پس از چند سال کار برای مؤسسات رسمی حسابداری، اغلب حسابداران رسمی کار موظف خود را کنار می‌گذارند و سراغ کار در شرکت‌ها و سایر سازمان‌ها می‌روند.

 

این‌ها کار خود را از سطح نیمه متوسط حسابداری با مسئولیت‌های سنگین حسابداری شروع می‌کنند، اما باید برخی مراحل را بگذرانند تا به عنوان حسابدار ارشد که در مؤسسه تجاری رئیس حسابداری نامیده می‌شود، شروع به کار کنند.

 

رئیس حسابداری سیستم کامل حسابداری مؤسسه را طراحی می‌کند و در مقابل تغییرات قوانین مالیاتی و حسابداری، که حاکم بر صورت‌های مالی مورد نیاز وام‌دهند‌گان و صاحبان سرمایه است، این سیستم را روزآمد نگه می‌دارد. رئیس حسابداری مسئولیت آموزش، استخدام، ارزیابی، تشویق و گاهی اوقات برکناری و تنبیه افراد مسئول امور حسابداری و دفترداری مؤسسه را برعهده دارد ـ وظایف گوناگونی از قبیل حقوق و دستمزد و تنظیم انواع اظهارنامه‌های مالیاتی برای مؤسسات دولتی که باید به موقع تهیه و ثبت شود.

 

رئیس حسابداری فردی کارآمد و خبره در فرآیند بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی مالی مؤسسه تجاری است. علاوه بر این، گزارش‌های حسابدای را به نحوی تهیه می‌کند که مدیران سازمان ـ از مدیران فروش و بازاریابی گرفته تا مدیران تدارک و خرید ـ این گزارش‌ها را دریافت کنند. این گزارش‌های داخلی باید به نحوی طراحی شود که مناسب حدود اختیارات و مسئولیت هر مدیر باشد، باید به این اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل در تصمیم‌گیری های مدیران فراهم کند و اطلاعات لازم را برای کنترل مؤثر و دقیق در اختیار آن‌ها قرار دهد.

 

رئیس حسابداری گزارش‌های حسابداری را تهیه و تنظیم می‌کند و آن را به نظر رؤسای رده بالا، رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت و دیگر مدیران می‌رساند. مسائل و سؤالات مشکل حسابداری به رئیس حسابداری ارجاع داده می‌شود.  رئیس حسابداری به مهارت‌های مدیریتی شخصی نیاز دارد و باید بداند چگونه با مدیران غیر حسابدار مؤسسه ارتباط برقرار کند و در آنِ واحد «حسابدار حسابداران» باشد که به این منظور باید مهارت بسیار زیادی در هر زمینه‌ی حسابداری نیز داشته باشد.

 

ممکن است مؤسسات کوچک‌تر فقط یک یا دو حسابدار داشته باشند. ممکن است دفتردار  یا رئیس دایره تمام وقت بسیاری از وظایفی را که در وظایف بزرگ‌تر به‌عهده‌ی رئیس حسابداری است، انجام دهد. مؤسسات کوچک‌تر اغلب از یک حسابدار رسمی می‌خواهند که توصیه‌های لازم را به حسابداران آن‌ها بکند. حسابدار رسمی ممکن است کمابیش به عنوان رئیس  حسابداری پاره‌وقت در مؤسسات کوچک‌تر کار کند، اظهارنامه مالیاتی سالانه را تهیه و در تنظیم گزارش‌های مالی خارجی مؤسسه کمک کند.

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی