باریستا، کسی است که قهوه آماده می‌کند و به‌طورمعمول نوشیدنی‌های اسپرسودار تولید می‌کنند. باریستا یک کلمه ایتالیایی است، باریستا در اصل شخص حرفه‌ای (خانم یا آقا) است که مسئولیت تهیه نوشیدنی‌های گرم و سرد بر پایه اسپرسو را در کافه بر عهده دارد.

 

امروزه در بسیاری از کافه‌ها باریستا، نوشیدنی گرم و سرد بر پایه قهوه و یا حتی غیر از آن را نیز تهیه می‌کند. لباس باریستاها معمولاً با یک ژاکت، جلیقه یا پیشبند از دیگر کارکنان کافه متمایز می‌شود.
یک باریستای خوب باید به‌طور دقیق بداند که مثلاً برای تهیه یک شات اسپرسو با توجه به نوع قهوه، نوع رست شدن آن، مدت‌زمان گذشته از آسیاب آن، از چه مقدار آب داغ و به چه مدت زمان باید استفاده کرد.

 

باریستاها باید دقیقاً با امکانات و قابلیت‌های دستگاه اسپرسوساز حرفه‌ای هم در حالت دستی و هم در حالت نیمه-تمام اتوماتیک آشنا باشند؛ زیرا این دستگاه مهم‌ترین ابزار کار باریستا است.
مهارت‌های یک باریستای حرفه‌ای خیلی بیشتر از تهیه قهوه اسپرسو باکیفیت است. یک باریستا باید بتواند کیفیت و طعم قهوه را تشخیص دهد، برخی از آن‌ها تخصص لازم برای میکس کردن انواع قهوه بر اساس سلیقه مشتری را دارند یا بر اساس دانش و اطلاعات خود می‌توانند قهوه باب میل مشتری را به وی ارائه دهند، همین‌طور با انواع مختلف آسیاب کردن قهوه جهت مصارف مختلف آشنایی دارند. بخشی دیگری از مهارت آن‌ها مربوط به تهیه فوم شیر جهت تهیه انواع نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو مانند کاپوچینو یا کافه لاته و … است.

 

یک باریستای خوب به‌جز موارد ذکرشده تخصص و مهارت در تهیه انواع دیگر قهوه‌ها را دارد همچنین برخی از باریستاها به‌طور تخصصی مهارت در تهیه لاته آرت، رست قهوه و تهیه نوشیدنی‌های سرد بر پایه قهوه را نیز دارا هستند.

 

برای باریستا شدن فرد باید بتواند انواع مختلف قهوه‌ها را درست کند که این مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی باریستایی و همچنین نیاز به کار تجربی و تمرین فراوان دارد. یک باریستا علاوه بر دانش و تخصص باید علاقه بسیار زیادی به قهوه داشته باشد. هیچ‌گاه از یادگیری دست نکشد و بتواند از خلاقیت، ابتکار و سرعت عمل خود خصوصاً در زمان‌های شلوغ کافه استفاده کند.

 

دوره‌هایی که یک باریستا باید بگذراند:
دوره اول، دوره آکادمیک است که در این دوره هنرجو با ویژگی‌های دان از کشت تا دم آوری، محل کشت دان، شناخت کامل از منطقه‌ای که قهوه در آن کشت می‌شود، آشنایی با ابزارآلات و دستگاه‌های سرو قهوه (ابزارآلاتی چون دستگاه اسپرسوساز، قهوه ساز، ایبریک، فرنچ پرس، موکاپات و ...)، آشنایی با نوشیدنی‌های قهوه و ... به‌طورکلی با دانه قهوه به‌طور کامل در این مرحله آشنا می‌شود.


دوره دوم، دوره عملی است در این دوره هنرجو باید با دستگاه‌ها و ابزارآلات مربوطه کار کند و انواع نوشیدنی‌ها را تهیه کند برای مثال: اسپرسو، لاته آرت، قهوه ترک، کاپوچینو و ... . برای تهیه بعضی نوشیدنی‌ها باید کف دادن شیر را نیز آموزش ببیند.

 

مسئولیت های شغلی 
از سری مسئولیت های شغلی باریستا می توان به آموزش تهیه قهوه، تجهیزات ولوازم جانبی تهیه قهوه، تهیه و سرو انواع نوشیدنی های بر پایه قهوه بهمراه انواع شیرینی ها و کلوچه ها.

 

وظایف 
از علایق و سلایق مشتریان خود برای تهیه قهوه استقبال می کند.
با ارائه و توضیح منو درباره انواع قهوه به سوالات مشتریان پاسخ می دهد.
قهوه، پودر قهوه و وسایل مربوط به تهیه قهوه را با توضیح تفاوت های دانه های قهوه، دستگاه های قهوه ساز و نشان دادن طرز کار آنها به فروش می رساند.
انواع قهوه مانند اسپرسو، expresso lungo، caffe latte و کاپوچینو را با براساس دستورالعمل ها و تکنیک های از پیش آماده شده، تهیه می کند.
باجذب مشتری به کمک استفاده از خدمات و محصولات جدید، درآمدزایی می کند.
با رعایت دستورالعمل ها، عیب یابی، نگهداری از لوازم، مراقبت های پیشگیرانه و در نهایت تماس با تعمیرکار از وسایل کافی شاپ محافظت می کند.
با رعایت استانداردهای سازمان و مقررات بهداشتی ، محیط کار ایمن و سالم را ایجاد می کند.
با مطالعه، ارزیابی و طراحی مجدد فرایندها، به حفظ و بهبود ظاهر فروشگاه و کافی شاپ کمک می کند.
دانش شغلی خود را با شرکت در دوره های آموزشی به روز می کند.
شهرت کافی شاپ را با پذیرش و اجرای درخواست های جدید و متنوع، افزایش می دهد.

 

مهارت ها و شرایط باریستا
گوش دادن، ارتباط کلامی، مشتری مداری، خدمت رسانی به مشتری، ایمنی اولیه، مهارت های ارتباطی و سازماندهی، بررسی نیازهای مشتریان، حضور منظم و ارتباط با مشتری از جمله مهارت ها و شرایط باریستا است.


تمایلات شغلی فرد مناسب
تمایلات شغلی باریستا (بر مبنای تیپ‌های شخصیتی هالند):


واقع‌گرا / عمل‌گرا
مشاغل مناسب افراد واقع‌گرا و عمل‌گرا معمولاً دربرگیرنده فعالیت‌های کاری با چالش‌ها و راهکارهای عملی هستند. به‌طورمعمول این‌گونه مشاغل با گیاهان، حیوانات و مواد مورداستفاده در دنیای واقعی مانند چوب، ابزارآلات و ماشین‌آلات سروکار دارند. بسیاری از این مشاغل به کار در فضای آزاد نیاز دارند و چندان با کاغذبازی و همکاری نزدیک با دیگران سروکار ندارند.


ریسک‌پذیر / کارآفرین
شغل‌های مناسب افراد ریسک‌پذیر و کارآفرین دربرگیرنده راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها است. این مشاغل می‌تواند توان رهبری و تصمیم‌گیری افراد را به چالش بکشند. سطح ریسک‌پذیری در این‌گونه مشاغل بالاست و اغلب با تجارت سروکار دارند.


سنتی / منظم
شغل‌هایی که مناسب افراد سنتی و منظم هستند، قاعده‌مند بوده و مستلزم پیروی از روش‌های جاافتاده و فعالیت‌های جاافتاده هستند. در این‌گونه مشاغل سروکار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده‌های دقیق است تا ایده‌ها؛ و معمولاً از اصول و قواعد مشخصی پیروی می‌کنند.


اجتماعی / امدادگر
مشاغل مناسب برای افراد اجتماعی و امدادگر معمولاً نیاز به کار با مردم، تعامل با آن‌ها و آموزش آن‌ها دارند. این مشاغل متضمن کمک و یا خدمات‌رسانی به دیگران هستند.


هنری / خلاق
مشاغل مناسب افراد هنری و خلاق اغلب شامل کار با فرم‌ها، طرح‌ها و الگوها هستند. این‌گونه مشاغل معمولاً نیاز به سطوح بالایی از خودابزارگری و تصریح خصوصیات و عقاید فرد شاغل داشته و غالباً بدون پیروی از قواعد خاص و سفت‌وسخت قابل انجام هستند.


ارزش‌های حرفه‌ای فرد مناسب
شغل باریستا ارزش‌های حرفه‌ای زیر را در فرد برآورده می‌سازد:

ارتباطات گسترده
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان ارائه خدمت به دیگران و کار با همکاران در محیطی غیررقابتی و دوستانه را برای فرد فراهم می‌کند. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل همکاری با همکاران، ارزش‌های اخلاقی و ارائه خدمات اجتماعی است.


برخورداری از حمایت
در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند حمایت مدیریت سازمان از کارکنان مشهود است. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل سیاست‌های شرکت/سازمان، نظارت بر روابط انسانی و نظارت بر امور فنی است.


استقلال در کار
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند به کارکنان اجازه می‌دهند مستقلاً به انجام کار و تصمیم‌گیری بپردازند. این ارزش کاری نیاز به خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و استقلال دارد.


شرایط خوب کاری
در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امنیت شغلی و شرایط خوب کاری ارائه می‌گردد. الزامات برآورده سازی این ارزش کاری شامل فعالیت، جبران خدمت (درآمد)، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

 

نرم‌افزارهای پرکاربرد در شغل
فهرست نرم‌افزارهایی که اکثر شاغلین باریستا نیاز به آشنایی یا تبحر در کار با آن‌ها دارند:

Accounting software
Microsoft Excel
Microsoft Office
Microsoft Word
Point of sale POS software

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی