مشاغل حوزه پزشکی و سلامت

 

پزشک

پزشک کسی است که به حرفهٔ پزشکی  یا طبابت، که برگرداندن سلامت انسان به وسیلهٔ مصاحبه با بیمار، مطالعه، تشخیص و درمان بیماری یا آسیب دیدگی می‌باشد، می‌پردازد.

چشم پزشک

او در تشخیص و درمان بیماریهای طبی وجراحی چشم انسان مهارت دارد.چشم انسان می‌تواند دچار حوادث و  بیماریهای مختلف از جمله مانند نزدیک بینی،پیرچشمی و... گردد

دندان پزشک

او پزشکی است که در زمینه پیشگیری، بررسی علائم و درمان بیماری های دهان و دندان تخصص دارد. او به درمان بیماری های دهان و دندان ، جلوگیری از پیشرفت این نوع بیماری‌ها می پردازد.

جراح

او در اتاق عمل جراحی ای که در تخصصش است را انجام می دهد. جراحی ها انواع مختلفی دارند از جمله جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب، جراحی زنان و زایمان و ...

داروساز

داروساز شخصی است که اطلاعات زیادی دربارهٔ داروهای مؤثر، کم ضرر و پر‌اثر دارد. یکی از زمینه های شغلی داروساز فعالیت در داروخانه های شخصی و بیمارستانی است.

ماما

کار ماما آموزش بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی و مامایی گسترده به جامعه زنان در سنین باروری، مشاوره و راهنمایی خانواده در مورد بهداشت ازدواج و بهداشت نسل و ... می باشد.

دامپزشک

دامپزشکان مراقب سلامت حیوانات هستند. آنها به تشخیص، درمان و تحقیق روی بیماریهای حیوانات خانگی، دام ها و حیوانات باغ وحش ها می پردازند.

روانپزشک

روانپزشک متخصص تشخیص و درمان بیماری های روانی یا روان درمانی می باشد.آنها تنها کسانی هستند که مرجعیت تجویز دارو برای درمان بیماری های روانی را دارند.

پرستار

او در زمینه اصول علمی و مهارتهای حرفه‌ای مراقبت، درمان و آموزش بیماران تحصیل کرده و در آن مهارت داشته باشد. پرستار عضوی از تیم درمانی در بیمارستان ها و درمانگاه ها می باشد.

متخصص تغذیه

متخصص تغذیه فردی است که از علم تغذیه آگاهی کامل دارد. او از دانش خود برای کمک به افراد در تصمیم گیری در مورد سبک زندگی و تغذیه شان استفاده می کند.

متخصص صنایع غذایی

کار متخصص صنایع غذایی که در رشته علوم و صنایع غذایی تخصص دارد، کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی در فرآیند تولید می باشد. کار این فرد با سلامت افراد جامعه رابطه نزدیکی دارد.

میکرو بیولوژیست

او میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و جلبک ها را در آزمایشگاه ها مطالعه کرده و به شناسایی و کشف راه های استفاده بهینه از آنها می پردازد.

فیزیوتراپیست

او به تنظیم ستون فقرات و سایر مفاصل بدن جهت اصلاح ناهنجاری های غیر طبیعی، معاینه بیمار برای تشخیص ماهیت و میزان اختلال، به کارگیری اقدامات تکمیلی می پردازد.

متخصص بیهوشی

کارشناس بیهوشی با نحوه استفاده از دستگاه های مختلف مرتبط با بیهوشی از جمله دستگاه اندازه گیری گاز خون و ... آشنا بوده و در طول عمل علائم حیاتی بیمار را مرتبا کنترل می کند.

کارشناس آزمایشگاه

کارشناس آزمایشگاه به انجام انواع آزمایشات تخصصی مولکولی، سلولی، بافت شناسی، قارچ شناسی و ... به منظور تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها می پردازد.

بینایی سنج

او با کمک ابزارهای موجود به بررسی و شناسایی مشکلات بینایی افراد می پردازد. پس از تشخیص نوع و میزان مشکلات بینایی، با تجویز وسایل کمک بینایی به بیماران کمک می کند.

گفتار درمانگر

گفتار درمانگر به شناسایی مشکلات ارتباطی و گفتاری مراجعان پرداخته و به کمک شیوه ها و روش های گفتار درمانی (بدون دارو) این مشکلات را درمان می کند.

شنوایی شناس

او در زمینه تشخیص و درمان مشکلات شنوایی یا تعادلی تخصص دارد و از ابزار و روش های مختلفی از جمله سمعک، وسایل کمک ارتباطی و ... برای درمان استفاده می کند.‌

تکنیسین رادیولوژی

تکنسین رادیولوژی (کارشناس پرتوشناسی) با کمک انواع فن آوری های تصویربرداری از قسمت های مختلف بدن بیمار (مطابق با دستور پزشک معالج) تصویربرداری می کند.

تکنیسین اتاق عمل

او کمک های لازم را در اتاق عمل به جراحان کرده و دستیار جراحان در هنگام عمل جراحی است.وظیفه آماده کردن وسایل جراحی و استریل و اداره اتاق عمل بر عهده او می باشد.

متخصص فوریت های پزشکی

او معمولاً همراه آمبولانس برای ارائه خدمات اولیه درمانی به کمک بیمار یا شخص مصدوم می‌شتابد یا در بخش اورژانس برای ارائه کمک‌های اولیه حضور دارد. 

مهندس بهداشت حرفه ای

مهندس بهداشت حرفه ای یا متخصص سلامت شغلی کسی است که وظیفه شناسایی،ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را به عهده دارد.

مهندس بهداشت محیط

او به شناسایی و رفع مشکلات مربوط به بهداشت مواد غذایی، بهداشت آب آشامیدنی،دفع زباله ها،بهداشت اماکن عمومی ،مبارزه با حشرات و ناقلین بیماری و ...می پردازد.

مهندسی پزشکی

او در حوزه های طراحی و ساخت انواع دستگاه های آزمایشگاهی،الکتریکی، بخش های مکانیکی دستگاه ها، اندام مصنوعی و  تعمیر و نگهداری و بهینه سازی آنها  کار می کند.

کاردرمانگر

کار تخصصی کاردرمانگران با افرادی است که دارای مشکل یا ناتوانایی هایی جسمی و روحی هستند.این متخصصان به آنها کمک می کنند تا  بتوانند به طور مستقل به زندگی خود ادامه دهند.

مدارک پزشکی

در هر بیمارستان‌ یا مرکز خدماتی‌ ـ درمانی،‌ بخشی‌ به‌ نام‌ بخش‌ مدارک‌ پزشکی‌ وجود دارد که‌ دارای‌ 4 واحد آمار بیمارستانی‌، پذیرش‌، بایگانی‌ مدارک‌ پزشکی‌ و واحد کُدگذاری‌ بیماری‌ها است‌ و مسؤول‌ این‌ بخش‌ و کارکنان‌ آن‌ باید فارغ‌التحصیل‌ رشته‌ مدارک‌ پزشکی‌ باشند.

جراح پلاستیک

یک دکتر جراح زیبایی، قادر است نواقص روی اندام های بدن به ویژه اندام های بیرونی را اصلاح یا ترمیم کند. با کمک جراحی پلاستیک، می‌توان پوست و اعضای بدن که آسیب دیده‌اند و یا دچار بیماری مادرزادی هستند را ترمیم یا بازسازی کرد.

تکنیسین اورژانس پزشکی

تکنسین فوریت های پزشکی (اورژانس) فرد آموزش‌دیده‌ای است که معمولاً همراه آمبولانس برای ارائه خدمات اولیه درمانی به کمک بیمار یا شخص مصدوم می‌شتابد یا در بخش اورژانس برای ارائه کمک‌های اولیه حضور دارد.

پزشک اطفال

یک متخصص اطفال سلامت کودک را بررسی می نماید و برای این بررسی نیز مواردی از جمله ویژگی های رفتاری و فیزیکی و هم چنین سلامت روانی بیمار را نیز مورد بررسی قرار می دهند.

متخصص بیولوژی

رشته بیولوژی و کنترل ناقلان بیماری ها، شاخه ای از علوم پزشکی است که دانشجو طی دوره 4 ساله آموزشی با انواع بندپایان و جوندگان مهم از نظر پزشکی، بهداشتی و بیماری هایی که از سوی آن ها منتقل می شود، آشنا می شوند.

متخصص قلب و عروق

درمان بیماری‌های قلب و عروق خونی، انجام آنژیوگرافی، اکو و نیز تعیین موارد لازم برای عمل جراحی قلب به این گروه از پزشکان مرتبط است. عملکرد این رشته کاملا همانند رشته تخصصی قلب و عروق است (متخصصین قلب و عروق) که پس از دوره پزشکی عمومی به دست می‌آید.

متخصص ژنتیک

رشته ژنتیک انسانی شاخه‌ای از علوم – زیستی پزشکی است که به بررسی ساختار سلولها از نظر کروموزومی و ژنی می‌پردازد و می‌توان طی آن به مباحث مهمی مانند مهندسی ژنتیک، ژنتیک ایمنی، ژنتیک جمعیت، ژنتیک سرطان ، ژنتیک رفتاری ، ژنتیک بیوشیمیایی پرداخت.

متخصص ماساژدرمانی

ماساژور ها به مهارت‌های بین فردی نیاز دارند تا به مشتریان احساس راحتی و آرامش ببخشند. هنگامی که نخستین‌بار مشتری خود را ملاقات می‌کنید، باید خودتان را معرفی کنید تا با شما احساس راحتی کند.

سرپرست پرستاری

سرپرست پرستاری (سوپروایزر) مرکز آموزشی، درمانی، بهداشتی، توانبخشی و پژوهشی پرستاری است که مسئولیت نظارت مستقیم بر ارائه خدمات پرستاری و مامایی را بر عهده دارد.

دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشکی شغلی است که افراد با استفاده از آن می ‌توانند به ارائه خدمات پزشکی به بسیاری از کسانی که به مشکلات دندانی و دهانی دچار می باشند، بپردازند. این افراد به یک دستیار نیازمند هستند، تا بتوانند به خوبی کار های خود را به پیش ببرند.

پزشک زنان و زایمان

اجرای وظایف اداری و وظایف خاص کلینیکی تحت هدایت یک پزشک. وظایف اداری می تواند تعیین وقت ملاقات، حفظ سوابق پزشکی، صدور فاکتور، و کد دهی برای اهداف مالیاتی باشد.

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)

بیماری های مغز و اعصاب یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که به بیماری های سیستم عصبی شامل اختلالات مغز، نخاع، اعصاب محیطی و همچنین عضلات می پردازد. بخش زیادی از کار یک نورولوژیست مشاوره است، اما می تواند به عنوان پزشک اولیه بیمار نیز باشد.

مهندسی اپتیک و لیزر

اپتیک شاخه ای از علم فیزیک است که رفتار و خواص نور مرئی، مادون قرمز و فرابنفش را بررسی می کند. مهندسی اپتیک و لیزر رشته ای در علوم مهندسی است که به مطالعه خواص نور می پردازد.

آسیب شناس (پاتولوژی)

تشخیص وجود و مرحله بیماری با استفاده از تکنیک های آزمایشگاهی و نمونه های دریافتی از بیماران. بررسی ماهیت، علت، و میزان گسترش بیماری. ممکن است لازم باشد اقدام به کالبدشکافی نماید.

منشی پزشک

انجام وظایف مرتبط با منشی‌گری که نیازمند تسلط بر اصطلاحات پزشکی و فرآیندهای بیمارستانی، کلینیکی، یا آزمایشگاهی می‌باشند.

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی