بدون شک صندوقداری شغلی است که فرد نمی‌تواند براحتی شخصی را جایگزین خودش کند و بندرت هم باید فکر مرخصی باشد؛ چراکه حجم کاری زیاد و ساعت‌های طولانی کار جایی برای تفریح و وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان نمی‌گذارد حتی گاهی حجم کار و استرس‌های کاری در کنار حقوق ناچیز صندوقداران بویژه خانم‌ها به حدی است که فرد ناخودآگاه از خانواده و اقوام فاصله می‌گیرد و همین موضوع زمینه بروز اختلافات خانوادگی را فراهم می‌کند. در چنین شرایطی احساس ناامیدی، سرخوردگی، افسردگی شغلی و افکار منفی سراغ فرد می‌آید و شغل و سلامتش را به خطر می‌اندازد.

 

کلیات شناخت پایه ای نقش شغلی صندوق داری و تحویل داری

دریافت و پرداخت پول. ثبت سوابق نقدی و اسناد قابل معامله مورد استفاده در عملیات های مالی گوناگون موسسات مالی.

صندوقدار (به انگلیسی: Cashier) کسی است که پیشه‌اش گرفتن پول کالاها از خریدار و در برابر آن در صورت زیاد بودن، پول ِ داده شده خریدار پس دادن بقیهٔ پول به خریدار است؛ هم‌چنین صندوقدار در بیش‌تر موردها فیش کالاهای خریداری شده را به خریدار می‌دهد.

بیش‌تر صندوقدارها در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای کار می‌کنند؛ زیرا در این فروشگاه‌ها خریداران خریدهای بیش‌تری نسبت به دیگر جای‌ها انجام می‌دهند و کار صندوقدار این است که با به‌کارگیری دستگاهی، بارکد روی کالاها را بخواند؛ این دستگاه بارکد خوان کد کالا به همراه بهای کالا را روی رایانه‌ای که در برابر صندوقدار است نمایان می‌سازد و به این فرم بهای همگی کالاها در زمان کوتاهی به‌دست می‌آید و صندوقدار پول را به صورت نقدی یا با کشیدن کارت اعتباری خریدار بر دستگاه کارت خوان می‌گیرد.

معمولاً در روشی که پول را با کشیدن کارت اعتباری خریدار بر دستگاه کارت خوان، صندوقدار دریافت می‌نماید صندوقدار پول باقیمانده‌ای به خریدار نمی‌دهد؛ زیرا پول به اندازهٔ بهای کالا به‌فرم الکترونیک به حساب فروشگاه در بانک ریخته می‌شود.

 

حقوق و مزایای نقش شغلی صندوق داری و تحویل داری

تقریبا همه چیز در زندگی دارای جوانب مثبت و منفی است و اشتغال به حرفه‌ی حسابداری هم از این قاعده مستثنا نیست. اما حقیقت این است که جنبه‌های خوب یا بدش هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد که بتوان شغل حسابداری را شغل خوب یا بدی در نظر گرفت، بلکه باید پذیرفت که این شغل برای بعضی افراد مناسب است و برای بعضی دیگر چندان جالب نیست.

 

آینده شغلی/ ارتقای شغلی

حسابداری حرفه‌ای نیست که نیاز بازار به آن کمرنگ شود. از طرفی صاحبان مشاغل نسبت به برون سپاری امور مالی شرکت تمایل چندانی ندارند. چشم‌ انداز بازار کار حسابداری در سال‌ های آینده قابل پیش‌بینی است و تا زمانی که مردم نیازمند کمک برای اداره‌ی امور مالی خود هستند و تا وقتی که کسب و کار‌ها وجود داشته باشند، نیاز به حسابداران وجود دارد.

 

بازار کار و فرصت های شغلی

می‌دانید که در دوره‌ های آموزش حسابداری بازار کار، مهارت‌های عملی در تجزیه و تحلیل هزینه‌ های شرکت به شما آموزش داده می‌شود که دقیقاً همان چیزیست که کارفرمایان نیاز دارند. این یعنی شما آینده‌ی شغلی روشن‌تری نسبت به کسی که می‌خواهد انگلیسی یا فلسفه بخواند، دارید.

 

مدارک و تحصیلات لازم

- آشنایی با کامپیوتر وتسلط به نرم افزارهای کاربردی مالی و آماری متـداول روز.
- لیسانس مرتبط با 4 سال سابقه کار مفید یا  فوق لیسانس مرتبط با 2 سال سابقه کار مفـید.

 

بررسی شرح وظایف نقش شغلی تحویل دار صندوق

وظیفه صندوقدار پرداخت قبوض، اجاره ها، اقساط وام ها، بازپرداخت بدهی ها و خریدهای روزمره زندگی است. نظارت بر بودجه بندی و تلاش جهت عدم انحراف از بودجه نیز به عهده صندوقدار است. یک صندوقدار انتخاب کنید. سپس با ثبت هزینه های ماهانه برای یک ماه، میتوانید مشخص کنید زندگی شما ماهانه چه مقدار هزینه دارد. در این خصوص می توانید از نرم افزار کنترل و مدیریت پول سحر استفاده کنید.

تماس با دیگران: این شغل تا چه اندازه نیازمند تماس داشتن (تماس رودررو، تلفنی یا روشهای دیگر) با دیگران است؟

تلفن: در شغل تا چه حد باید مکالمات تلفنی صورت بگیرد؟

اهمیت صحیح و دقیق بودن: دقت بالا و صحت زیاد در انجام شغل تا چه اندازه مهم است؟

مذاکرات رودررو: این شغل تا چه حد نیازمند مذاکره رودررو یا گروهی با مردم است؟

اهمیت تکرار وظایف مشابه: تکرار وظایف فیزیکی مشابه (مانند تایپ کردن) یا وظایف ذهنی (مانند ورود اطلاعات در دفتر کل) به صورت مداوم و بدون توقف با هدف انجام شغل تا چه حد اهمیت دارد؟

ارتباط با مشتریان بیرونی: میزان اهمیت رابطه ی خوب با مشتریان یا عموم مردم در این شغل چقدر است؟

بدون شک صندوقداران یکی از ارکان مهم یک فروشگاه محسوب می­ گردند و چگونگی انجام کار توسط این گروه از کارکنان تأثیر مستقیمی در میزان سطح رضایت مشتریان و در نتیجه افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت و در مقابل بروز هر گونه رفتار خارج از هنجار باعث ایجاد حس بدبینی در مشتریان و بروز خسارات مادی و معنوی برای شرکت می گردد.

 

منبع: گروهی از نویسندگان تیم متفکران

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

20 آزمون عمومی استخدامی

20 آزمون عمومی استخدامی

گروه مولفین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی