"معاملات برخط" به فعالیت‌هایی اطلاق می­شود که در آن سرمایه­ گذاران به طور مستقیم سفارش‌های مبادله­ ی اوراق بهادار را از طریق کانال‌های ارتباطات الکترونیکی شامل اینترنت وارد می‌کنند. این فرآیند کاملا خودکار بوده و سفارش­ها بعد از انجام کنترل­های لازم در شرکت کارگزاری به صورت خودکار به سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران برای انجام معامله ارسال می­شود. در معاملات برخط تمام عملیاتی که در روش سنتی و روش معاملات اینترتی اوراق بهادار به صورت دستی و با دخالت نیروی انسانی انجام می‌شد، کاملاً‌ مکانیزه شده و همه­ ی امور با استفاده از بسترهای امن مخابراتی در کسری از ثانیه انجام می‌شود. با بکارگیری این فن‌آوری، سرمایه‌گذار بدون مراجعه به کارگزاری و بانک، می‌تواند سفارش‌های خرید و فروش اوراق بهادار را به سرعت انجام دهد.

 

کلیات شناخت پایه ای نقش شغلی متصدی معاملات برخط

با راه اندازی سامانه جدید معاملات دارایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار گرفت که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود و از آن پس سهامداران دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی صرفاً از طریق کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی می‌توانند به فروش برسانند. هرچند سهامداران می‌توانند با مراجعه به هریک از کارگزاران نسبت به خرید سهام اقدام نمایند.

معاملات برخط (Online Trading)

"معاملات برخط" به فعالیت‌هایی اطلاق می­شود که در آن سرمایه­ گذاران به طور مستقیم سفارش‌های مبادله­ ی اوراق بهادار را از طریق کانال‌های ارتباطات الکترونیکی شامل اینترنت وارد می‌کنند. این فرآیند کاملا خودکار بوده و سفارش­ها بعد از انجام کنترل­های لازم در شرکت کارگزاری به صورت خودکار به سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران برای انجام معامله ارسال می­شود. در معاملات برخط تمام عملیاتی که در روش سنتی و روش معاملات اینترتی اوراق بهادار به صورت دستی و با دخالت نیروی انسانی انجام می‌شد، کاملاً‌ مکانیزه شده و همه­ ی امور با استفاده از بسترهای امن مخابراتی در کسری از ثانیه انجام می‌شود. با بکارگیری این فن‌آوری، سرمایه‌گذار بدون مراجعه به کارگزاری و بانک، می‌تواند سفارش‌های خرید و فروش اوراق بهادار را به سرعت انجام دهد.

 

حقوق و مزایای نقش شغلی متصدی معاملات برخط

اگر می‌خواهید یک کارگزار تمام وقت داشته باشید، هزینه‌ی شما بیشتر می‌شود.کارگزار تخقیقی فقط خرید و فروش سهام را برای شما انجام می‌دهد. درصورتی که نقش کارگزار تمام وقت فرای این است و جایگاه مشورتی ایشان برای سرمایه‌گذار دارای اهمیت و ارزش است. پس اگر کارگزار تمام وقت شما پیشنهادات سودمندی به شما ارائه نمی‌دهد.


سامانه­ ی معاملات برخط این امکان را برای بازار سرمایه فراهم می­کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند سفارش­های خرید و فروش سهام خود را با سرعت بالا به سیستم معاملات بورس ارسال کنند. سرعت پردازش و ارسال در این معاملات به حدی بالاست که گویی مشتری پای سیستم معاملات است و سفارش خود را مستقیم به سامانه­ ی معاملات وارد می‌کند. اما در پشت صحنه، با ایجاد هر سفارش، بررسی لازم برای احراز هویت مشتری، مانده­ حساب مشتری نزد کارگزاری و بانک و مانده­ سهام مشتری انجام می‌شود.

مزایای خرید و فروش آنلاین سهام

شاید برای برخی افراد سوال پیش بیاید که پس از گرفتن کدسهامداری، آیا می‌توان بصورت غیرحضوری در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟ پاسخ مثبت است.


مدتیست که اینترنت فعالیت در بورس را آسان‌تر کرده است. قبلا افراد مجبور بودند برای خرید و فروش سهام از طریق تلفن اقدام کنند یا بصورت مستقیم به شرکت کارگزاری مراجعه نمایند. ولی با حضور اینترنت، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند روند معاملات را از طریق کامپیوتر و لپ‌تاپ دنبال کنند.


خرید و فروش سهام شرکت‌ها مستلزم حضور سهامداران در تالار بورس نیست و سهامداران می‌توانند پس از دریافت کدمعاملاتی از کارگزاری‌ها به معاملات آنلاین (برخط) و معاملات اینترنتی دسترسی پیدا کنند و بدون دخالت مستقیم کارگزار و از طریق اینترنت برای خرید و فروش اوراق بهادار اقدام نمایند.(لازم به ذکر است در سایت برخی کارگزاری‌ها امکان انجام معاملات آنلاین وجود ندارد.)


مزیت استفاده از اینترنت برای خرید و فروش سهام این است که معامله‌گران در هرجا که باشند می‌توانند اخبار و مطالب و روند قیمت سهامی که خریداری کرده‌اند را بصورت لحظه‌ای و آنی پیگیری نمایند. معاملات آنلاین سهام بصورت آنی و فوری انجام می‌شود و سفارش‌های خرید یا فروش سهام، در همان لحظه‌ی ثبت، در سیستم معاملاتی بورس قرار می‌گیرد.


نقل و انتقال آنلاین پول، کاهش اشتباهات کارگزار، سرعت و اطمینان نیز از دیگر مزایای معاملات آنلاین است.

 

آینده شغلی/ ارتقای شغلی

البته از آنجایی که ممکن است این اطلاعات درست و کامل نباشند، بنابراین باید از هر اقدامی به منظور سرمایه‌گذاری، بدون تحقیق و فقط براساس پیشنهاد نماینده دوری کرد.

1. مشتری مطمئن است که سفارش او دقیقاً در زمان مورد نظر وارد سیستم معاملات می‌شود.


2.  امکان اشتباه کردن کم می‌شود چون معامله­ برخط از ارتباط شفاهی با کارگزار در محیطی که اغلب بسیار شلوغ است، مبرا می‌باشد.


3.   مشتری اطلاعات برخط بازار شامل آخرین قیمت، عرضه و تقاضا و ... را دریافت می­کند و مطمئن است این اطلاعات برخط بوده و هیچ تاخیری ندارد و افرادی زودتر از او به این اطلاعات دسترسی ندارد که این باعث بهبود فضای رقابتی می‌شود.


4.  مشتریان می‌توانند اطلاعات صورت‌حساب خود را در لحظه مشاهده نمایند.


5.  نیازی به حضور مشتریان در کارگزاری و امضاء سفارشات کتبی نیست.


6.   از آنجایی­که مسئولیت ارسال سفارش با خود مشتریان است، اختلافات احتمالی میان کارگزاری و مشتریان در خصوص زمان ورود سفارش و قیمت آن حذف ‌می‌شود.


7.   به سبب اینکه مشتریان سفارش‌ها را وارد می‌کنند، تعداد نقاط ورود سفارش به شدت نسبت به وضعیت فعلی (حدود 600 ایستگاه معاملاتی) افزایش می‌یابد.


8.   تصمیم‌گیری خریدار و فروشنده متاثر از اطلاعات و تحلیل خود آن­هاست نه افراد معامله‌گر کارگزاری.


9.   چون تمام کنترل‌های لازم قبل از ارسال سفارش به سیستم معاملات انجام می‌شود، ریسک انجام نشدن معامله در سیستم معاملات، بسیار کم می‌شود.


10.   به سبب دسترسی بهتر مشتریان به سیستم معاملات، سرمایه‌گذاری تسهیل شده و به همین دلیل فعالان جدید به بازار خواهند آمد و روز به روز توسعه­ بازار سرمایه کشور بهتر خواهد شد.


11.  ارسال و اصلاح سفارشات خرید و فروش در زمان مورد نظر مشتری در طول ساعات معاملات و از هر نقطه­ جغرافیائی وجود دارد.


بازار کار و فرصت های شغلی


روش انجام معاملات اینترنتی و غیرحضوری در بورس:

معاملات سهام در بورس تهران از شنبه تا چهارشنبه هر هفته به جز روزهای تعطیل عمومی، از ساعت 9 تا 12:30 از طریق تالارهای معاملات انجام می‌شود.معاملات سهام فقط از طریق سامانه معاملات بورس که یک سیستم کاملاً مکانیزه است، قابل انجام است و داراندگان سهام نمی‌توانند خارج از سامانه معاملاتی اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کنند و معاملات باید حتما از طریق کارگزاران رسمی انجام شود.


در حال حاضر علاوه بر تالار حافظ که تالار اصلی معاملات (واقع در تهران، خیابان حافظ، شماره 192) میباشد، تالارهای دیگری توسط بورس یا شرکت‌های کارگزاری در شهرهای دیگر دایر شده‌اند که سهامداران می‌توانند با مراجعه به آنان از تسهیلات مستقر در این تالارها از جمله سیستم‌های نمایش‌گر قیمت و سفارش‌ها، بروشورهای اطلاع‌رسانی و دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده استفاده کنند.


همه افراد برای شروع معامله در بورس، به کد سهامداری نیاز دارند که باید از طریق یکی از کارگزاران دریافت کنند. (اگر نمی‌دانید کارگزار کیست و چکار می‌کند این مطلب را بخوانید: کارگزار کیست؟) برخی از کارگزاری‌ها امکان ثبت‌نام و دریافت کدسهامداری را بصورت غیرحضوری در سایت‌شان تدارک دیده‌اند و افرادی که قصد دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، از هرنقطه که باشند می‌توانند با تکمیل فرم‌ها بصورت آنلاین، اقدام به دریافت کدسهامداری نمایند.


مدارک و تحصیلات لازم

امروزه دیگر نیازی نیست برای خرید سهام حتی یکبار از منزل خارج شوید. چون برخی کارگزاری‌ها امکان ثبت نام غیرحضوری برای دسترسی یافتن به معاملات بر خط را فراهم کرده‌اند، کافیست در سایت کارگزاری ثبت‌نام کنید و اسکن مدارک را آپلود نمایید تا نماینده کارگزاری برای دریافت امضا به آدرس شما مراجعه کند.
بعد از آن، کد معاملاتی برخط برای شما sms می‌شود و در همان روز می‌توانید با ورود به سامانه معاملات آنلاین و واریز وجه بصورت آنلاین به حساب کارگزاری، سهام یا اوراق بهادار موردنظرتان را به مقدار دلخواه خریداری نمایید.


دریافت کد بورسی معاملات برخط رایگان است: راهنمای دریافت کد بورسی را بخوانید.


برخی تصور می‌کنند برای شروع معاملات برخط سهام باید سرمایه هنگفتی داشته باشند. گذشته از اینکه دریافت کد بورسی بصورت رایگان انجام می‌شود، مبلغ اولیه برای خرید سهام فقط 102 هزار تومان می‌باشد (100 هزارتومان حداقل سفارش و 2 هزارتومان کارمزد کارگزاری)


بنابراین فعالیت در بورس به راحتی مقدور است و فقط چند روز زمان برای صدور کد بورسی نیاز دارد و داشتن چندصدهزارتومان پول. اما مهمتر از دسترسی به معاملات برخط، نحوه انتخاب و خرید سهام بسیار مهم است. چون قیمت اوراق بهادار همواره در بورس بالا و پایین می‌شود، انتخاب و خرید اوراق بهادار نامناسب به راحتی می‌تواند باعث ضرر شما شود. نحوه انتخاب سهام مناسب را در این صفحه مطالعه فرمایید.


اما در بورس ایران اینطور نیست که شما با خرید اوراق بهادار و زیان کردن، یکباره کل سرمایه یا درصد زیادی از آن را دست بدهید مگر اینکه واقعا شرایط خاصی پیش آید (مثلا نماد شرکت برای تعدیل منفی بسته شود و با قیمت خیلی پایین‌تری بازگشایی گردد)


چون نوسان قیمت سهم در بورس در حال حاضر بین 5+ و 5- است، سرمایه شما در یک روز تا همین حد می‌تواند رشد یا افت داشته باشد که البته برای سرمایه‌های زیاد مقدار قابل توجهی خواهد بود.

 

بررسی شرح وظایف نقش شغلی متصدی معاملات بر خط


کمک و مشاوره:

وقتی می‌خواهید تصمیماتی برای سرمایه‌گذاری بگیرید نماینده‌ی حساب به شما کمک و مشاوره می‌دهد. به‌طور معمول، ارتباط نزدیک و راحتی بین سرمایه‌گذار و نماینده‌ی حساب سهام در کارگزاری شکل می‌گیرد و در خصوص مسائل جاری اقتصادی و اهداف مالی گفت‌وگوهای مشورتی صورت می‌گیرد.


بر اساس اطلاعاتی که در اختیار نماینده می‌گذارید، او می‌تواند در مورد بهترین سهام و تخصیص منابع‌ مالی که برای شما مناسب است، به شما مشاوره دهد.


تحقیق:

وقتی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید باید تحقیقات کاملی انجام دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. کارگزار تمام وقت می‌تواند در این کار به شما کمک کند.


برای مثال، کارگزار تمام وقت با در اختیار گذاشتن اطلاعات مناسب از شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید، تجربیات مالی ارزشمندی را در قالب خدمات مالی مربوط به سهام با شما به اشتراک می‌گذارد.

 

منبع: گروهی از نوبسندگان تیم متفکران

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

نسترن رنجبر ـ کوروش صحیفی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی