انجام تکالیف و اعمال مقررات مالیاتی بر مبنای آموزه های صحیح مجموعه قوانین و مقررات مالیاتی کشور و همچنین قوانین و مصوبات جانبی اعم از نظری و یا کاربردی، موضوع درس حسابداری مالیاتی است.

 

کلیات شناخت پایه ای نقش شغلی حسابدار مالیاتی

انجام تکالیف و اعمال مقررات مالیاتی بر مبنای آموزه های صحیح مجموعه قوانین و مقررات مالیاتی کشور و همچنین قوانین و مصوبات جانبی اعم از نظری و یا کاربردی، موضوع درس حسابداری مالیاتی است.

درباره حسابداری مالیاتی، هر چند پاره ای تعاریف غیر رسمی در پایگاه های الکترونیکی و نوشته های متفرقه مشاهده می شود، اما ظاهراً تعریف جامع قابل قبول مجامع حرفه ای و استادان حسابداری در این راستا تحریر و ابلاغ نگردیده است.

یکی از تعاریف مذکور این است که: «حسابداری مالیاتی ( Tax Accounting ) روشی از حسابداری است که بر مسائل مالیاتی متمرکز است و تمام امور و فعالیت های مرتبط با ضبط و طبقه بندی سوابق مالیاتی و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی و برنامه ریزی برای اجرای تکالیف مالیاتی آتی را شامل می شود»

تعریف دیگر اینکه: «حسابداری مالیاتی بر وفق مقررات مالی داخلی طوری تنظیم و اجراء می شود که در نتیجه آن ترتیبات خاصی برای شرکت­ها و اشخاص حقیقی فراهم می­آید تا با رعایت آن بتوانند، اظهارنامه های مالیاتی خود را تنظیم نمایند»

همینقدر، موضوع حسابداری مالیاتی رشته و یا نوع و مدل خاص دیگری از فن حسابداری را ارائه نمی نماید، بلکه همانا فردی که علم یا فن حسابداری را از " اصول حسابداری " تا " حسابداری پیشرفته " آموخته و در کنار آن به مجموعه مقررات مالیاتی هم تسلط یافته، می توان از وجود او به عنوان حسابدار مالیاتی بهره گرفت. البته در روند انجام تکالیف مالیاتی، تخصیص سر فصل های خاصی برای ذخیره مالیاتی، بدهی ها و یا مطالبات مالیاتی مربوط به مالیات عملکرد و یا مالیات های تکلیفی و زیان انباشته قابل وضع از درآمد مشمول مالیات سنوات آتی و عنداللزوم بعضی حساب ها و اطلاعات پولی مالیاتی دیگر و به علاوه حسب مورد تطبیق دفاتر و حساب­ها با برخی مقررات مالیاتی ضروری است، اما این موارد به منزله طراحی سیستم خاصی با عنوان حسابداری مالیاتی نمی باشد.

از آنجا که تعیین درآمد مشمول مالیات و مآخذ مالیات بر ارزش افزوده مکلفین به نگاهداری دفاتر و بر حسب ضرورت بعضی دیگر از پایه های مالیاتی آنان (مانند مالیات دوره انحلال) از طریق رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک صورت می گیرد و در موارد تشخیص علی الرأس هم مأموران مالیاتی فارغ و بی نیاز از مراجعه به دفاتر و اسناد و مدارک (اسناد عادی و یا اسناد موجود به صورت ناقص) نمی باشند، لذا به دنبال امر حسابداری مالیاتی، حسابرسی مالیاتی هم مطرح است و مأموران مالیاتی و یا حسابداران رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی برای تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات مبادرت به این نوع حسابرسی (که در حقیقت یکی از انواع حسابرسی رعایت است) می نمایند.

اهمیت مالیات از هر حیث بر کسی پوشیده نیست و در حقیقت دائماً به عنوان یکی از دغدغه های مؤدیان مالیاتی مطرح است، تا جائی که امروزه مشاوران و وکلای مالیاتی در ایران و خارج در قیاس با سایر امور خدماتی، به دلیل توان دفاع از موکل خود و رفع اجحاف مالیاتی، از سطح درآمد بالایی برخوردارند و در عین حال، آنان به جهت مهارت در حل و فصل اختلافات مالیاتی مورد احترام دستگاه های مالیاتی هم می باشند.

یکی از وظایف حسابدار، انجام امور مالیاتی شرکت است و با وجود وضع قوانین متعدد مالیاتی در این سالها بالاخص سال جاری لازم است حسابداران ارتباط تنگاتنگ با رسانه ها و انتشارات تخصصی در زمینه امور مالیاتی داشته باشند.در حال حاضر کارفرمایان زیادی را می بینیم که به خاطر عدم اطلاع حسابدار از قوانین مالیاتی دچار خسارتهایی شدند.

موارد بیشماری که در مشاوره مالیاتی کارفرمایان عنوان می کنند که همه آن به حسابدار بر می گردد شامل:

-عدم اطلاع کارفرما از تکالیف مالیاتی و عدم اطلاع رسانی توسط حسابدار
-عدم اطلاع کارفرما از حرفه حسابداری و عدم رعایت قوانین توسط حسابدار که در زمانی که حسابدار اوضاع را آشفته دیده ،محل کار را ترک نموده و کارفرما مانده با بدهی های سنگین مالیاتی.


آینده کاری/ ارتقای شغلی

بسیاری از کارفرمایان حتی آنقدر بی اطلاعند که بجای حسابدار در جلسه دفاع مالیاتی شرکت می کنند. و هر سؤال تخصصی که از طرف ممیز مالیاتی می شود را بی پاسخ می گذارند و بالاجبار جریمه مالیاتی می شوند.


ابتدا از کارفرما انتظار می رود که شناخت کلی نسبت به علم حسابداری پیدا کند تا بتواند در امر حسابداری شرکت خود اشراف داشته باشد.سپس از حسابداران هم این انتظار وجود دارد که ضمن حفظ اخلاق حرفه ای با ثبت نام در انجمن ها و کمپین های همکاران نسبت به بروز بودن اطلاعات مالیاتی اقدام نمایند. در آینده نه چندان دور حسابداری بسیار ملموس تر از گذشته خواهد بود چرا که با سیاست گذاری های جدید دولت بر درآمدهای مالیاتی،یک حسابدار علاوه بر انجام امور مالی می بایست به امور مالیاتی و قوانین آن و بالاخص تغییرات اساسی در قوانین مالیاتی تسلط کافی داشته باشد.

 

بازار کار و فرصت های شغلی

حسابدار مالیاتی کسی است که پس از گذراندن دوره های آموزشی لازم بتواند در یک واحد اقتصادی مسئولیت انجام امور مالیاتی مربوط به آن واحد اقتصادی شامل: محاسبات مربوط به مالیات بر درآمد ، مالیات حقوق و سایر مالیات های تکلیفی ، کنترل و بررسی مدارک و مستندات حسابداری از دیدگاه مالیاتی و محاسبه و پاسخگویی به مراجع مالیاتی را بر عهده داشته باشد.

 

مدارک و تحصیلات لازم

فارغ التحصیلان این رشته  در ادارات دارایی استخدام می شوند.

 

حقوق و مزایای حسابدار مالیاتی

حسابدار مالی خواه ناخواه بایستی لیستهای مالیاتی شامل لیست مالیات حقوق ، لیست ارزش افزوده، معاملات فصلی و اظهارنامه را برای شرکت به وقت تعیین شده تنظیم و ارسال نماید.کافیست که حسابدار وقت و مهلت موارد فوق را عمداً یا سهواً انجام ندهد. در آن وقت کارفرمای بیچاره، دچار خسران مالیاتی می شود.

 

بررسی شرح وظایف نقش شغلی حسابدار مالیاتی

  1. توانایی تشخیص اصول و کلیات مالیات
  2. توانایی بررسی مالیات های تکلیفی مکسوره از در آمد هـای واحد اقتصادی
  3. توانایی محاسبه مالیات حقوق
  4. توانایی ثبت و کنترل دفاتر قانونی
  5. توانایی محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی
  6. توانایی تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی
  7. توانایی پاسخگویی به مراجع و مسئولین مالیاتی
  8. توانایی بکارگیری ضوابط ایمنی و بهداشت کار در محیط کار

کار‌شناس حسابداری مدیریت در همکاران سیستم فردی است که می‌تواند با توجه به نیازمندی‌های تعریف شده در سازمان و یا بر اساس‌شناختی که از نیازمندی سازمان کسب می‌کند، لیستی از اقدامات مورد نیاز درآورد، همچنین گزارش‌های لازم را تهیه کند و به ذینفعان ارائه دهد.

در این شغل بایدگزارش‌های مورد نیاز مدیریت سازمان را در حوزه‌های مالی تهیه کنید.

 بهای تمام‌شده فعالیت‌ها، محصولات و خدمات را محاسبه کنید.

 بودجه‌ریزی سازمان را انجام دهید.

 برنامه‌های مالی و اقتصادی را ارزیابی کنید.

 

منیع: گروهی از نویسندگان تیم متفکران

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی