شغلی با عنوان طراح جواهرات ، شما را قادر می سازد تا خلاقیت و مهارت های تجاری خود را با توانایی های ساختن ترکیب کنید. طراحان جواهرات ، با استفاده از مواد مختلف از جمله طلا، نقره و سنگ های قیمتی، جواهرات را طراحی می کنند و می سازند.

هم می توانید طرح هایی برای تولید انبوه درست کنید، هم جواهرات را در تعداد کم تولید کنید و یا قطعات سفارشی مشتریان را بسازید. اگر برای یک شرکت کار می کنید، طرح های شما توسط سایر کارکنان این شرکت ساخته می شود.

مسئولیت ها برای طراح جواهرات

شما به عنوان یک طراح جواهرات خویش فرما، باید:

- به مشتریان، مشاوره دهید

- در مورد گزینه های مشتری، صحبت کنید و ایده های اصلی را تنظیم نمایید

- گاهی با استفاده از طراحی کامپیوتری (CAD)، ایده ها را تشریح کنید، تا مشتری بتواند طراحی پایانی را تجسم کند.

 

اگر جواهرساز هستید، فعالیت های شما شامل موارد زیر خواهد بود:

- نصب – ساخت چارچوب برای جواهرات.

این مرحله شامل بررسی، فرم دادن و دریل کاری در فلز، و باز کردن سوراخ هایی است که در آنها باید سنگ ها را قرار دهید

- ساخت مدل (ریخته گری) – ساخت یک شی یا جزئیات تزئینی با استفاده از یک قالب.

مهرزنی و کار مطبوعاتی

- تعقیب – ساخت یک الگوی منتصب بر روی سطح فلز

جوش دادن و ساخت

- پرداخت (صیقل) – اطمینان از پایان کار قطعه.

 

مراحل شغل طراحی طلا و جواهرات

همچنین می توانید فرآیندهای تخصصی زیر را خودتان انجام دهید، اما اغلب قطعات جواهرات به شرکت ها (کارگران بیرونی) ارسال می شوند تا این پروسه ها در آنجا تکمیل گردند:

- قرار دادن سنگ – اعمال تنظیمات لازم به پایه برای اطمینان از اینکه پایه ، کاملا متناسب با سنگ باشد.

این مرحله می تواند شامل کارهای بسیار پیچیده ای باشد، مانند حذف ترک های ریز فلز.

- آبکاری الکتریکی – لایه گذاری یک فلز گرانبها روی یک فلز پایه

- لعاب دادن – ترکیب کردن شیشه پودری با یک فلز در یک کوره برای ساخت الگوها و تصاویر رنگی

- جوش دادن – متصل کردن قطعات فلز با استفاده از روش-های سنتی یا با لیزر

- حکاکی – کنده کاری حروف یا الگوها روی فلزات گرانبها بوسیله ی دست یا با تولید کامپیوتری (CAM).

ارتقاء و توسعه کسب و کار برای شما به عنوان یک طراح جواهرات خویش فرما، بسیار مهم است.

بسیاری از طراحان سعی می کنند با شبکه سازی، ورود به عرصه رقابت و شرکت در نمایشگاه های صنایع دستی، شهرت خود را تقویت کنند.

فعالیت های دیگری که می توانید انجام دهید، شامل مشاوره با گالری ها، فروشگاه ها و تامین کنندگان، و تحقیق در زمینه جواهرات و روند مد است.

 

حقوق طراح جواهرات

اکثر طراحان، حرفه ای خود را به صورت آزاد شروع می کنند.

می توانید تصمیم بگیرید که موقعیتی با دستمزد پایین تر داشته باشید و در عوض بتوانید مهارت های خاصی را از سازندگان باتجربه کسب کنید.

بسته به اینکه آیا شما استخدام هستید یا خویش فرما، چقدر تجربه دارید، موفق و نامی هستید، و چقدر در زمینه ترویج کسب و کار خود، فعال و ماهر هستید، روی حقوق شما تاثیر زیادی می گذارید. امکان درآمدزایی بالا هم وجود دارد، اما در اوایل دوران حرفه ای، ممکن است دشوار باشد و حتی شاید نیاز به درآمد اضافی نیز داشته باشد.

 

ساعات کاری طراحان جواهرات

اکثر طراحان جواهرات ، خویش فرما و یا فریلنسر هستند،

که این باعث می شود تا انعطاف پذیری و فرصت بیشتری برای ساعت ها کار یا به صورت پاره وقت وجود داشته باشد. اگر خویش فرما هستید، حتماً متوجه خواهید شد که ساعت های شما برای پاسخگویی به تقاضا تغییر خواهد کرد. برای طراحان استخدامی، ساعات کاری معمولا منظم است و تغییری ندارد.

 

چه انتظاری می رود؟

محیط کار، می تواند از یک کارگاه کوچک تا یک کارگاه بزرگ باشد، که ممکن است پر از سر و صدا و گرد و خاک باشد. طراحان جواهرات خویش فرما، می توانند یک کارگاه را با طراحان دیگر به اشتراک بگذارند.

شما به عنوان یک طراح جواهرات آزاد و یا خویش فرما، می توانید در هر مکانی کار کنید. اکثر طراحان شاغل، در شهرها مشغول به کار هستند. شهرهایی که در آنها، تعداد کارخانه های تولید جواهرات و کارگاه ها قابل توجه هستند، عبارتند از بیرمنگام، ادینبورگ، گلاسکو، لندن و شفیلد. طراحان خویش فرما، اغلب در نمایشگاه های صنایع دستی و خرده فروشی ها کار می کنند و محصولات خود را به فروش می رسانند.

سفر به نمایشگاه ها، جزئی از این کار محسوب می شود. در کوتاه مدت، طراحان گاهی اوقات قبل از اینکه کار مرتبط پیدا کنند، به کارهای موقت رو می آورند. کار کردن بصورت پاره وقت و نگه داشتن هدف بلندمدت در ذهن، و همچنین مراحل مورد نیاز برای رسیدن به آن، یک مصالحه ی ضروری است.

 

آموزش های لازم طراحان جواهرات

برای اینکه یک طراح جواهرات باشید، نیازی به دانش خاصی ندارید – داشتن دیدگاه های هنری ، مهم تر هستند -و البته باید یک دوره آموزش حرفه ای طراحی جواهرات را بگذرانید .

 

برای طراحی جواهرات در دو بخش می توانید وارد شوید :

- طراحی جواهرات دستی

- طراحی جواهرات با کامپیوتر :

مثل آموزش نرم افزار ماتریکس برای طراحی جواهرات

یا دوره های آموزش راینوگلد برای طراحی جواهرات

 

مهارت ها

شما باید از این خصایص برخوردار باشید:

- تفکر و دید خلاق، برای تولید ایده های جدید

- توانایی عملی برای تولید قطعه ای که در بازار، مطلوبیت داشته باشد

- توانایی عملی برای کار با ابزار و مواد، مانند فلزات و سنگ های قیمتی

- مهارت های طراحی و مهارت های کامپیوتری برای تولید طرح

- زبردستی، توجه به جزئیات و هماهنگی خوب بین دست و چشم


- مهارت های سازمانی و مدیریت زمان و توانایی کار کردن تا موعد مقرر

- برخورداری از آگاهی تجاری و اعتماد به نفس و داشتن خلق و خوی موفقیت در جهان کسب و کار

- توانایی مطرح کردن خودتان و کارتان در بازار

- مهارت در مذاکره و متقاعد کردن در هنگام برخورد با تامین کنندگان و خریداران

- تعهد و اشتیاق به کار.

- تجربه کاری

تجربه کاری، ارزشمند است و به شما کمک می کند تا شبکه ای از مخاطبین صنعت ایجاد کنید، و همچنین تجربه کاری خود را در اختیار صنعت جواهرات قرار دهید. شاید تجربه های کاری شما، جای دوره تحصیلی را بگیرد و یا می توانید سعی کنید با جواهرفروشی ها در تماس باشید تا در صورت امکان، فرصت-های موجود را از دست ندهید.

کارآموزی، نادر است، اما اطلاعات بیشتر را می توانید از اینجا کسب کنید. مثالاً، شرکت Goldsmiths یک طرح کارآموزی برای افراد 16 تا 24 ساله اجرا می کند که تا پنج سال به طول می انجامد.

 

کارفرمایان

برای اینکه جایگاه خود را محکم کنید، لازم است که در رویکرد جستجوی شغلی خود، انعطاف پذیر و فعال باشید. به بعضی از فارغ التحصیلان، کارهایی مطابق را مدارک تحصیلی پیشنهاد می شود، اما برای بسیاری از افراد، واجب است که ارتباط برقرار کنند و از هر فرصتی که بوجود می آید نهایت استفاده را ببرند.

داشتن نمونه کار، وبسایت و یا تصاویر از کارتان روی یک CD، مدرک مفیدی است تا نشان دهد که شما مهارت ها و ایده-های لازم در طراحی را دارید. اکثر طراحان جواهرات، یا خویش فرما هستند – کارگاه یا استودیوی خودشان را ایجاد می کنند، و یا آزاد کار می کنند – و با سازندگان فردی کار می کنند، و یا طراحان مد و جواهرات کار می کنند.
 

شما می توانید با شناساندن خود و کارتان، کسب و کار خود را بسازید. می توانید طرح های خود را به شرکت های تولیدی بفروشید یا جواهرات خودتان را طراحی کنید و از طریق فروشگاه های صنایع دستی، گالری ها و خرده فروش های آنلاین به فروش برسانید. فرصت های شغلی به ندرت تبلیغ می شود و برنامه های متفکرانه، می توانند موثر باشند.

دانستن اینکه کجا به دنبال شغل باشید، چگونه خودتان را ارتقا دهید، و میل به شبکه سازی و بهره بردن از فرصت ها، بسیار مهم است. در مورد مخاطبینی که از طریق دوره ها با آنها آشنا شدید، به ویژه طی تجربه-های کاری، فکر کنید. امکان استخدام در شرکت های طراحی بزرگتر وجود دارد.

کارفرمایان معمولی، کارخانه ها و کارگاه هایی هستند که جواهرات تولید می کنند. شرکت ها اغلب شرکت های کوچک و متوسطی (SME) هستند که حداکثر 20 نفر در آنها کار می-کنند.

 

توسعه حرفه ای

تمرین کردن در طول کار، به شما کمک خواهد کرد تا مهارت-های خود را بالا ببرید و با روش ها و تغییرات جدید در صنعت، همگام باشید. مطالعه بیشتر هم برای شما فرصت آزمایش، تنوع و یا تولید کار بهتر در یک تخصص را فراهم می کند.

در سطح فوق لیسانس، دوره های آموزشی عبارتند از:

 

- زرگری

- جواهرفروشی

- فلز کاری

- نقره کاری

دوره های مهارتی کوتاه تر، که در کالج ها یا سازمانهای تجاری ارائه میm شوند نیز مفید هستند، و می توانند راه سریع-تر و ارزان تری برای اضافه کردن به تخصص شما باشند.

دوره-های تخصصی در زمینه هایی نظیر کارگذاری، حکاکی، میناکاری و برش و کنده کاری روی سنگ های قیمتی، وجود دارد. اگر در یک شرکت استخدام شوید، احتمالا خودشان دوره آموزشی برگزار می کنند. این دوره معمولا توسط یک صنعتگر با تجربه-تر، آموزش داده می شود. اگر هدفتان، خویش فرمایی باشد، برخورداری از مهارت های کسب و کار، مهم هستند.

 

آینده ی شغلی طراحی طلا و جواهرات

شناساندن کسب کارتان، برای توسعه حرفه ای و موفقیت در آن کسب و کار، بسیار مهم است. شما می توانید در کنار سایر طراحان جواهرات در تعدادی از وبسایت های اختصاصی، کار خود را به کارفرمایان و مشتریان بالقوه نشان دهید. پیوستن به یک سازمان حرفه ای می تواند به پیشرفت حرفه ای شما کمک کند و راهی مناسب برای دیدار و برقراری ارتباط با طراحان مجرب است.


شرکت در نمایشگاه ها می تواند در توسعه حرفه ی شما مهم باشد. شناخته شدن می تواند یک روند طولانی باشد، اما دستاورد آن می تواند عالی باشد. اگر تمایل دارید که کسب و کار خود را رشد دهید، به یادگیری ادامه دهید و به منظور ساخت جواهرات مطلوب و اصیل، با روندها همگام شوید.

طراحان جواهرات، می توانند به حوزه های دیگری مانند طراحی مد یا خرید و فروش از طریق خرده فروشی نیز بپردازند. همچنین می توانند برای گالری ها کار کنند، و یا با تمرین بیشتر، در مراکز آموزش عالی، آموزش دهند. ممکن است در زمینه نقره هم اگر آماده ی یادگیری مهارت های اضافی هستید، فرصت هایی وجود دارد

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی