این شغل دربرگیرنده پست های سازمانی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به سیاست ها و برنامه های مرتبط با روابط و همکاری های بین المللی و منطقه ای و دو یا چند جانبه در چهارچوب هدف های وزارت متبوع یا طرح ریزی، هماهنگی، اجرا و سرپرستی فعالیت های فوق را عهده دار می باشند.

 

وظایف ومسئولیت ها:

- گردآوری و تنظیم اطلاعات و تهیه پیش نویس مقدماتی در مورد مطالعات و بررسی های مربوط به تنظیم سیاست ها و برنامه های مربوط به روابط و همکاری های بین المللی، منطقه ای و دو یا چند جانبه ایران با سایر کشورها و امکانات گسترش این روابط و همکاری ها و شرکت در اجلاسیه ها و کنفرانس های ذی ربط در چهارچوب وظایف واحد مربوط

- جمع آوری اطلاعات و انجام مطالعات جهت تدوین پیش نویس مقدماتی قراردادها و موافقت نامه ها و اطلاعات در چهارچوب وظایف مربوط

- مطالعه و بررسی قوانین و مقررات دیگر کشورها در زمینه وظایف مربوط به منظور استفاده محتمل در تهیه پیش نویس های نهایی در تنظیم مقررات داخلی در این موارد

- مطالعه و بررسی به منظور فراهم ساختن کمک های فنی جهت دستگاه های ذی ربط در چهارچوب وظایف مربوط

- انجام اقدامات به منظور فراهم ساختن کمک های فنی، مشورتی، آموزشی و مالی جهت دستگاه های ذی ربط

- ایفای وظایف نماینده و رابط مقیم دولت جمهوری اسلامی ایران نزد مراجع بین المللی مربوط و کشورهای مورد قرارداد

- تهیه و تنظیم قرارداد ها و موافقت نامه ها و پروتکل ها و یادداشت های تفاهم در صورت لزوم امضای آنها در چهارچوب وظایف مربوط

- نظارت در امر توزیع اطلاعات کامل راجع به جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان و سنجش و بررسی واکنش آن در مطبوعات و شبکه های رادیو تلویزیون های جهان

- مطالعه و بررسی خلاصه مطالب جراید خارجی در چهارچوب وظایف مربوط

 

اهمیت و ضرورت شغل:

تسهیل ارتباط دانشگاه ها به منظور ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه های داخلی، در ارتباط بودن با مسائل روز علمی و پژوهشی و … در زمینه ی دانشگاهی دلیل اهمیت این شغل است.

 

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای احراز شغل:

گواهینامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا و یا همترازدر یکی از رشته های تحصیلی روابط سیاسی، علوم سیاسی، دیپلماسی و سازمان های بین الملل، حقوق بین الملل، روابط بین الملل، حقوق بین الملل عمومی، تاریخ (مطالعات خلیج فارس، مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، تاریخ) تاریخ معاصر جهان اسلام، علوم اسلامی (تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی)، مدیریت دولتی، معارف اسلامی و علوم سیاسی، مطالعات منطقه ای، حقوق ارتباطات، حقوق بشر، فقه سیاسی، مدیریت رسانه، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، قرآن و علوم (علوم سیاسی)

 

مهارت ها، تجارب و دوره های آموزشی ویژه برای احراز شغل:

گذراندن دوره ی چهار ساله ی دانشگاهی، توانایی گزارش نویسی، فن بیان، انتقال مفاهیم و مطالب، برقراری ارتباط مؤثر، تسلط کامل به یکی از زبان های خارجی

 

شرایط محیط کار: 

کار در فضای سرپوشیده، مکان معین، شلوغ و پرسر و صدا و به صورت گروهی انجام می شود .

 

وسایل و ابزار مورد نیاز برای انجام دادن شغل:

کامپیوتر ، وسایل و تجهیزات ارتباطی مانند: تلفن، فکس، دستگاه زیراکس و ….

 

خصوصیات جسمانی و توانایی های بدنی لازم برای انجام دادن  شغل:

قدرت و سلامت بدنی، مقاومت در برابر خستگی، سرعت استفاده از اعضای بدن به ویژه دست ها و پاها، هماهنگی چشم و دست و سلامت کامل گویایی.

معلولیت های بی اثر در انجام دادن شغل: هیچ معلولیتی پذیرفته نیست.

خصوصیات روانی و توانمندی های لازم برای انجام دادن شغل: استعداد کلامی، حافظه ی قوی، منطق و استدلال ، خلاقیت، ابتکار، تمرکز و دقت حواس.

رغبت های مورد نیاز برای انجام دادن شغل: علاقه به مردم، علاقه به امور اداری و دفتری، علاقه به تغییر و تحول .

 

ویژگی های شخصیتی ( عاطفی، اجتماعی و رفتاری ) لازم برای انجام دادن شغل:

ثبات عاطفی، قبول مسئولیت ، سازگاری با دیگران، ظاهر آراسته، مطلوب بودن رفتار و برخورد مناسب و همدلی با دیگران و درک رفتار آن ها، توانایی رهبری و مدیریت.

 

محل های اشتغال و استخدام:

مراکز دانشگاهی دولتی و غیردولتی. البته فارغ التحصیلان رشته روابط بین الملل می توانند در وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی که واحد روابط بین الملل دارند، مشغول به کار شوند.

 

جنبه های مالی و حقوقی:

پرداخت حقوق در مراکز غیر انتفاعی بر اساس قرارداد فی مابین و در مراکز دولتی تابع قانون استخدام کشوری است و فرد شاغل از حق بیمه و بازنشستگی، حق مسکن و حق عیال و اولاد برخوردار خواهد بود.

 

شرایط ارتقاء:

گذراندن دوره های بلند مدت و کوتاه مدت آموزشی که از طرف سازمان مربوطه برگزار می شود و همچنین کسب تجربه در انجام دادن شغل و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری.

 

نحوه ی استخدام و ورود به شغل:

امتحان، مصاحبه و آگهی جرائد وزارت کار.

 

ارتباط های شغلی:

با صاحبان مشاغل دیگر مانند کارکنان روابط عمومی، روابط بین الملل، مهمانان خارجی، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، استادان و … در ارتباط است.

 

مطلوبیت ها و محدودیت های شغل:

مطلوبیت ها: به جهت ارتباط با مراکز علمی خارجی و دست یابی به آخرین فن آوری های ارتباطی به ویژه ارتباطات اینترنتی، شغلی جذاب و پویاست. ارتباط با بانک های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی و مراکز علمی پژوهشی خارج از کشور و اطلاع از آخرین رویدادهای فرهنگی در خارج و داخل کشور، آشنایی با دیگر کشورها و دانشگاه ها و آشنایی با زبان های خارجه.

 

محدودیت ها: سیاست گذاری های محدود  متمرکز درون دانشگاهی و وزارت متبوع و ارتباطات بین المللی، انجام کارهای اجرایی و اداری.

اتحادیه، انجمن و تشکیلات حرفه ای وابسته به شغل: دفاتر همکاری های علمی و بین المللی

 

آینده ی شغل:

از آینده ی اقتصادی و اجتماعی خوبی برخوردار است.

مراحل و جریان یک روز عادی برای شغل: پاسخ گویی به مراجعان، انجام کارهای اداری مربوط به مراجعان، تشکیل پرونده ها و بایگانی کردن آن ها، نامه نگاری و برگزاری جلسه ها به منظور هماهنگی ارتباطات بین الملل دانشگاهی با شرکت همکاران در دانشکده ها و زیرمجموعه های دانشگاه، انجام مکاتبات و تماس های لازم با دفتر همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، انجام امور مربوط به پاسخ مکاتبات خارجی دانشگاه ها و انعکاس آن به دانشکده ها و همکاران دانشگاهی.

 

محل و راه های کسب اطلاعات بیش تر درباره ی شغل: مراجعه به قسمت روابط بین الملل دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و گفت و گو با کارشناسان روابط بین الملل.

 

توصیه ها و پیشنهاد های لازم برای داوطلبان ورود به این شغل:

تسلط بر زبان انگلیسی، فرانسه یا آلمانی و برخورداری از روابط عمومی قوی.

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی