طبق تعریف انجمن حسابرسان داخلی آمریکا، حسابرسی داخلی یک فعالیت مستقل، اطمینان بخش واقع بینانه و مشاوره ای است که برای ارزش افزایی و بهبود عملیات سازمان طراحی شده‌است. حسابرسی داخلی با فراهم ساختن رویکردی سیستماتیک و روش مند برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندهای راهبری، مدیریت ریسک و کنترل، سازمان را در دستیابی به هدف‌هایش یاری می‌کند.

 

سرپرست حسابرسی داخلی

هدف از حسابداری داخلی این است که فرآیندهای سازمان بررسی شده، نقاط ضعف مشخص گشته و برای بهبود فرآیندها چاره اندیشی گردد.حسابرسی داخلی به دنبال افزایش بهره وری، کارایی و اثربخشی فرآیندهای سازمان است. در واقع حسابرسی داخلی  بر روی فعالیت های داخلی یک کسب و کار و چگونگی عملکرد آن متمرکز می شود. شخصی که به عنوان حسابرس داخلی مشغول به کار می باشد، دارای ارتباط نزدیکی با مدیریت خواهد بود زیرا مهم ترین اطلاعات و تغییرات را به موقع و به طور کامل و جامع به اطلاع وی خواهد رساند. البته فرآیند حسابرسی داخلی با توجه به ساختار و بزرگی سازمان امکان دارد توسط تیمی متشکل از حسابرسان داخلی  انجام شود که در این صورت تیم حسابرسان داخلی توسط شخصی با عنوان سرپرست حسابرسی داخلی هدایت می گردد. ارتباط فرآیندهای حسابرسی داخلی با مدیریت سازمان توسط سرپرست حسابرسی داخلی صورت می گیرد.

 

سرپرست حسابرسی داخلی همواره عملکرد تیمش را بررسی نموده و بر عملیات حسابرسی داخلی  نظارت کامل دارد. گزارشات تهیه شده توسط تیم حسابرسی داخلی  توسط سرپرست بررسی و به مدیریت سازمان تحویل داده و توضیحات لازم در مورد گزارش نیز ارائه می نماید و به سوالات مدیریت در این زمینه پاسخ می گوید.

 

آینده شغلی

- سرپرست حسابرس داخلی می تواند در شرکت های بزرگ صنایع مختلف یا شرکت های ارائه دهنده خدمات حسابرسی داخلی فعالیت کنید.

-سرپرست حسابرس داخلی به واسطه کسب تجربه می تواند در حوزه حسابرسی مالیاتی، ورشکستگی و یا سیستم ها وروش های سازمان متخصص گردد. همچنین می تواند تا سطوح مدیریتی پیشرفت کرده و یا به طور کاملا آزاد و مستقل فعالیت نماید.

- با توسعه شرکت های خصوصی و نیز صنعتی شدن کشور و افزایش بنگاه های اقتصادی در سال های اخیر نیاز به خدمات حسابرسان داخلی افزایش چشمگیری داشته است. که می تواند فرصت مناسبی برای سرپرستان حسابرسی داخلی در پاسخ به نیاز موسسات و شرکت ها باشد.

 

مدارک و تحصیلات لازم جهت سرپرست حسابرسی داخلی

فارغ التحصیلان رشته های زیر می توانند وارد این کار شوند :حسابداری، حسابرسی، مدیریت (کلیه گرایش ها)

 

با توجه به اینکه حسابرسی داخلی به عنوان یک فن شناخته می شوند لذا تجربه نقش بسیار اساسی در این شغل دارد ولی کسانی که به صورت تجربی با این فن آشنا شده اند به دلیل عدم آشنایی با مفاهیم تئوریک آن قطعا دارای پیشرفتی کند در کار خود خواهند بود و تا سطوح بالای این حرفه رشد نخواهند کرد.

 

مهارت سرپرست حسابرسی داخلی

- مهارت های سازماندهی خوب و مدیریت زمان -  زیرا حسابرسان داخلی برای انجام بررسی های خود دارای محدودیت زمانی می باشند.

- مهارت های خوب ارتباط کلامی و نوشتاری -  زیرا یک حسابرس داخلی نیاز است نتیجه بررسی های خود را به صورت مکتوب به مدیر یا کارفرمای خود گزارش کند و در صورت نیاز آن را در مجمع عمومی صاحبان سهام قرائت نماید.

- مهارت بالا در ریاضیات و فناوری اطلاعات – به منظور تسلط بر نرم افزارهای تخصصی مالی و حسابداری و توان کار با آنها و اخذ گزارش های مورد نظرحسابرس

- داشتن درک درستی از کسب و کار – هر چقدر که شناخت حسابرس از کسب و کاری که مشغول حسابرسی آن است دقیق تر و عمیق تر باشد، عملیات حسابرسی به صورت دقیق تر و صحیح تر صورت می گیرد و حسابداران تعامل بهتری با حسابرس خواهند داشت.

- داشتن صداقت نسبت به اطلاعات محرمانه شرکت و موسسات -  با توجه به اینکه حسابرس داخلی در طول فرایند حسابرسی به جزئی ترین اطلاعات سازمان یا شرکت مورد بررسی خود دسترسی پیدا می کند لذا حفظ اسرار یکی از مهمترین خصوصیات اخلاقی و حرفه ای حسابرسان داخلی قلمداد می شود.

 

منبع

 گروهی از نویسندگان تیم متفکران

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی