از آنجائی­که فعالیت کارگزاری دارای حساسیت ویژه بوده و کلیه سرمایه­‌گذاران از طریق شرکت‌­های کارگزاری اقدام به خرید و فروش می­کنند. لذا شرایط و مقرراتی بر مدیران و پرسنل شرکت­های کارگزاری حکم فرماست. صلاحیت حرفه­ای کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت­های کارگزاری می­بایست قبل از قبول سمت، به تائید سازمان بورس برسد که به این منظور صلاحیت­های علمی، تجربی، عمومی و تحصیلی متقاضیان بررسی می­گردد.

 

کلیات شناخت پایه ای نقش شغلی متصدی پذیرش اوراق بهادار و کالا

کارگزار حکم وکیل سرمایه گذار را دارد که از سوی او اقدام به سرمایه گذاری در بورس می نماید. کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبتنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌نمایند. انجام فعالیت کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است.

در یک جمله می‌توان گفت کارگزار واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می‌شود.

 

حقوق و مزایای متصدی پذیرش اوراق بهادار و کالا

افرادی که در شرکت های کارگزاری مشغول به فعالیت می­باشند، افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسایل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله می شود شناخت دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می توانند بهترین اقدام به­منظور خرید و فروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس­ها و بازارهای خارج از بورس را برای مشتریان انجام دهند.

 

آینده شغلی / ارتقای شغلی

کلیه معاملات شرکت­‌های کارگزاری توسط معامله گران آن­ها انجام می‌­پذیرد. این معامله­گران می‌­بایست دارای گواهی­نامه حرفه‌­ای بوده که دارا بودن این­‌ گواهی نامه­ تسلط آن­ها را بر مباحث علمی مورد نیاز و قوانین و مقررات نشان می­‌دهد. سایر افرادی که در سمت­‌های مهمی در شرکت‌­های کارگزاری فعالیت می­‌نمایند بسته به نیاز آن­ها به توانمندی­‌های علمی و مقرراتی خاص، موظف به اخذ گواهی­نامه حرفه­‌ای مربوطه می­‌باشند.

- طبق این قانون گزاری، در صورتی‌که "کارگزار،" "کارگزار/معامله‌گر،" "بازارگردان،" "مشاور سرمایه‌گذاری،" و سایر تشکل‌های مشابه درخواست کناره‌گیری موقت یا دائم از فعالیت خود را داشته باشند، مراتب را به "سازمان،" "کانون" و نیز به "بورس" مربوطه اعلام نموده و مجوز فعالیت خود را نزد "کانون" تودیع می‌نمایند. تضمین‌ها و وثایق مربوط تا تعیین تکلیف معاملات انجام‌شده و سایر تعهدات آن‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند. قسمت اخیر این ماده نسبت به "کارگزاران،" "کارگزار/معامله‌گران،" "بازارگردانان،" "مشاوران سرمایه‌گذاری،" و سایر تشکل‌های مشابه که عضویت آن‌ها براساس مادة (35)‌ این قانون تعلیق یا لغو می‌شود، نیز مجری است.


- "کارگزاران،" "کارگزار/معامله‌‌گران،" "بازارگردانان،" "مشاوران سرمایه‌گذاری،" و سایر تشکل‌های مشابه ملزم‌اند طبق دستورالعملی که توسط "سازمان" تنظیم و ابلاغ می‌شود، گزارش‌های لازم را تهیه و به مراجع ذی‌ربط تسلیم نمایند.


- "کارگزار،" "کارگزار/معامله‎گر،" "بازارگردان" و "مشاور سرمایه‌گذاری" که اسرار اشخاصی را که برحسب وظیفه از آن‌ها مطلع شده یا در اختیار وی قرار دارد، بدون مجوز افشاء نماید، به مجازات‌های مقرر در مادة (648) قانون مجازات اسلامی مصوب 6/3/1375 محکوم خواهد شد.

 


بازار کار وفرصت های شغلی

منظور نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهاداراند که از آن جمله می‌توان به "کارگزاران،" "کارگزاران/معامله‌گران،" "بازارگردانان،" "مشاوران سرمایه‌گذاری،" "مؤسسات رتبه‌بندی،" "صندوق‌های سرمایه‌گذاری،" "شرکت‌های سرمایه‌گذاری،" "شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی،" "شرکت‌های تأمین سرمایه" و "صندوق‌های بازنشستگی" اشاره کرد.

 


مدارک و تحصیلات لازم

کارگزاران بورس، پس از آزمون‌های متعدد و تخصصی و پس از طی مراحل مختلف، موفق به کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌شوند.

 

بررسی شرح وظایف نقش شغلی متصدی پذیرش اوراق بهادار و کالا

از آنجائی­که فعالیت کارگزاری دارای حساسیت ویژه بوده و کلیه سرمایه­‌گذاران از طریق شرکت‌­های کارگزاری اقدام به خرید و فروش می­کنند. لذا شرایط و مقرراتی بر مدیران و پرسنل شرکت­های کارگزاری حکم فرماست. صلاحیت حرفه­ای کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت­های کارگزاری می­بایست قبل از قبول سمت، به تائید سازمان بورس برسد که به این منظور صلاحیت­های علمی، تجربی، عمومی و تحصیلی متقاضیان بررسی می­ گردد.

 

منبع: گروهی از نویسندگان تیم متفکران

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

خدیجه پور معین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی