رشته روانشناسی جزو رشته هایی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رابطه با درمان و باز آموزی افراد فعالیت داشته باشند، مهم ترین توانمندی برای یک فارغ التحصیل رشته روانشناسی و کسی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارد، توانایی برقراری ارتباط با دیگران، قدرت تکلم، توانایی تاثیر گذاری می باشد و یک دانشجوی رشته روانشناسی باید بتواند خود را در هر شرایطی کنترل کند و با بهرمندی از هوش هیجانی،  توانایی مقابله با شرایط حساس را داشته باشد. 

یکی دیگر از مولفه های مهم یک روانشناسی رازدار بودن آن است تا بتواند حس امنیت و رازداری را به فرد مقابل خود منتقل کند. از لیسانس روانشناسی تا مقاطع بالاتر و با گرایش های مختلف روانشناسی قدرت تاثیرگذاری مهم ترین مولفه ی یک روانشناس است. قبل از اینکه یک روانشناس بخواهد کسی را ارشاد کند و بقولی از رطب خوردن منع کند، خودش نباید رطب خورده باشد! یک روانشناس تا زمانی که در زندگی مشترک خود مشکل دارد نمی تواند مشکلات زندگی مشترک دیگری را حل کند. پس یک روانشناس باید اول روی خود کار کند تا روی دیگران. در ادامه به معرفی بازار کار رشته روانشناسی بالینی می پردازیم.

 

معرفی شغل روانشناسی بالینی

تشخیص و ارزیابی اختلالات ذهنی و احساسی افراد از طریق مشاهده، مصاحبه و آزمون‌های روانشناسی و تنظیم و مدیریت برنامه درمان

 

وظایف

تعامل با مراجعین برای کمک به آنها در بدست آوردن بصیرت، تعریف اهداف و برنامه ریزی اقدامات برای دست یابی به پیشرفت و اصلاح در زمینه های فردی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی

شناسایی مسائل روانی، احساسی، رفتاری و تشخیص اختلالات با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مصاحبه، آزمون، گزارش و منابع مربوط

استفاده از روش های درمانی متنوع از جمله روان درمانی، هیپنوتیزم، تعدیل رفتار، درمان کاهش استرس، نقش گزاری روانی و بازی درمانی

مشاوره فردی و گروهی با توجه به مسئله مورد نظر مانند استرس، شرایط خانوادگی، برای اصلاح رفتار به منظور ارتقاء سازگاری شخصی، اجتماعی و شغلی

بحث در مورد درمان با مراجع

 

دانش:

روانشناسی: دانش رفتار انسانی و عملکرد، شامل تفاوت های توانایی ها، علایق و شخصیت، یادگیری و انگیزش، روش های تحقیق روانشناسی و تشخیص و درمان اختلالات عاطفی و رفتاری.

درمان و مشاوره: دانش اصول، روش ها و رویه های تشخیص، درمان و اصلاح معلولیت های جسمی و ذهنی و مشاوره و راهنمایی در دوره خدمت.

زبان انگلیسی: دانش ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و گرامر.

خدمات خصوصی و مشتری: شامل تشخیص نیاز مشتری، کسب استاندارد های کیفیت در خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری.

قانون و دولت: دانش قوانین، دستورالعمل های قانونی، رویه های قضایی، مقررات دولتی، احکام قوه مجریه، قوانین کارگزاری و فرایند سیاست دموکراتیک.

 

توانایی ها:

حساسیت به مسئله: توانایی گفتن اینکه چه زمانی چیزی اشتباه است یه احتمال اشتباه می رود. شامل حل مسئله نمی شود، فقط شناسایی وجود مشکل است.

درک زبانی: توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده ها از جملاتی که بیان می شود

بیان زبانی: توانایی مخابره کردن و ایده ها در گفتار به گونه ای که افراد متوجه شوند.

درک نوشتاری: توانایی خواندن و درک ایده ها و اطلاعات از میان مطالب نوشتاری

استدلال قیاسی: توانایی اعمال قواعد کلی بر مسائل خاص برای تولید پاسخ های معنی دار.

 

چه کارهایی انجام میدهند؟

کمک و مراقبت از دیگران: فراهم کردن دسصتیار شخصی برای همکاران. مراقبت پزشکی یا حمایت احساسی از بیماران و دیگران

گردآوری اطلاعات: مشاهده، دریافت و کسب اطلاعات از تمام منابع مربوطه.

قضاوت درباره کیفیت اشیا، خدمات و افراد: ارزیابی ارزش، اهمیت و کیفیت اشیا، خدمات و افراد

ایجاد و حفظ ارتباطات بین فردی: توسعه روابط سازنده و تعاونی با دیگران و حفظ آن در طول زمان

تفسیر معانی اطلاعات برای دیگران: ترجمه و توضیح اطلاعات و طرز استفاده از آنها.

 

این شغل مناسب چه شخصیت هایی است؟

جستجوگر: مشاغل جستجوگر اغلب درگیر ایده ها هستند و تفکر زیادی را می طلبند. این مشاغل می توانند شامل جستجو ذهنی برای کشف حقایق و حل مسائل باشند.

اجتماعی: مشاغل اجتماعی اغلب درگیر کار، ارتباط و آموزش دیگران است. این مشاغل اغلب شامل کمک و ارائه خدمت به دیگران است.

هنری: مشاغل هنری اغلب درگیر کار با شکل ها، طرح ها و الگوها هستند. این مشاغل اغلب نیازمند خودشکوفایی اند و کار می تواند بدون دنبال کردن یک قانون مشخص انجام شود.

 

این شغل چگونه موجب رضایت شاغل می شود؟

روابط: افرادی که از روابط احساس رضایت می کنند تمایل به فراهم کردن خدمات برای دیگران، کار با همکاران در محیط دوستانه غیر رقابتی دارند. نیازهای مشابه ارزش های اخلاقی، همکاران و خدمات اجتماعی اند.

استقلال: به کارکنان اجازه داده می شود تا به تنهایی کار کنند و تصمیم بگیرند. نیازهای مشابه عبارتند از خلاقیت، مسئولیت و استقلال است.

موفقیت: این شغل برای افراد نتیجه محور مناسب است و به افراد اجازه می دهد تا از قویترین توانایی های خود استفاده کنند.

 

دروس دوره دانشگاه

دروس اصلی: مباحث اساسی در روانشناسی، تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آن، انسان از دیدگاه اسلام، روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان، آمار، روش تحقیق، فیزیولوژی اعصاب و غدد، احساس و ادراک، روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان، روانشناسی تحولی، معرفت شناسی، فلسفه اسلامی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی شناختی، روانشاسی دین، فلسفه علم روانشناسی، مبانی جامعه شناختی، روانشناسی اجتماعی، متون روانشناسی، روانشناسی تجربی، روان سنجی، روانشناسی یادگیری، روانشناسی تربیتی، آموزه های روانشناسی در قران، آموزه های روانشناسی در حدیث، آسیب شناسی روانی، مبانی مشاوره و راهنمایی، کاربرد کامپیوتر در روانشناسی

 

دروس تخصصی: آزمون های روانشناختی، اصول روانشناسی بالینی، بهداشت روانی، روانشناسی سلامت، آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان، روانشناسی خانواده، نظریه ها و اصول و فنون مشاوره و روان درمانی، مشاوره شغلی و حرفه ای، روانشناسی اجتماعی کاربردی، آسیب شناسی اجتماعی، روانشناسی صنعتی-سازمانی، روانشناسی افراد با نیازهای خاص، توانبخشی افراد با نیازهای خاص، شیوه های اصلاح و تغییر رفتار، پژوهش در روانشناسی

 

دروس اختیاری: روانشناسی جنسیت، روانشناسی سالمندی، روانشناسی استرس، روانشناسی اعتیاد، روانشناسی رفتار مصرف کننده، علوم اعصاب شناختی، روانشناسی ورزش، پویایی گروه، روانشناسی کار و مدیریت، کلیات روانپزشکی، روانشناسی تبلیغات و رسانه، رفتار سازمانی، روانشناسی اخلاق، ناتوانی های یادگیری، نگرش و تغییر آن، روانشناسی سیاسی، روانشناسی دفاع مقدس

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی