مدیر آموزش به طراحی ، هدایت و هماهنگ کردن برنامه های آموزشی جهت افزایش دانش و مهارت کارکنان می پردازد. او تلاش می کند برنامه های آموزشی متناسب با اهداف شرکت باشد. همچنین بر کار کارکنان بخش آموزش و روند اجرای برنامه های آموزشی نظارت دارد.

 

در دنیای پیچیده امروزه متناسب با تغییرات زیادی که اتفاق می افتد، کارکنان سازمان ها و شرکت ها باید دانش و مهارت های لازم را آموزش ببینند و به روز باشند. زیرا در این صورت است که سازمان ها می توانند به خوبی در جهت رسیدن به اهدافشان حرکت کنند. آموزش کارکنان آنها را با تغییرات و محیط پویای سازمان منطبق می کند. افراد ماهرتر و آموزش دیده تر در افزایش کارآیی و بهره وری سازمانی نقش مهم تر و موثرتری دارند.

 

پیتر دراکر معتقد است که علی رغم هزینه های سنگین تربیت نیروی کار، آموزش همراه با اعمال صحیح مدیریت، در مدتی کوتاه هر کشور عقب مانده ای را در زمره کشورهای پیشرفته و برخوردار از بهره وری بالا قرار می دهد.

 

کارشناس آموزش که زیر نظر مدیر آموزش کار می کند، نیازهای آموزشی را تشخیص و محتویات دوره های آموزشی را تعریف می کند. بیشتر آموزش ها در کلاس، لابراتوار کامپیوتر یا مرکز آموزش هر سازمان داده می شود. ولی برخی نیز به شکل ویدئویی، برنامه های تحت وب و خودآموزهای موجود صورت می گیرد.

 

در شرکت های کوچک معمولا برای بخش آموزش یک پست وجود داشته و در شرکت های بزرگ است که پست های کارشناس آموزش و مدیر آموزش به طور جداگانه تعریف شده اند. مدیر یا کارشناس آموزش رابطه نزدیکی با سایر بخش ها و مدیران ارشد دارد تا بتواند به خوبی به شناسایی و تطبیق  اولویت های آموزشی با اهداف شرکت بپردازد.

 

وظایف بخش آموزش:

ارزیابی نیازهای آموزشی کارکنان – کارشناس یا مدیر آموزش با بررسی بخش های مختلف سازمان و مشورت با مدیران آنها، نیازهای آموزشی شان را شناسایی می کنند تا برای رفع آنها برنامه ریزی  کنند. به عنوان مثال شرکتی نرم افزار جدیدی برای انبارهای خود خریداری کرده است. بخش آموزش با دانستن این موضوع و کسب اطلاعات لازم، نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان بخش انبار در خصوص نحوه استفاده از این نرم افزار را شناسایی می کند.

 

تعیین بودجه آموزشی و تعیین دوره های آموزشی متناسب با آنها – کارشناس یا مدیر آموزش با هماهنگی مدیران ارشد بودجه لازم برای این دوره های آموزشی را محاسبه و برای اجرای دوره ها برنامه ریزی می کند.

 

تعیین محتوای آموزشی، روش آموزشی، زمان، مکان و مدرسین دوره ها

برنامه ریزی و نظارت بر برگزاری صحیح و به موقع دوره های آموزشی

ارزیابی دوره های آموزشی و انجام تغییرات لازم در صورت نیاز – در هنگام برگزاری دوره های آموزشی به کمک ابزارهای مناسب از جمله نظر سنجی، مسئول آموزش بررسی می کند که دوره مورد نظر از کیفیت خوبی برخوردار است و پاسخگوی نیازهای آموزشی تعیین شده می باشد یا نه.

 

دانش و مهارت مورد نیاز کارشناس آموزش:

مهارت های ارتباطی عالی – برای برقراری ارتباط مناسب با مدیران ارشد، کارکنان و مدیران بخش های مختلف

مهارت برنامه ریزی و سازماندهی – برای تعیین و اجرای درست دوره های آموزشی متناسب با اهداف شرکت

مهارت مدیریت زمان – برای تهیه برنامه زمانبندی مناسب دوره های آموزشی

توان کار تیمی – برای همکاری مناسب با بخش های دیگر، سایر کارکنان بخش آموزش، مدرسان دوره ها و...

 

آشنایی با اینترنت و نرم افزارهای کاربردی – از آنجا که عرصه کامپیوتر و فناوری اطلاعات به طور گسترده در حوزه آموزش نفوذ کرده و روش های آموزشی جدیدی شکل گرفته است، کارشناس یا مدیر آموزش باید از آخرین روش ها و ابزارهای آموزشی مطلع بوده و توان کار با اینترنت و نرم افزارهای کاربردی لازم را داشته باشد.

 

مدرک تحصیلی و نحوه ورود به شغل کارشناس آموزش:

برخی شرکت ها و سازمان ها برای استخدام کارشناس یا مدیر آموزش به تجربه آنها اهمیت بیشتری نسبت به رشته تحصیلی می دهند به خصوص برای پست مدیر آموزش. در بسیاری از آگهی های استخدامی دیده می شود که داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس (بدون بیان نام رشته تحصیلی) همراه با چند سال سابقه کاری از شرایط استخدام کارشناس یا مدیر آموزش است. ولی معمولا در مواردی که به تخصص و رشته تحصیلی فرد اهمیت کافی داده می شود،  فارغ التحصیلان رشته های زیر (به عنوان نمونه) می توانند به عنوان کارشناس یا مدیر آموزش مشغول به کار شوند :

 

مجموعه رشته های علوم تربیتی:

همچنین خیلی از فارغ التحصیلان رشته های مدیریت، وارد حوزه های اداری در بخش آموزش می شوند.

شرکت ها و سازمان ها معمولا بوسیله درج آگهی در روزنامه ها، سایت ها و گاهی از طریق مراکز کاریابی افراد واجد شرایط برای پست های کارشناس یا مدیر آموزش را استخدام می کنند. البته در شرکت های بزرگ پست های مدیریتی، از جمله مدیر آموزش، کمتر از طریق آگهی استخدامی و بیشتر به صورت ارتباطی و توصیه ای جذب می شوند. از آنجا که پست های ارشد در شرکت ها از حساسیت خاصی برخوردار است، لزوم شناخت هم جانبه مدیران آنها ضروری است. بنابراین معمولا افراد مناسب برای پست های مدیریتی از منابع قابل اطمینان سازمان ها و شرکت ها به آنها معرفی می شوند.

 

بازار کار کارشناس آموزش:

مدیر و کارشناس آموزش در بخش آموزش  شرکت ها و سازمانهای دولتی یا خصوصی کار می کند. آمار دقیقی از میزان استخدام کارشناس و مدیر آموزش در شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی در دسترس نمی باشد. اما از آنجا شرکت ها و سازمان ها دائما در معرض تغییرات فنی و تکنولوژیکی و اطلاعات جدید هستند، نیاز به آموزش مداوم کارکنان و مدیران آنها وجود دارد. بنابراین پیش بینی می شود روند استخدام کارشناس یا مدیر آموزش در کشور رو به افزایش باشد.

 

وضعیت استخدام کارشناس و مدیر آموزش در برخی از کشورهای جهان:

آمریکا - میزان رشد استخدام مدیران آموزش در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، به میزان ۱۵ درصد خواهد بود. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا - در بازه زمانی ۵ سال قبل،  میزان استخدام کارشناس و مدیر آموزش رشد ۳۳.۱ درصدی داشته و رشد بسیار زیاد در آینده نیز برای آن پیش بینی می شود.

 

درآمد کارشناس یا مدیر آموزش:

اطلاعات دقیقی از میزان حقوق و درآمد کارشناس یا مدیر آموزش در ایران در دسترس نیست. در بخش های دولتی حقوق کارشناس و مدیر آموزش بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری است و عوامل مختلفی از جمله رشته تحصیلی، سابقه کار، پست سازمانی، دوره های آموزشی گذرانده شده و ... در تعیین میزان حقوق و مزایا موثر می باشند. بخش محاسبه حقوق و مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری را می توانید در لینک زیر دریافت کنید:

 

محاسبه حقوق و مزایا در قانون مدیریت خدمات کشوری:

در بخش خصوصی نیز که  هر شرکتی بر اساس سیاست ها و خط مشی های خود به تعیین میزان حقوق کارکنان خود می پردازد و این عدد بین شرکت ها، متفاوت است.

 

میزان درآمد کارشناس و مدیر آموزش در برخی از کشورهای جهان:

آمریکا - متوسط حقوق و درآمد سالانه این شغل ۸۹,۱۷۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۹۵.۴۰۰ دلار بوده است.

استرالیا - میزان متوسط درآمد سالیانه آنها ۵۵.۲۰دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - میزان متوسط درآمد سالیانه برای مدیر آموزش بین ۲۹.۰۰۰  تا ۶۱.۰۰۰  دلار ، برای  مدیران ارشد در سازمان های بزرگ تا ۷۶.۰۰۰ دلار و یا بیشتر نیز می باشد.

 

شخصیت های مناسب شغل کارشناس آموزش:

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

 

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

نسترن رنجبر ـ کوروش صحیفی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی