بعضی وقت ها آب شما و رئیس‌تان توی یک جوی نمی‌رود؛ فرقی نمی‌کند رئیس‌تان همیشه منتظر یک جرقه باشد تا به شما گیر بدهد و مدام شما را به‌خاطر اشتباهات‌تان سرزنش کند یا فقط به نورچشمی‌هایش توجه کند. مساله مهم این است که داشتن تنش در روابط با مدیر یا رئیس‌تان مساله خوشایندی نیست.

 

 

1) تصمیم بگیرید می‌خواهید بمانید یا وضعیت آن قدر حاد است که باید شغل خود را عوض کنید.

گام اول برای این است که یک تصمیم اساسی بگیرید: آیا قصد دارید در این شغل بمانید یا بروید؟ البته عوامل بسیاری در چنین تصمیمی دخیل هستند. برای مثال میزان علاقه به شغل، پیامد مالی، دوره زمانی یا داشتن فرصت های استخدامی دیگر، اما یک قاعده سرانگشتی ساده وجود دارد: اگر مشکلاتی با رئیستان دارید که احساس می‌کنید ماندن در این شغل تمام انرژی شما را می‌گیرد، پس احتمالاً زمان آن رسیده که به فکر شغل دیگری باشید.

 

2 ) اگر تصمیم بر ماندن گرفته‌اید، نگرشی مثبت داشته باشید.

با فرض این که مسائل مربوط به رئیستان بیش از حد طاقت‌فرسا نیست، این امکان وجود دارد که فکر جستجوی شغل جدید را از سرتان بیرون کنید. در شغل فعلیتان بمانید و یک محیط کاری قابل‌قبول برای خود ایجاد کنید.

پس اگر تصمیم بر ماندن گرفته‌اید، به طور آگاهانه خود را متعهد کنید که نگرش مثبت خود را به شغل و محل کارتان از دست ندهید. دائماً روی چیزهایی که رئیستان انجام می‌دهد و باعث عصبانیت شما می‌شود متمرکز نشوید و از بحث ها و نگرش های منفی که در سازمان در مورد رفتار بد رئیستان جریان دارد آگاهانه دوری کنید.

این را هم بدانید که از نظر علمی، نگرش مثبت نه تنها به شما آرامش می دهد بلکه با تأثیر بر چهره و نگاه شما، روحیه اطرافیانتان نیز احتمالاً بهتر خواهد شد. حتی ثابت شده که گاهی بدترین رؤسا نیز زیردستان خود را الگوی شغلی و رفتاری خود قرار می دهند. لذا سعی کنید برای مدتی کوتاهی هم که شده، نمونه رفتاری را بروز دهید که دوست دارید رئیستان با شما داشته باشد. مثلاً کار دیگران را تحسین کنید، به دیگران اعتبار بدهید و وقتی رئیستان نمی‌تواند عصبانیت خود را کنترل کند، شما آرام باشید.

 البته برای داشتن نگرش مثبت که لازمه همه این اتفاقات است، روش ها و تمرینات خاصی وجود دارد که در بدو استخدام به شما آموزش داده نمی شود و لازم است به آن ها مجهز شوید. روشهای معمول مثل دیدن نیمه پر لیوان و...

 

3 ) چیزهایی را پیدا کنید که منجر به جلب اعتماد می‌شود.

این یک گام کلیدی است و صرف‌نظر از این که چقدر رئیستان آزاردهنده است، می‌تواند یک محیط مثبت را برای شما ایجاد کند.

راه جلب اعتماد یک رئیس افتضاح ممکن است لزوماً جذاب یا زیبنده به نظر نرسد. شاید مجبور باشید اجازه دهید برای کاری که شما انجام داده‌اید او تمجید و تحسین شود، یا این که اجازه دهید با شما مانند دستیار شخصی خود رفتار کند، یا صبورانه به داستان‌سرایی‌های بی‌پایان او در تمجید از خودش گوش دهید.

 

 (4 بر مبنای این اعتماد برای خود استقلال کاری ایجاد کنید.

پس از ایجاد یک «اندوخته اعتماد» در مورد رئیس ناخوشایند خود، قدم بعدی این است که آن را با چیزی به مراتب قابل‌استفاده‌تر – مثل استقلال کاری – یا هر چیز ارزشمند شغلی دیگر مبادله کنید.

این کار را با مطرح کردن پرسش‌هایی در موقعیت‌های مناسب انجام دهید، مثلاً «چرا من جلسه عصر چهارشنبه را اداره نکنم تا شما هم بتوانید به آن مسئله شخصی خود برسید؟»

از قدم‌های کوچک شروع کنید. رئیستان را وحشت‌زده نکنید و از چند قدم اول حتی برای جلب اعتماد بیشتر استفاده کنید، به موقع کار را تحویل دهید و مهم‌تر از همه تا آنجا که می‌توانید از هر نوع خرابکاری شغلی و غافلگیری منفی بپرهیزید.

 

5 ) محتاطانه به پیش بروید.

اکنون شما توانسته‌اید آزادی های شغلی خود را افزایش دهید و کار خود را به پیش ببرید. شما اعتماد رئیستان را جلب کرده‌اید و استقلال کاریتان در حال افزایش است. در گام سوم، نکته کلیدی این است که حدودی را برای خود تعیین کنید که شما را خشنود و راضی نگه دارد بی آنکه واکنش شدیدی را از سوی رئیس نه چندان جذابتان به دنبال داشته باشد.

احتیاط و دقت را چاشنی کار کنید. اگر فکر می‌کنید کاری باعث جلب اعتماد می‌شود، انجامش دهید.

 

6) گام های پایانی برای بهبود روابط شغلی را بردارید.

اگر همه این اقدامات را انجام دادید و باز هم نتیجه نگرفتید وقت آن رسیده است که به عنوان آخرین راه، شانس خود را برای کمک گرفتن از بیرون هم امتحان کنید. با بخش منابع انسانی صحبت کنید و مشکل را صادقانه با آنان درمیان بگذارید. البته این نکته که آن ها به حرف‌هایتان گوش بدهند به این معنی نیست که رئیس را عوض می‌کنند یا طرف شما را می‌گیرند. بلکه احتمالاً این بخش رفتار رئیستان را بررسی کرده و درصورت نیاز وارد عمل می‌شود.

و نهایتاً اگر همه این راه‌ها با شکست مواجه شد، به احتمال قوی باید به دنبال شغل دیگری باشید.  این شغل می تواند در بخش دیگری از همان سازمان یا خارج از محل کار فعلیتان، از طریق جستجوی فرصت های شغلی و آگهی های استخدامی باشد.

 

منبع

بیزینس ترند

مسیرایرانیان

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی