از بین کسانی که به تپه‌ای ماهور برای دعای باران می‌روند؛ فقط آن‌هایی به کار خود ایمان دارند که با خود چتر برمی‌دارند. « آنتوان چخوف » آیا قدرت در سازمان خوب است یا بد؟ آیا اعدام انسان‌ها توسط سازمان‌های قضایی و تأدیبی درست و انسانی است یا غیرانسانی؟

 ارزش‌های هر جامعه و سازمانی تعیین‌کننده درستی یا نادرستی این اعمال و رفتارهاست. ارزش‌ها بیانگر عقاید راسخ نسبت به اعمال، حالات و رفتارهایی هستند که از لحاظ شخصی یا اجتماعی نسبت به اعمال‌، حالات و رفتارهای مخالف‌، برتر و ارجح شناخته می‌شوند. ارزش‌های هر فرد از لحاظ اهمیت متفاوت‌اند. بر‌اساس شدت اهمیت ارزش‌ها می‌توان یک نظام ارزشی را برای فرد، گروه، سازمان یا جامعه ترسیم کرد. یکی از ویژگی‌های اصلی ارزش‌ها این است که نسبتاً ثابت و پایدارند. در سال‌های اولیه زندگی شکل می‌گیرند، و نهادهای خانوادگی، آموزشی و مذهبی در شکل‌گیری آن‌ها نقش اساسی دارند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا ارزش‌ها مطلق و پایدارند یا اینکه نسبی و در حال تغییرند، در آموزه‌های ارزشی همیشه منطق صفر و یک حاکم است. هرچند این قبیل گزاره‌های نسبی در بحث ارزش مطرح نبوده است؛  ولی در دهه‌های اخیر ما شاهد زیر سؤال بردن ارزش‌ها و تغییر برخی و تحکیم برخی دیگر بوده‌ایم.

مطالعه ارزش‌ها برای رفتار سازمانی اهمیت بسیار دارد‌؛ زیرا نگرش‌ها‌، ادراکات و احساسات کارکنان از ارزش‌های آنان تأثیر می‌پذیرد. چنانچه ارزش‌های فرد در راستای سیاست‌های سازمان باشد فرد نگرش‌های مثبتی داشته رفتارهای مثبتی نشان می‌دهد.

نظام ارزشی

ارزش‌ها را می‌توان از لحاظ سطح غایی و ابزاری تقسیم کرد. ارزش‌های غایی به اهداف غایی مطلوب اشاره دارند که فرد در طول زندگی خود می‌تواند، آن‌ها را محقق سازد و ارزش‌ها همچون عدالت، زیبایی، صلح ، آزادی‌، رستگاری و حکمت را جزء ارزش‌های غایی می‌داند. ارزش‌های برتری از قبیل شجاعت، پاکیزگی، شادمانی، یاری‌رسانی، مهربانی و انضباط وسیله تحقق و ابزار نیل به ارزش‌های غایی‌اند.

تفاوت ارزش‌ها در سازمان‌ها موجب تضاد می‌شود؛ هرچقدر تفاوت ارزش‌ها‌ی واحد‌های مختلف سازمان با همدیگر بیشتر باشد‌، احتمال تضاد بیا آ‌ن‌ها افزایش می‌یابد. یکی از مشکلاتی که امروزه سازمان‌ها  با آن مواجه‌اند‌، وجود چند نسل در ترکیب نیروی کار است که به لحاظ ارزش‌های محوری و اصلی متفاوت‌اند. علاوه بر مطالعه رایج روی ماهیت ارزش‌های انسانی، یافتند پنج ارزش یا بعد فرهنگی فاصله قدرت، فردگرائی/جمع‌گرایی، مرد خویی/ زن خویی، اجتناب از عدم اطمینان و گرایش کوتاه‌مدت / بلندمدت را در کشورهای مختلف جهان براساس مطالعه روی بیش از 116هزار نفر از کارکنان شناسایی کرده است

 

منبع:

- کتاب مدیریت رفتار سازمانی... (رفتار فردی) دکتر آرین قلی پور 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

محمدرضا نقی زاده هنجنی ـ سهیلا عباس نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی