شغل قصابی یکی دیگر از مشاغل آبرومند بازار ست که در ایران و جهان ، معاش انسان های زیادی را تامین می کند.در ادامه با ما همراه باشید و هر آنچه در مورد شغل قصابی لازم است بدانید را از این مقاله مطالعه کنید.

 

شغل قصابی چیست؟
شغل قصابی با تهیه محصولات پروتئینی نظیر گوشت گاو ، گوشت گوساله ، گوشت گوسفند ، گوشت شتر ، گوشت بوقلمون و … و ارائه آن به مشترین خود مبالغی به عنوان اصل محصول و سود از مشتریان خود دریافت می کنند.

 

قصاب کیست؟
قصاب کسی است که گوشت را از کشتارگاه تهیه می کند.
گوشت را بر اساس نیاز مشتریان تکه تکه و یا چرخ می کندو
با اقسام گوشت به خوبی آشنایی دارد.
می داند که هر قسمت از گوشت مناسب چه نوع غذایی است.
بازار کار قصابی
شغل قصابی از جمله مشاغلی است که به روحیه خاصی نیاز دارد و برای همین هم بقول معروف ، دست توی این شغل مانند سایر مشاغل چندان زیاد نیست و با توجه به اینکه محصولات غذایی و مصرفی ارائه می کنند ، همیشه مشتری خود را دارد و مشتریان همیشگی هر چند وقت یک بار به قصابی مورد اعتمادشان دوباره سر می زنند و این مسائل قصابی را به شغلی مبدل کرده که بسیاری از افراد جامعه با تکیه بر این شغل امرار معاش می کنند.

 

 

راه اندازی شغل قصابی
برای راه اندازی شغل قصابی قبل از هر کاری می بایست نسبت به اخذ مجوزهای لازم و پروانه کسب اقدام نمود.با توجه به اینکه این شغل با ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد بدون اخذ مجوز های لازم به راه اندازی قصابی اقدام نکنید به این دلیل که ممکن است از طرف صنف مربوطه ممنوع الکار شده و اماکن راه اندازی آن را برای همیشه از دست بدهید.


چگونگی دریافت جواز کسب برای شغل قصابی
درخواست کتبی متقاضی پروانه کسب (جواز کسب)
ثبت درخواست و ارائه رسید به متقاضی
بازدید از محل واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه و ارائه گزارش
بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب (جواز کسب) در جلسه هیئت مدیره و ارایه پاسخ کتبی به وی
 

مرحله دوم صدور جواز کسب شغل قصاب موارد زیر می باشد:

در این مرحله از صدور جواز کسب ارائۀ یکی از مدارک ذیل جهت تعیین وضعیت ملکی واحد صنفی انجام می‌ شود که شامل:

سند مالکیت که باید به نام متقاضی باشد.
اجاره‌نامۀ رسمی که باید به نام متقاضی باشد.
اجاره‌نامۀ عادی (با اخذ تعهد محضری) بنام متقاضی باشد.
مبایعه نامه که به نام متقاضی باشد، لازم است.
حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره لازم است.
رسید پرداخت اجاره بهای معتبر لازم است.


ارائه یکی از مدارک ذیل جهت تعیین وضعیت نظام‌ وظیفۀ آقایان برای دریافت جواز کسب شغل قصاب شامل موارد زیر است:

گواهی پایان خدمت آقایان
گواهی معافیت دائم آقایان
گواهی اشتغال به تحصیل لازم است.
گواهی معتبر مبنی بر داشتن معافیت پزشکی از حوزۀ نظام وظیفه نیز لازم است.
دفترچۀ آماده به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن لازم است.
همانطور که ملاحظه فرمودید برای کسب مجوز ، مسیر پر پیچ و خمی را باید طی کرد اما به هر حال برای راه اندازی شغل قصابی ، حتماً باید این مرحله را طی نمود تا هم اعتماد مشتریانتان را جلب کنید و هم از عواقب و جریمه های ناشی از عدم جواز کسب مصون بمانید.

 

 سرمایه اولیه شغل قصابی
پس از دریافت جواز کسب باید سرمایه اولیه ای برای پیدا کردن و رهن و اجارخ مغازه پروتئینی خود جفت و جور کنید.همچنین به دستگاهها و تجهیزاتی نیز برای مدیریت بهتر قصابی نیاز دارید من جمله ، یخچال مخصوص نگهداری گوشت ، ترازو ، چرخ گوشت ، قلاب نگه دارنده شقه های گوشت ، ساتور و … که از ملزومات این کسب و کار است و با حدود ۳۰ میلیون تومان می توان نسبت به تهیه و تامین آنها اقدام نمود.

 

هزینه های جاری راه اندازی قصابی
الف : تجهیزات و امکانات شغل قصابی:
۱- یخچال مخصوص پروتئینی
برای نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن انواع گوشت گاو ، کوسفند ، شتر و … به یک یا چند دستگاه یخچال مخصوص نگهداری از مواد پروتئینی نیاز خواهید داشت.تعداد یخچال های مورد نیاز به مساحت فروشگاه و حجم فروش روزانه شما بستگی دارد.

 

۲- چرخ گوشت صنعتی
با توجه به اینک گوشت چرخ کرده یکی از محصولات پرفروش شغل قصابی محسوب می شود ، داشتن یک یا چند دستگاه چرخ گوشت برای داخل قصابی ضروری است.

 

۳- ترازو
به دلیل اینکه محصولات عرضه شده در شغل قصابی بر اساس وزن فروخته می شوند ، به یک دستگاه ترازوی الکترونیکی در این کسب و کار نیاز خواهید داشت.

 

۴- قلاب سلاخی
برای سلاخی کردن گوشت گاو و گوساله ، گوسفند و … به ابزار میله قصابی با آویز نیاز دارید که می تون آن را بصورت دست ساز نیز تهیه کرد و قیمت چندانی ندارد.

 

۵- میز کار
برای خرد کردن و قطعه قطعه کردن محصولات پروتئینی و ارائه آن به مشتری به یک دستگاه میز کار صنعتی نیز نیاز خواهید دشت.

 

۶- سایر وسایل و امکانات
برای مدیریت بهتر قصابی به امکانات دیگری نیز نیاز دارید من جمله شیلنگ و کارواش برای شستشوی گوشت ها ، انواه چاقو و ساتور برای برش گوشت ، طی و جارو برای نظافت ، چکمه و روپوش برای رعایت اصول بهداشتی و …. که چندان از قیمت بالایی برخوردار نیستند.

با توجه به تجهیزاتی که مورد اشاره واقع شد با سرمایه ای در حدود ۲۰ میلیون تومان می توان وسایل کامل یک مغازه قصابی را تهیه نمود.

 

ب : سرمایه لازم برای خرید محصولات :
محصلات ارائه شده در قصابی عبارتند از انواع گوشت قرمز ، گوشت شتر مرغ ، گوشت بوقلمون و … که بصورت روزانه توسط قصاب از کشتارگاههای مورد تایید وزارت بهداشت خریداری می شوند و معمولاً قصابان با تجربه بر اساس حجم فروش خود نسبت به خرید محصول اقدام می کنند.

راه اندازی شغل لوازم خانگی + سود نمایندگی لوازم خانگی>>>
به نظر می رسد برای راه اندازی اولیه قصابی در بخش خرید گوشت از کشتارگاه بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان با توجه به قیمت گوشت در سال ۹۹ سرمایه نیاز خواهید داشت.

 

ج : هزینه رهن و اجاره مغازه قصابی :
مساحت مورد نیاز برای مغازه این کسب و کار بین ۸ متر ۲۰ متر است و بهتر است در قلب بازار و در مناطقی با ترافیک پای بالا اجاره شود.هزینه های رهن و اجاره مغازه نیز با توجه به شهر و موقعیت محل می تواند متغیر باشد.سود قصابی در شهر های پر جمعیت و شلوغ بسیار بیشتر از شهر های کم جمعیت است و این بر خلاف سایر شغل هاست.

با توجه به مطالب ارائه شده در بالا برای راه اندازی یک قصابی تمام و کمال بدون هزینه های رهن و اجاره ، حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان سرمایه نیاز داشته باشید.

 

حاشیه سود قصابی چقدر است ؟
حاشیه سود شغل قصابی از مابه التفاوت خرید هر کیلو گوشت قرمز از کشتارگاهها و فروش آن به مشتریان خود پس از کثر هزینه ها محاسبه می شود.بنابر تحقیقات میدانی قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوسفندی خریداری شده برای قصابان حدود ۷۵ هزارتومان و فروش آن حدود ۸۵ هزار تومان برآورد می گردد و حاشیه سود بین ۱۰ الی ۱۵ درصدی را تشکیل می دهد که می تواند در فروش های روزانه بالا درآمد مناسبی باشد.
روش محاسبه دیگر سود قصاب به این صورت است که معمولاً بطور نسبی از هر لاشه گوسفند ، دل و جگر و روده ، کله و پاچه و پوست گوسفند مابه التفاوت قیمت خرید گوشت توسط قصاب و فروش آن به مشتری است که بعنوان سود به قصاب تعلق می گیرد.
البته برخی قصابان خود نسبت به تهیه گوشت از دامداران و ذبح آن اقدام می کنند که بر خلاف آیین نامه صنف مربوطه بوده و می بایست تمامی گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاههای دارای مجوز و با مهر وزارت بهداشت تهیه و تامین نمایند.
فروش انواع کل و پاچه موید گوشت ذبح شده دام و طیور توسط خود قصابان است.
 

درآمد ماهیانه قصابی؟
درآمد ماهیانه قصابی به موارد متعددی بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

مکان و موقعیت محل مغازه ، در فروش روزانه دخالت مستقیمی دارد و مکان های پرترد شانس فروش بیشتر و در نتیجه درآمد ماهانه بیشتری دارند.
رعایت بهداشت فردی و بهداشت محل کار و ارائه محصول نظیف و بهداشتی ، روز به روز مشتریان وفادار شما را تکثیر می کند و بر درآمد ماهیانه قصابی شما تاثیر می گذارد.
خوشنامی و معروفیت به انصاف و پاکیزه گی ، رمز فروش بالای قصابان موفق از سایرین است.
 

متوسط فروش روزانه یک قصابی
یک مغازه قصابی با فروش متوسط روزانه حدود ۴ لاشه گوشت گوسفند و بز و هر ۴ روز یک لاشه گاو یا گوساله خواهد فروخت و این علاوه بر سایر محصولات نظیر مرغ و بوقلمون و شتر و شترمرغ و …. است.
با فرض فروش روزانه حدود ۴۰ تا ۶۰ کیلو گوشت ، و کسب درآمد حدود ۱۰ هزارتومان به ازای هر کیلو ، درآمد روزانه یک قصاب برآورد می گردد.
 

درآمد های یک قصاب از چه راههایی است؟
افراد مشغول به شغل قصابی علاوه بر اینکه از محل فروش گوشت در مغازه خود کسب درآمد می کنند با قصابی کردن برای افراد در نذورات و قربانی ها در مجالس ختم و عروسی و مجالس مذهبی ، دستمزدی نیز بعنوان حق الزحمه قصابی دریافت می کنند و یا اینکه پوست و روده ی دام ذبح شده را دریافت می کنند.

 

مزایا و معایب شغل قصابی
معایب شغل قصابی:
گرانی دام و طیور ، قدرت خرید مردم را کم کرده و خیلی زود سبب کسادی بازار گوشت قرمز می شود.
نظارت بر قصابی شدیدتر از هر کسب و کار دیگری است و بسته شدن زود به زود مغازه قصابی ها از جمله چالش های این شغل است.
فرصت کم قصابان برای فروش محصول و در نتیجه سیاه شدن ، کبود شدن و تعفن گوشت درون یخچال که مشتری را فراری می دهد و دست قصاب را در پوست گردو میگذارد.
نبض بازار گوشت در دست دلالان و سوداگران دام و طیور است و کمترین مبلغ ممکن به جیب دامدار و قصاب می رود.
تامین گوشت از کشتارگاهها روزانه و هر صبح انجام می شود و باید بر اساس نیاز روز گوشت سفارش داده شود.فروش پایین روزانه گوشت سبب می شود گوشت روی دست قصاب بماند و فروش بالا و بیشتر از خرید روزانه سبب می شود مشتری دست خالی از مغازه برود و گاهاً هیچگاه دیگر بر نمی گردد.
کار با چاقو و ساتور و حضور در یک فضای سرد و مرطوب ، می تواند برای افراد آسیب پذیر در دراز مدت چالش های سلامتی ایجاد کند.
استفاده اکثر قصابان از گوشت قرمز بصورت افراط گونه ، بیماری هایی زمینه ای در آنان ایجاد می کند.
چالش-های-کسب-و-کار

 

مزایای شغل قصابی:
هزینه های راه اندازی این شغل پایین است و هر کسی می تواند نسبت به راه اندازی آن اقدام کنید.
محصول ارائه شده در این کسب و کار جزء محصولات خوراکی و مصرفی بوده و همیشه مشتری برا این شغل پیدا می شود.
هر کسی سمت این شغل نمی رود و مانند دیگر مشاغل ایران نظیر سوپرمارکت داری ، لباس فروشی و … دست در این شغل چندان زیاد نیست.

 

اعتبار شغلی:

مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان پیشرفت و پتانسیل دستیابی به سطوح مدیریت ارشد و رهبری سازمانی را در بر دارند و اغلب جزو مشاغل دارای اعتبار و پرستیژ بالا محسوب می‌گردند. نیازهای این ارزش کاری توان پیشرفت، اقتدار، به رسمیت شناخته شدن و اجتماعی بودن است.

 

بهترین مسیرهای تحصیلی این شغل

دیپلم مهارت محور کشاورزی

دیپلم مهارت محور هنر

دیپلم مهارت محور خدمات

دیپلم مهارت محور صنعت

 

نرم‌افزارهای پرکاربرد در شغل:

فهرست نرم‌افزارهایی که اکثر شاغلین قصاب نیاز به آشنایی یا تبحر در کار با آن‌ها دارند:

Financial accounting software

  Microsoft Excel

  Microsoft Office

 Microsoft Outlook

  Microsoft Word

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

20 آزمون عمومی استخدامی

20 آزمون عمومی استخدامی

گروه مولفین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی