مشاغل حوزه مهندسی و صنعت

 

مهندس برق

داشتن تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک از الزامات ورود به شغل مهندسی برق می باشد. در کشور ما گرایش های تخصصی مختلفی برای مهندسی برق تعریف شده است.

مهندس عمران

او به طراحی و مدیریت انواع پروژه های ساختمانی از تعمیر پل گرفته تا ساخت یک استادیوم ورزشی جدید می پردازد. او باید در ریاضیات و مهارت های فناوری اطلاعات, عالی باشد.

مهندس مکانیک

مهندس مکانیک، اصول اساسی نیرو، انرژی، حرکت و گرما را می‌آموزد و با دانش تخصصی خود، سیستم‌های مکانیکی و دستگاه‌ها و فرایندهای گرمایی را طراحی کرده و می‌سازد.

مهندس معماری

او نقشه های ساختمان های جدید، بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی کرده و به طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری  ساختمان ها و فضاهای اطراف می پردازد.

مهندس صنایع

او به طراحی، پیاده سازی و بهبود سیستم‌های یکپارچه‌ای از انسان، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی می پردازد و  به دنبال حذف و کاهش منابع تلف شده می باشد.

مهندس مواد(متالورژی)

مهندس مواد دست اندر کار استخراج، عمل آوری، و امتحان موادی است که در تولید فراورده های گوناگون، از چیپهای کامپیوتری و صفحات تلوزیون گرفته تا فلز بکار رفته در خودروها به کار می روند.

مهندس شیمی

او فردی است که یافته های شیمیدان ها را به صورت عملی و کاربردی درآورده و در صنایع مختلف آنها را بکار می گیرد. در واقع مهندسی شیمی، فرآیند بکارگیری علم شیمی است.

مهندس نفت

مهندس نفت روش های استخراج نفت و گاز از زیر زمین را طراحی کرده و توسعه می دهند.محل کار او در دفاتر کاری، پالایشگاه ها، محل های حفاری و یا آزمایشگاه  می باشد.

مهندس پلیمر

مهندس پلیمر محصولاتی را طراحی، تولید و یا اصلاح می کند که در همه جا وجود داشته و همه ما تا حد زیادی به آنها وابسته هستیم و شاید در دنیای امروز زندگی بدون آنها سخت باشد.

مهندس سخت افزار

او به تحقیق، طراحی، توسعه، تعمیر و آزمایش تجهیزات کامپیوتر مانند چیپ ها، صفحه مدارها، مونیتورها یا روترها می پردازد.او اغلب با توسعه دهندگان و طراحان نرم افزار در ارتباط است.

مهندس رباتیک

او فردی است که پاسخگوی  نیاز صنعت در تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، نگهداری و تعمیرات ربات ها می باشد.پیش بینی می شود که رباتیک یکی از 10 صنعت برتر آینده باشد.

مهندس هسته ای

او به مسایل مربوط به ایجاد انرژی هسته ای، کنترل و استفاده از آن می پردازد. این حوزه ارتباط زیادی با  تکنولوژی راکتورهای هسته ای، نحوه ساخت و استفاده از آنها دارد.

مهندس هوافضا

او به طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها، طراحی سیستم های با تکنولوژی بالا و تجهیزات نفت و گاز می پردازد.

مهندس دریا

مهندسی دریا چندین تخصص را در بر می گیرد که هر کدام حیطه وظایف مجزایی دارند. این تخصص ها شامل مهندس کشتی، مهندس کشتی سازی و مهندس دریانوردی می شود.

مهندس معدن

مهندسی معدن مجموعه علوم، روش ها و فنونی است که از اکتشاف یک معدن آغاز و تا فرآوری آن ادامه دارد.کار او شامل مراحل پی جویی،اکتشاف، استخراج و فرآوری است.

مهندس نساجی

او مسئولیت تولید انواع منسوجات اعم از انواع پوشاک، کف‌پوش ها مثل فرش و موکت و منسوجات مورد استفاده در صنایع دیگر را بر عهده دارد.این صنعت یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور است.

مهندس پزشکی

او در حوزه های طراحی و ساخت انواع دستگاه های آزمایشگاهی،الکتریکی، بخش های مکانیکی دستگاه ها، اندام مصنوعی و  تعمیر و نگهداری و بهینه سازی آنها  کار می کند.

مهندس شهرسازی

او با مطالعه‌ و بررسی‌ روابط‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و فرهنگی‌ حاکم‌ در شهر، برنامه‌ای‌ بسامان‌ و مطبوع‌ برای‌ یک‌ شهر ارائه‌ می‌دهد، برنامه‌ای‌ که‌ تصویرگر سیمای‌ شهر در آینده‌ است‌.

مهندس کشاورزی

او روش ها و فن آوری های مختلف را به منظور افزایش محصول، بهبود استفاده از زمین و مراقبت از منابع و مواد اولیه مثل بذر، کود ، آب ، آفت کش ها و سوخت تجزیه و تحلیل و بررسی می کند.

مهندس بهداشت حرفه ای

مهندس بهداشت حرفه ای یا متخصص سلامت شغلی کسی است که وظیفه شناسایی،ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را به عهده دارد.

مهندس بهداشت محیط

او به شناسایی و رفع مشکلات مربوط به بهداشت مواد غذایی، بهداشت آب آشامیدنی،دفع زباله ها،بهداشت اماکن عمومی ،مبارزه با حشرات و ناقلین بیماری و ...می پردازد.

مهندس راه آهن

او به برنامه ریزی، طراحی، مدیریت، ساخت و نگهداری خطوط ریلی، انواع ماشین های ریلی و سیستم حمل و نقل ریلی می پردازد. هر یک از آنها دارای تخصص ویژه ای می باشند.

مهندس نقشه برداری

طرح و اجرای برنامه های عمرانی و مطالعات مربوط به زمین به اطلاعات دقیق در زمین نیاز دارد و رشته مهندسی عمران نقشه برداری پاسخگوی این نیاز است .

مهندس ایمنی

طراحی، اجرا و هماهنگ‌سازی برنامه‌های ایمنی که نیازمند به‌کارگیری اصول و فن‌آوری مهندسی می‌باشند، در راستای پیشگیری یا اصلاح شرایط محیط‌های کاری غیر ایمن.

مهندس محیط زیست

باتوجه به دغدغه فعلی پیش‌روی ایران و مواجهه با مشکلاتی چون آلودگی هوا، بحران آب، فرسایش شدید خاک‌ها در سطح کشور و بروز پدیده‌هایی چون بیابانزایی، این رشته تحصیلی مناسب کسانی است که روحیه ای فعال و پویا دارند و درصدد بهبود شرایط محیط زندگی خود هستند.

ورق کارها(فلزات)

ساخت، سرهم کردن/هم‌گذاری، نصب و تعمیر محصولات و تجهیزات ورقه‌های فولادی، مانند مجاری و لوله‌ها، جعبه کنترل، زهکشی‌ها و کوره‌های ریخته‌گری. استقرار و کاربری دستگاه‌های ساخت برای برش تا کردن و صاف کردن ورقه‌های فولادی و...

مهندس مکاترونیک

مهندسی مکاترونیک تلفیقی از رشته‌های اصلی مکانیک، کامپیوتر، الکترونیک و کنترل است و در واقع یک شاخه‌ی چند رشته‌ای از علوم مهندسی محسوب می‌شود. خاصیت چند رشته‌ای بودن مهندسی مکاترونیک این پایه را در دانشجویان این رشته ایجاد می‌کند تا مشکلات مهندسی پیچیده را تحلیل و حل کنند.

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

نسترن رنجبر ـ کوروش صحیفی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی