انجام امور حقوقی دولت و بررسی عضویت‌های دولت در سازمان ها و مجامع بین المللی، مستندسازی املاک دولت، هماهنگی و نظارت بر امور حقوقی دستگاههای اجرایی و رفع اختلاف آنها، اجرای برنامه تدوین و تنقیح قوانین و مقررات دولت الکترونیک، پیگیری اجرای قانون اساسی و حقوق شهروندی و انجام اطلاع رسانی پژوهشها و آموزشهای لازم در زمینه حقوقی.

 

شرح وظایف معاونت حقوقی

1. برنامه ریزی و هماهنگی جهت کلیه امور حقوقی و مجلس وزارت و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها.

2. نمایندگی قضایی وزارتخانه جهت اقامه دعوی و تعقیب و دفاع از دعاوی کیفری و حقوقی، اداری و ثبتی و سایر دعاوی مطروحه درمراجع قضایی و حقوقی.

3. نظارت مداوم بر جریان رسیدگی‌های قضایی و حقوقی بین‌المللی مربوط و طرح و اقامه دعاوی بین‌المللی در صورت لزوم و تعقیب و دفاع از دعاوی مزبور درمراجع صلاحیت دار بین المللی.

4. تقاضای صدوراجراییه نسبت به مفاد اسناد لازم الاجرا یا در حکم آن و تعقیب عملیات اجرایی تا وصول مطالبات وزارتخانه و مؤسسات وابسته، تحصیل، تحول و تملک اراضی و ساختمان‌های مورد نیاز و رفع کلیه مشکلات حقوقی املاک وزارتخانه و موسسات وابسته با همکاری دستگاه‌ها و واحدهای ذی‌ربط.

5. بررسی و اظهار نظر حقوقی در مورد پیش‌نویس کلیه قراردادهای داخلی و بین المللی مربوط و اسناد و مدارک تعهد آور منضم به آن با در نظر گرفتن منابع وزارتخانه و مؤسسات وابسته و کلیه جوانب حقوقی.

6. انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت لزوم به نمایندگی از طرف وزارتخانه.

7. تهیه و تنظیم قراردادهای نمونه (تیپ) و موردی و صدور دستور العمل به منظور ایجاد وحدت رویه درانعقاد قراردادها.

8. رسیدگی و اعلام نظر حقوقی نسبت به ادعاهای طرفین قرارداد و کلیه اختلافات ناشی از تعبیر و تفسیر مفاد قرارداد بر حسب موازین قانونی و موارد ارجاعی از طرف مقام مافوق وزارتخانه و مؤسسات وابسته.

9. انجام مذاکرات اصلاحی با طرف دعوی (قبل از اقامه دعوی) و امضاء صورتجلسات مربوط با رعایت مقررات قانونی و مصالح کلی وزارتخانه و مؤسسات وابسته.

10. انعقاد قرارداد با وکلای دادگستری و مشاورین حقوقی بر حسب نیاز طبق مقررات جهت انجام امور حقوقی و اقامه دعوی پس از تأمین بار مالی.

11. نمایندگی قضایی وزارتخانه جهت تعقیب و دفاع از دعاوی و شکایات اشخاص علیه وزارتخانه و مؤسسات وابسته در دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات کشور و هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف کارگری و سایر مراجع حقوقی و قانونی.

 

12. مطالعه و بررسی و عندالزوم تجدید نظر در فرم‌های حقوقی و تعهد آور جاری در واحدهای تابعه و مؤسسات وابسته به وزارتخانه.

13. پاسخ به کلیه استعلام‌های حقوقی و قضایی جاری و ارائه خدمات مشورتی و اظهار نظر حقوقی.

14. پاسخگویی به استفتائات حقوقی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به واحدهای تابعه وزارتخانه.

15. بررسی و رسیدگی و اعلام نظر حقوقی نسبت به عریضه‌ها و شکایاتی که از طرف دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات واصل می‌گردد.

16. گردآوری و طبقه‌بندی کلیه قوانین، ضوابط، مقررات و دستور العمل‌هایی که با موضوع کار وزارتخانه مربوط می‌شودو نیز منابع حقوقی و مأخذ حقوقی و قضایی و بین‌المللی در صورت لزوم.

17. ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در امور حقوقی و قضایی در وزارتخانه.

18. مطالعه و بررسی درباره مشکلات اجرایی امور حقوقی جاری وزارتخانه و مؤسسات وابسته و ارائه پیشنهادهای مفید درجهت رفع مشکلات موجود.

19. بررسی و تحقیق در مورد قوانین و مقررات مرتبط با آموزش عالی و تحقیقات به منظور تشخیص اشکالات و نارساییهای موجود و ارائه راه حل مناسب.

20. تهیه پیش نویس لوایح قانونی، تصویب نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، دستور العمل‌ها، اصلاحیه‌ها، اساسنامه‌ها و بخشنامه‌های مورد نیاز با هماهنگی واحدهای ذی‌ربط و کسب نظر از اشخاص ذیصلاح در صورت لزوم.

21.بررسی و اظهار نظر در مورد پیش نویس لوایح قانونی، طرح‌ها، تصویب نامه‌ها، اساسنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستور العمل‌هایی که از سوی معاونت‌ها و واحدهای تابعه یا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تنظیم و ارائه می‌گردد.

22.ارسال لوایح، اصلاحیه‌ها و پیشنهادات به مراجع ذیصلاح و پیگیری آنها.

23.ابلاغ قوانین و مقررات قانونی به واحدهای ذی‌ربط و تهیه بخشنامه‌های مورد نیاز.

24.بررسی و اظهار نظر در مورد قوانین و مقررات و رفع ابهامات موجود.

25.ارتباط مستمر با مراجع مختلف قانونگذاری (از قبیل مجلس شورای اسلامی، هیأت دولت و سایر مراجع ذیصلاح) و اعزام نماینده یا نمایندگان برای شرکت در جلسات مربوط با هدف جلب همکاری بیشتر آنان.

26.حضور مستمر و فعال در مجلس شورای اسلامی و برقراری ارتباط لازم با نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان کمسیسون تخصصی به منظور به هنگام سازی فعالیت های وزارتخانه در ارتباط با مجلس و نظام تقنینی کشور.

27. رایزنی با نمایندگان مجلس در خصوص چالشهای احتمالی موجود بین مجلس و مجموعه وزارتخانه.

28.به هنگام سازی مدیران ارشد وزارتخانه نسبت به آخرین اخبار و رویدادهای مجلس.

29.ارتباط مستمر با نمایندگان به منظور رفع معضلات و مشکلات احتمالی موجود و ایجاد بستر لازم به منظور حفظ ارتباطات وزیر با مجلس.

30.شرکت بالمباشره ، و یا همراهی با مدیران ارشد تخصصی وزارتخانه در کمیسون تخصصی و سایر کمیسونهای مجلس و حسب مورد شرکت در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی.

31.ارتباط لازم و مستمر با  کمیسیون اصول ۸۸ و ۹۰ قانون اساسی ، دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی ، دیوان عدالت اداری و سایر سازمانها و نهادهای ذیربط.

32. نظارت و ارزشیابی مستمر فعالیتها، برنامه ها، وظایف و مسئولیتهای واحدها ، تعیین و تشخیص میزان پیشرفت، موانع و مشکلات موجود و ارائه گزارش به مقام محترم وزارت به منظور تقویت ، تجدیدنظر یا توقف طرحها و برنامه های در دست اجرا .

33. هماهنگ سازی فعالیتهای مختلف واحدهای تحت نظر معاونت ، به منظور حفظ انسجام و یکپارچگی اقدامات در معاونت حقوقی و امور مجلس.

34. انجام سایر امور محوله از طرف مقام عالی وزارت.

 

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی