانجام مدیر مالی و خزانه‌دار معمولاً در صورت بروز مشکل و هنگام تهیه بودجه یا بررسی عملکرد کارکنان، سیاستها را مورد تجدید نظر قرار می‌دهند. حسابرسان داخلی نیز این سیاستها و روشها را بررسی می‌کنند تا معلوم شود که به خوبی طراحی شده است، این کارها یعنی ارزیابی کنترلهای داخلی.

 

دامنه وظایف دایره حسابرسی به دلیل وجود برخی محدودیتهای منطقی به آزمون رعایت کنترلهای مقرر و ارزیابی آن کنترلها منحصر می‌گردد. حسابرسان داخلی سیستم کنترل داخلی را از دو دیدگاه طراحی و اثربخشی مورد ارزیابی قرار می‌دهند. یک سیستم کنترل داخلی اثربخش، سیستمی است که هدفی را بدست آورد که برای آن ایجاد شده است.

 

حسابرس داخلی به لحاظ حقوقی چه کسی می تواند باشد. حسابرس داخلی یکی از افراد مالی و حسابداری شرکت بوده که اختیار دسترسی به همه اسناد و مدارک مالی و غیر مالی را داشته و امکان برقراری ارتباط با مدیران ارشد سازمان را هم دارد .

 

وظایف اصلی حسابرس داخلی شامل چه مواردی می تواند باشد ؟

حسابرس داخلی باید گردش مالی و حساب های بانکی سازمان را بررسی و کنترل نماید .
حسابرس داخلی باید به عملیات های مالی مربوط به بودجه و هزینه ها اشراف کافی داشته و انها را تحت کنترل داشته باشد .
حسابرس داخلی باید عملیات های مالی مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد و جزییات و نحوه پرداخت انها را به خوب شناخته و اسناد و مدارک ان را بررسی نموده و از بروز انحرافات جلوگیری کند
حسابرس داخلی باید بر تنخواه واحد های مختلف و خرید های داخلی نظارت کرده و کلیه فاکتور و اسناد خرید و هزینه کردها را مطابقت داده و صحت و درستی آنها بررسی نماید .
حسابرس داخلی باید بر فرایند انبارگردانی و جزییات ان مسلط بوده و ورود خروج کلیه اجناس و مواد و غیره را به انبار تحت کنترل اسنادی داشته باشد .
حسابرس داخلی برای بررسی کلیه قسمتها برنامه داشته و سرفصل ارزیابی برای انها تهیه کرده و بر اساس فرمت و سر فصل برنامه ریزی شده به بررسی بپردازد .

 

مدارک مرتبط:
مدارک حسابرسی داخلی
CIA

 

منبع:

محاسبان خبره

پرشین حساب

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

محمدرضا نقی زاده هنجنی ـ سهیلا عباس نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی