کمک به کارگران تولید با انجام وظایفی که به مهارت های زیادی احتیاج ندارند. مانند رساندن یا نگه داشتن مواد یا ابزار برای سایر کارگران، و نظافت محل کار و تجهیزات.

 

دانش ها:

زبان فارسی : شناخت ساختار و محتوای زبان فارسی، از جمله معانی و املای واژگان و قواعد ترکیب و دستور زبان

دانش ریاضیات : شامل علم محاسبات، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و کاربردهای آنها است.

امنیت و سلامت عمومی : شامل شناخت راهبردها، رویه ها، سیاستها و تجهیزات مناسب جهت ترویج اقدامات امنیتی در سطوح محلی، منطقه ای و ملی به شکلی کارآمد و با هدف حفاظت از افراد، دارایی ها، موسسات و اطلاعات می شود.

تولیدو پردازش : دانش مواد خام، فرآیندهای تولیدی، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها برای حداکثرسازی ساخت و توزیع کالاهای موثر

مکانیک : شامل شناخت ماشین ها و ابزارها است که نحوه طراحی، استفاده، تعمیر و نگهداری آنها را شامل می شود.

 

مهارت ها:

گوش دادن فعالانه : توجه کامل به آنچه که مردم می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح شده، پرسیدن سوالات مناسب، قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب.

تفکر انتقادی : استفاده از منطق و استدلال برای شناخت نقاط ضعف و قوت راهکارهای جایگزین یا رویکردهای مطرح شده در مواجهه با مسائل

فهم مکتوبات : درک جملات و پاراگراف های نوشته شده در گزارش های مرتبط با کار

سخن ورزی : سخن گفتن با دیگران برای انتقال کارآمد اطلاعات.

دیده بانی و پایش : پایش و سنجش کارآیی شخصی، دیگران یا سازمانها برای بهبود یا اتخاذ اقدامات اصلاحی

درک اجتماعی : آگاه بودن از واکنش های دیگران و فهمیدن اینکه چرا چنین عکس العمل هایی را نشان می دهند.

 

توانمندی ها:

دید نزدیک : توانایی دیدن جزئیات از نزدیک (در چند قدمی)

قدرت بالاتنه : توانایی استفاده از ماهیچه های شکم و کمر برای کمک به بخشی از بدن در یک فاصله ی زمانی، به طور مکرر یا مداوم، بدون استهلاک یا کوفتگی آنها

ثبات دست و بازو : توانایی نگه داشتن دست و بازو به صورت ثابت در حین حرکت بازو یا زمانی که دست و بازو در یک موقعیت ثابت نگه داشته می شود.

شمّ مسأله یابی : توانایی کشف وجود اشکال؛ این توانایی مستلزم حل مسأله نیست، بلکه تنها کشف وجود مشکل است.

دقت در کنترل : توانایی تنظیم کنترل کننده های یک ماشین یا یک خودرو به صورت سریع و به دفعات زیاد.

درک شفاهی : توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از خلال واژه ها و جملات

 

فعالیتهای حرفه:

جابجا کردن یا دستکاری اشیاء : استفاده از دست ها و بازوها برای جابجا کردن، نصب، تغییر مکان و دستکاری اشیاء

انجام فعالیت های جسمی متعارف : انجام آن دسته از فعالیت های فیزیکی که مستلزم استفاده زیاد از بازوها و پاها یا جابجا کردن کامل بدن است. مانند بالا کشیدن، از جا برداشتن، متعادل ساختن و متوقف ساختن اشیاء

کنترل کردن فرایندها یا ماشین آلات : استفاده از سازوکارهای کنترلی یا کار فیزیکی مستقیم برای به کار گرفتن ماشین ها و فرایند ها (این موضوع شامل کامپیوترها یا خودروها نمی شود)

کسب اطلاعات : مشاهده، دریافت یا هر روش دیگر کسب اطلاعات از تمام منابع اطلاعاتی مناسب

شناسایی اهداف، اقدامات و رویدادها : شناسایی اطلاعات از طریق طبقه بندی، ارزیابی و سنجش، و تشخیص تفاوتها یا تشابهات و نیز تشخیص تغییراتشان در شرایط یا وقایع مختلف

بازرسی و آزمایش تجهیزات، سازه ها یا مواد : بازرسی و آزمایش تجهیزات، سازه ها یا مواد برای شناسایی علل ایجاد خطاها و نواقص یا اشکالات دیگر

 

شرح کار:

پوشیدن لباس های ایمنی یا حفاظتی متعارف : شغل تا چه اندازه نیازمند پوشیدن وسایل ایمنی یا محافظتی متعارف همچون چکمه، عینک، دستکش، کلاه ایمنی، محافظ صوتی یا جلیقه نجات است؟

ضرب الاجل : در شغل تا چه اندازه کارکنان با ضرب الاجل صریح زمانی مواجه می شوند؟

صرف زمان برای ایستادن : شغل تا چه حد نیازمند ایستادن است؟

صرف زمان برای بکارگرفتن دست ها جهت دستکاری، کنترل یا لمس ابزارها یا کنترل کننده ها : این شغل تا چه حد نیازمند استفاده از دست برای دستکاری، کنترل یا لمس ابزارها یا کنترل کننده های دیگر است؟

قرار گرفتن در معرض مواد آلوده کننده : تا چه اندازه این شغل نیازمند قرارگرفتن در معرض مواد آلوده کننده (نظیر گازها، گرد وخاک و آلاینده ها) است؟

اختلال در حواس یا ایجاد ناراحتی در نتیجه سروصدا و یا امواج مختل کننده دیگر : این شغل تا چه حد نیازمند قرارداشتن در معرض سروصدا یا امواج مختل کننده دیگری است که باعث حواس پرتی یا ناراحتی می شوند؟

 

علایق:

واقع گرایی : واقعگرایی شغلی در اغلب مواقع شامل فعالیت هایی است که مسائل و راه حل های عملی را دربر می گیرد. این امور غالباً با گیاهان، حیوانات و مواد موجود در جهان واقعی (همچون چوب، ابزارها و ماشین آلات) مرتبط است. اغلب شغل ها مستلزم کار در خارج بوده و کمتر با کارهای کاغذی یا کار در مجاورت دیگران مرتبط هستند.

متعارف : شغل هایی که قاعده مند شده و مستلزم پیروی از روش های جا افتاده و فعالیت های عادی شده هستند؛ سر و کار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده های دقیق است تا نظرات شخصی.

پژوهشگرانه : شغل های پژوهشگرانه غالباً شامل کار با ایده ها است و نیازمند تفکر بسیار زیادی است. این شغل ها می تواند شامل جستجوی حقایق و کشف راه حل مسائل به صورت ذهنی باشد

تجاری : شغل های تجاری دربردارنده راه اندازی و اجرای پروژه ها است. و می تواند رهبری و هدایت افراد و تصمیم سازی های متعدد را در بر بگیرد. گاهی اوقات این شغل ها نیازمند مواجهه با ریسک بوده و اغلب با کسب و کار در ارتباط هستند.

اجتماعی : شغل های اجتماعی اغلب شامل کار با مردم، تعامل با آنها و آموزش آنها است. این شغل ها اغلب متضمن کمک و یا خدمات رسانی به دیگران است.

هنری : شغل های هنری به کرّات مستلزم کار با شکل ها، طرح ها و الگو ها است. این شغل ها اغلب نیازمند خودابرازی بوده و کار در آنها مقیّد به قواعد سفت و سخت نیست.

 

سبک کار:

قابل اعتماد بودن : شغل نیازمند اعتماد، مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات است.

توجه به جزئیات : شغل نیازمند داشتن دقت درباره جزئیات و انجام وظایف کاری است.

همکاری : شغل نیازمند داشتن روحیه خوش با دیگران و به تصویر کشیدن نگرش همکاری و پاک طینتی است.

سازگاری/انعطاف پذیری : شغل نیازمند برخورد باز با تغییرات (مثبت یا منفی) قابل توجه در محیط کاری است.

دغدغه خاطر برای دیگران : شغل نیازمند توجه به نیازها و احساسات دیگران، فهمیده بودن و داشتن روحیه کمک است.

ابتکار و نوآوری : شغل نیازمند یک تمایل برای به عهده گرفتن مسئولیت ها و چالش هاست.

 

ارزشهای شغل:

پشتیبانی : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مدیریت پشتیبانی که بتواند پشت کارکنان بایستد را ارائه می دهند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: سیاستهای سازمانی، نظارت بر ارتباطات انسانی و نظارت فنی.

 

ارتباطات : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان خدمت رسانی به دیگران و کار با همکاران در یک محیط دوستانه و غیررقابتی را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: همکاری، ارزشهای اخلاقی و خدمات اجتماعی.

 

شرایط کاری : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، قادرند برای کارکنان امنیت شغلی و شرایط کاری مناسب را به وجود بیاورند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: فعالیت، حقوق و مزایا، استقلال، امنیت و شرایط کاری

 

استقلال (به عنوان ارزش) : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان تصمیم گیری شخصی و کار براساس تمایلاتشان را فراهم می کنند. نیازهای متناسب با این ارزش شامل خلاقیت، پاسخگویی و خودکار بودن است.

 

شناخت : مشاغلی که این ارزش شغلی را بر برآورده می سازند، امکان پیشرفت، پتانسیل لازم برای رهبری و اعتبار مناسب را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: نیاز به پیشرفت، برخورداری از اختیار، شناخت و موقعیت اجتماعی مناسب.

 

موفقیت : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مشاغلی نتیجه گرا هستند که به کارکنان اجازه می دهند از قوی ترین توانمندی هایشان استفاده کرده و از شغل شان احساس رضایت کنند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از نیاز به استفاده از توانمندی ها و دستیابی به موفقیت است

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی