اگر اهل هنرید و عاشق عکاسی، این شغل ایده آل شماست.

 عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود : نخست، بدست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در واقع عکاسی فن عکسبرداری است. آنکه این فن را می داند عکاس می باشد.

 

عکاسی اولین بار در اواخر سلطنت محمدشاه قاجار توسط نظامیان و مستشاران اروپایی به ایران وارد شد. شاید بتوان اولین عکاس ایرانی را ناصرالدین شاه دانست که به دلیل علاقه شخصی، عکاسی را از مسیو کارلیان آموخت و اولین عکس ها را از اطرافیان، مناظر، شکارگاه ها و... گرفت.

 عکاس باید دارای مهارت های فنی و هنری لازم برای عکس گرفتن از چهره های افراد (پرتره)، اشیاء مکان ها و وقایع باشد. عکاسی زمینه های مختلفی هم دارد از عکاسی چهره گرفته تا عکاسی طبیعت، عکاسی ورزشی، عکاسی هنری و غیره. به عنوان مثال عکاس علمی، داده ها و پدیده های علمی و پزشکی را به تصویر کشیده و ثبت می کند. او معمولا در زمینه های علمی مانند مهندسی ، پزشکی ،‌ زیست شناسی و شیمی تا حدودی آگاهی دارد. یا مثالی دیگر عکاس خبری است که از مردم ،‌ مکانها،‌ رویدادهای ورزشی، سیاسی و اجتماعی که ارزش خبری داشته باشند برای روزنامه ها، ژورنالها، مجلات و تلوزیون عکس می گیرد.

 

 عکاس باید فردی خلاق و دارای ذوق هنری بوده و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. او باید دید قوی داشته و با دقت زیاد جزئی ترین موارد را مشاهده کند.

 برای عکاسی هم می توان به صورت تجربی و با گذراندن دوره های آموزشی آزاد کار کرد و هم می توان تحصیلات دانشگاهی کسب کرد. معمولا در کارهای حرفه ای و تخصصی، عکاسان دارای تحصیلات آکادمیک به کار گرفته می شوند. البته داشتن تجربه در شغل عکاسی بسیار مهم است.

 

 شغل عکاسی سختی های خاص خودش را دارد. گاهی برای گرفتن عکس باید مسافت های طولانی را طی کرده، مدت ها انتظار کشیده و همزمان تجهیزات سنگینی را حمل کند. او باید در شرایط مختلف آب و هوایی بد یا خوب، خطرناک یا ایمن و... کار کند. به عنوان مثال عکاسی که از حیوانات در طبیعت عکس برداری می کند، گاهی باید ساعت ها در کمین بوده و با قبول خطرات مختلف آن، منتظر صحنه های ناب موردنظر خود باشد تا بتواند عکس های حرفه ای خوبی بگیرد.

 

ساعت کاری عکاس بسیار متنوع است. عکاس اگر در استخدام جایی باشد، معمولا ساعات مشخصی را کار می کند. اما اگر به صورت آزاد و مستقل کار کند، ساعات کاری متنوع و نامنظمی دارد. البته در شغل عکاسی امکان کار به صورت پاره وقت نیز وجود دارد.

 

 محل کار اصلی عکاس معمولا در استودیو های عکاسی است. ولی بسته به نوع کار در محیط های مختلف خارج از استودیو نیز کار می کند. برخی از عکاسان مانند عکاسان تجاری، خبری یا صنعتی ممکن است گاهی برای تهیه عکس به سفرهای کاری بروند.

 

  در ادامه با وظایف عکاس، مهارت و توانمندیهای مورد نیاز عکاسی، تحصیلات لازم برای ورود به شغل عکاسی، بازار کار و فرصت شغلی عکاس، درآمد عکاس و برخی از عکاسان معروف آشنا خواهید شد.

 

وظایف عکاس:

عکاس معمولا در بعضی از زمینه ها به صورت تخصصی کار می کند که شامل موارد زیر است :

    عمومی یا اجتماعی – مراسم ازدواج ها و جشن ها و عکاسی از افراد

    تبلیغاتی و انتشاراتی - تبلیغات، مجلات و نمایشگاه های عکس

    مطبوعات و عکس های خبری - روزنامه ها و سایر انتشارات جدید

    مد- عکس برداری از مدل ها و لباس ها برای مجلات و کاتالوگ ها

    شرکتی ( صنعتی یا تجاری) - بخش تبلیغات محصولات و خدمات

    علمی یا پزشکی - گزارش تحقیقات علمی و  شرایط پزشکی و درمان

 

 همه عکاسان به طور روزانه کارهای زیر را انجام می دهند :

    صحبت و توافق با مشتریان درباره کار مورد نظر آنها

    انتخاب و آماده سازی محل عکس برداری ها

    تنظیم نور و تهیه ملزومات

    گرفتن عکس ها

    بررسی کیفیت عکس ها

    رتوش عکس ها (دستی یا با نرم افزارهای کامپیوتری)

    چاپ عکس ها

    بازاریابی (اگر به صورت مستقل کار کند)

 

 در برخی کارهای گسترده عکاس نیاز به دستیاری دارد که بعضی از کارها از جمله مستقر کردن تجهیزات، آماده سازی، نگهداری از سوابق و مستندات و کمک در چاپ عکس ها را انجام دهد.

 

 مهارت و توانمندیهای مورد نیاز عکاس:

    خلاقیت و دید هنری -  به عنوان مثال در تعیین زاویه مناسب عکسبرداری

    مهارت های فنی و عملی در عکاسی

    مهارت های ارتباطی خوب – برای ارتباط با مشتریان،  همکاران و...

    صبر و تمرکز

    دقت و توجه به جزئیات

    داشتن سرعت عمل کافی در عکسبرداری

    آشنایی با آخرین پیشرفت ها و فناوری های در حوزه عکسبرداری

    مهارت های کامپیوتری و توان بکارگیری نرم افزارهای مرتبط

    شم تجاری و توانایی بازاریابی ( اگر به طور مستقل کار می کنید)

 

تحصیلات لازم برای ورود به شغل عکاسی:

برای ورود به شغل عکاسی هم راه تجربی و هم کسب تحصیلات دانشگاهی پیش روی علاقه مندان وجود دارد. عکاسانی که به صورت حرفه ای و تخصصی فعالیت می کنند، نیاز به دانش و تخصص توامان در کار خود دارند که با تحصیل در رشته عکاسی می توانند آنها را کسب کنند.

 اگر کسی علاقه مند به تحصیلات دانشگاهی در حوزه عکاسی نباشد، می تواند با گذراندن دوره های آموزشی آزاد، تخصص و دانش اولیه لازم را کسب و کار خود را شروع کند.

 

 آینده شغلی، بازارکار و فرصت های استخدامی عکاس:

بسیاری از عکاسان به صورت مستقل و برای خود کار می کنند. بسیاری از افراد و شرکت ها، کارهای خود را به عکاسان مستقل به صورت پروژه ای می سپارند. برخی از عکاسان نیز در استودیوهای عکاسی ، شرکت های تبلیغاتی، روزنامه ها و مجلات، شرکت های بزرگ و ... کار می کنند.

 

 عکاسی در کشور با مسایل و مشکلاتی روبرو می باشد که برخی از آنها عبارتند از :

    مشخص نبودن جایگاه صحیحی برای شغل عکاسی در ایران

    درآمد محدود عکاسان مستقل

    نبودن حق کپی رایت برای عکاسان

    عدم وجود امکانات، فضاهای مناسب و تسهیلات کافی برای عکاسان به خصوص در شهرستان ها

 رقابت در کسب موقعیت های کاری در شغل عکاسی بسیار شدید است. عکاسانی که خلاقیت، تخصص و تجربه بیشتری داشته و توانائی همگامی با فناوری روز را دارند، دریافتن کار و سفارش موفق تر خواهند بود.

 

 وضعیت استخدام عکاس در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام عکاسان بین سال های 2010 تا 2020، رشد 13 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

استرالیا - در بازه زمانی 5 سال گذشته میزان استخدام عکاسان رشد منفی 7.7 درصدی داشته و رشد متوسطی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

 

درآمد عکاس:

 عکاسانی که در بخش های خصوصی استخدام هستند، با توجه به تخصص، تجربه و توافق انجام شده با کارفرما، حقوق و درآمدهای متفاوتی دارند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد عکاس در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.

 

مطابق با این تحقیق حقوق عکاس که در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین 800000 تومان تا 2700000 تومان و در شرکتهای بزرگ بین 1100000 تومان تا 3000000 تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و .... بستگی دارد.

 

تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

 

تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

 

میزان درآمد عکاس در برخی کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا - متوسط درآمد عکاس ساعتی 14 دلار  (متوسط مشاغل 16.27 دلار) در سال 2010 بوده است. مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، درآمد سالانه عکاس 29.300 دلار می باشد.

استرالیا - متوسط درآمد سالانه عکاس  52.800 دلار(قبل از کسر مالیات) می باشد.

 

انگلستان - متوسط درآمد سالانه عکاسی برای افراد تازه کار و دستیار بین 18.000 تا 26.000 دلار، برای عکاسان تمام وقت بین 27.500 تا 76.000 دلار بوده و برای عکاسان مستقل هم بسته به میزان تخصص و نوع کار درآمدهای مختلفی دارند.

 

شخصیت های مناسب شغل عکاسی:

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

برخی از شخصیت های مناسب شغل عکاسی بر اساس شخصیت شناسی MBTI :

ENTP این تیپ شخصیتی می تواند محیطی جدید، منعطف و متحول ایجاد کند. او با کمک خلاقیت فراوان خود آثار متفاوت و روش های جدیدی بوجود می آورد. این تیپ شخصیتی معمولا در کار خود با افراد زیادی ارتباط دارند.

INTP این تیپ شخصیتی از کار خلاق لذت برده و دوست دارد با اشخاص مختلف با زمینه های متفاوت کار کند. او معمولا کار به تنهایی را دوست دارد و ترجیح می دهد با گروه های کوچک که دارای ذوق و استعداد خوب هستند، کار کند.

ESTP این تیپ شخصیتی از اطلاعات فنی و تخصصی خوبی برخوردار بوده و به خوبی می تواند با ابزارها و مواد مختلف کار کند. او عاشق هیجان و کارهای نشاط آور است.

ISTP این تیپ شخصیتی از کارهای پویا و چالشی لذت می برذ. او دوست دارد به دیگران کمک کرده و از انعظاف پذیری و ریسک پذیری کافی در کار خود برخوردار است.

ESFP این تیپ شخصیتی از زیبایی شناسی فراوانی برخوردار بوده و دوست دارد هنر خود را برای دیگران به نمایش بگذارد.

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

خدیجه پور معین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی