حرفه مشاور سرمایه‌گذاری به دهه ۱۹۲۰ برمی‌گردد. تا پیش از آن توصیه‌ها و رهنمودهای مربوط به سرمایه‌گذاری معمولا از طریق حسابداران، وکلا یا کارگزاران ارائه می‌شد.

 

کلیات شناخت پایه ای شغل کارشناس مشاور و عرضه اوراق بهادار

کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبتنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌نمایند. انجام فعالیت کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است.

کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کرده‌اند. در حقیقت آنها واسطه بین خریدار و فروشنده سهام را ایفا می‌کند. کارگزاران دستورهای خرید و فروش را از مشتریان تحویل گرفته و آن را به منظور انجام معامله، وارد سیستم معاملات می‌کنند.

کارگزاران بورس، پس از آزمون‌های متعدد و تخصصی و پس از طی مراحل مختلف، موفق به کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌شوند.

حرفه مشاور سرمایه‌گذاری به دهه ۱۹۲۰ برمی‌گردد. تا پیش از آن توصیه‌ها و رهنمودهای مربوط به سرمایه‌گذاری معمولا از طریق حسابداران، وکلا یا کارگزاران ارائه می‌شد.

 

حقوق و مزایای نقش شغلی کارشناس مشاور و عرضه اوراق بهادار

در قالب کلی خدماتی که مشاوران به بازار سرمایه ارائه می‌کنند تنها به سرمایه‌گذاران خلاصه نمی‌شود بلکه مشاوران دارای رابطه دو سویه با سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران هستند. از یک روی تحلیل‌های فنی و حرفه‌ای را به منظور راهنمایی سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند و از سوی دیگر مشاوره و خدماتی را در زمینه افزایش سرمایه، پذیرش در بورس‌ها و...... برای شرکت‌ها فراهم می‌آورند. در برخی از کشورها کلیه این خدمات می‌تواند به وسیله یک شخصیت حقوقی تحت عنوان مشاور سرمایه‌گذاری انجام شود و در برخی کشورهای دیگر مانند ایران انواع خدمات مشاوره طبقه بندی شده و هر دسته از این خدمات توسط یک گروه از مشاوران ارائه می‌شود.

در حال حاضر مشاورانی که در بازار سرمایه ایران قادر به فعالیت هستند عبارتند از: مشاوران سرمایه‌گذاری، پذیرش و عرضه اوراق بهادار.

از این رو به منظور ایجاد بستر قانونی مناسب برای فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری، پذیرش و عرضه اوراق بهادار در بازار سرمایه - کشور، دستورالعمل تاسیس و فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری، دستورالعمل صدور مجوز و فعالیت مشاور پذیرش و ضوابط استفاده از خدمات مشاوران عرضه اوراق بهادار به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار رسیده است.

 

آینده شغلی/ ارتقای شغلی

بر اساس بند 16 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار، مشاور سرمایه‌گذاری شخصی حقوقی که در قالب قراردادی مشخص، درباره خرید و فروش اوراق بهادار، به سرمایه‌گذار مشاوره می‌دهد و طبق بند 3 ماده 1 دستورالعمل مشاور سرمایه‌گذاری، مشاوری سرمایه‌گذاری عبارت است از هرگونه مشاوره‌ موضوع بند 16 ماده‌ 1 قانون بازار اوراق بهادار در مورد خرید یا فروش اوراق بهادار که از جمله شامل موارد زیر می‌شود:


الف) توصیه به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار؛
ب) اظهارنظر راجع به روند قیمت یا عرضه و تقاضای اوراق بهادار در آینده؛
ج) اظهارنظر راجع به ارزش (قیمت) اوراق بهادار.


بازار کار و فرصت های شغلی

مواردی که استفاده از خدمات مشاور الزامی است:
طبق تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه متقاضیانی که در درخواست انجام هر یک از موارد زیر را دارند ملزم به استفاده از خدمات مشاور عرضه می‌باشند:


    الف) انتشار سهام در زمان تبدیل شرکت‌های سهامی خاص به عام
    ب) انتشار سهام به قیمت اسمی در زمان افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس که آخرین سرمایه ثبت‌شده آنها مساوی یا بیش از ۵۰ میلیارد ریال و مساوی یا کمتر از ۱۵۰ میلیارد ریال می‌باشد.
    ج) انتشار سهام به قیمت اسمی در زمان افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان، باستثنای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس، که آخرین سرمایه آنها مساوی یا بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.
    د) افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان با قیمتی بیشتراز قیمت اسمی سهام
    هـ ) افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان با سلب حق تقدم و عرضه عمومی سهام جدید
    و) انتشار آن دسته از اوراق مشارکتی که نیاز به مجوز سازمان دارد.
    ز) انتشار هرگونه اوراق بهاداری به غیر از سهام و اوراق مشارکت که نیاز به مجوز سازمان دارد.

 

مدارک و تحصیلات لازم

شرایط لازم برای دریافت مجوز به منظور فعالیت در امور مشاوره‌ سرمایه‌گذاری
متقاضی فعالیت در امور مشاوره‌ سرمایه‌گذاری ابتدا یکی از درخواست‌های زیر را برای سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می‌کند:


حالت اول- درخواست مجوز تاسیس شرکت مشاوره‌ سرمایه‌گذاری
حالت دوم- درخواست مجوز تبدیل به شرکت مشاوره‌ سرمایه‌گذاری
حالت سوم- درخواست مجوز فعالیت به عنوان مشاوره‌ سرمایه‌گذاری در کنار سایر فعالیت‌ها

 

بررسی شرح وظایف نقش شغلی کارشناس مشاور وعرضه اوراق بهادار

معاملات در بورس اوراق بهادار: شامل ارائه خدمات خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اوراق مشارکت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به مشتریان.


معاملات آتی سهام در بورس اوراق بهادار: شامل انجام معاملات آتی سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به مشتریان.


مشاور پذیرش در بورس اوراق بهادار: شامل ارائه مشاوره به شرکت متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار در خصوص فرآیند پذیرش و ارائه مدارک و مستندات مربوطه به عنوان نماینده متقاضی به بورس و هیات پذیرش.


مشاور عرضه در بورس اوراق بهادار: ارائه مشاوره در خصوص انتشار و عرضه اوراق بهادار به شرکت-های پذیرفته شده در بورس.


معاملات محصولات فلزی در بورس کالای ایران: ارائه خدمات خرید و فروش کلیه فلزات پذیرفته شده در بورس کالای ایران به مشتریان.


معاملات محصولات نفت و پتروشیمی در بورس کالای ایران: ارائه خدمات خرید و فروش کلیه محصولات نفت و پتروشیمی پذیرفته شده در بورس کالای ایران به مشتریان.


معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران: ارائه خدمات خرید و فروش کلیه محصولات کشاورزی پذیرفته شده در بورس کالای ایران به مشتریان.


معاملات سیمان در بورس کالای ایران: ارائه خدمات خرید و فروش سیمان در بورس کالای ایران به مشتریان.


معاملات آتی در بورس کالای ایران: انجام معاملات آتی بر روی اوراق بهادار مبتنی بر کالای پذیرفته شده در بورس کالای ایران.


مشاور پذیرش در بورس کالای ایران: ارائه مشاوره به متقاضی در خصوص فرآیند پذیرش و عرضه کالا در بورس کالای ایران. مشاور پذیرش در فرابورس که شامل ارائه مشاوره به شرکت متقاضی پذیرش در فرابورس در خصوص فرآیند پذیرش و ارائه مدارک و متندات مربوطه به عنوان نماینده متقاضی به بورس و هیات پذیرش می‌شود.


معاملات در فرابورس: شامل ارائه خدمات خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اوراق بدهی شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس به مشتریان.


مشاور عرضه در فرابورس: که شامل ارائه مشاوره در خصوص انتشار و عرضه اوراق بهادار به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می‌شود.


معاملات آنلاین یا بر خط: شامل ارائه خدمات انجام خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اوراق بدهی پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس به صورت برخط (Online) و مستقیم توسط مشتریان از طریق اینترنت می‌شود.

سبدگردانی: خرید و فروش اوراق بهادار (اعم از اوراق بهادار پذبرفته شده در بورس و فرابورس) برای مشتریان به منظور کسب انتفاع آنان.


مشاور سرمایه گذاری: ارائه مشاوره به مشتریان در خصوص خرید و فروش اوراق بهادار (اعم از اوراق بهادار پذبرفته شده در بورس و فرابورس.


پردازش اطلاعات مالی: ارائۀ اطلاعات مربوط به ورقۀ بهادار، معامله، سفارشات خرید و فروش و ناشر ورقه بهادار به مشتریان.


 تعهد پذیره نویسی: انجام تعهد خرید اوراق بهاداری که ظرف مهلت «پذیره‌نویسی« به‌فروش نرسیده است.

 

منبع: گروهی از نویسندگان تیم متفکران

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی