تا به حال آرزو داشته‌اید آینده را پیش بینی کنید؟ اگر این کار را می‌توانستید انجام دهید چه استفاده‌هایی از آن می‌کردید؟ آیا زمانی که تغییرات بحرانی‌ای که در سالِ پیش رو قرار است رخ دهد را بدانید، برای شکل دادن به آینده از آن استفاده نمی‌کنید؟

 

در واقع این موضوع چندان هم دور از دسترس نیست، شما می‌توانید به آن اندازه که نیاز است، به آینده دسترسی یابید. شمشیر توانایی های خود را تیز کنید و دیوار آینده را به دو نیم تبدیل سازید و از این دیدی که پیدا می‌کنید برای خلق تفاوت‌های جدید و ریشه‌ای استفاده کنید تا بتوانید مشکلات غیر قابل حل را، حل کنید و در قرن بیست و یکم تجارت موفقی را راه بیاندازید.

در این مقاله به چند نکته‌ای در مورد دید یافتن به آینده اشاره می‌کنیم:

 

1.با اطمینان شروع کنید.

می‌توانید با استفاده از قدرت اطمینان و اعتماد به نفس پیش تر از رقبای خود حرکت کنید. خوب به شرکت Apple توجه کنید، با یک دید صادقانه درمیابیم که شرکت Apple با حرکتی سریع و با باندی باز، پروسهء قدرتمندی را آغاز کردند که در نهایت به تولید iPod، iTunes، iPhone و iPad  گردید. این در صورتی است که شرکت‌هایی مانند Polaroid، Kodak و Motorola با صرف سال‌های بسیار بر محصولات آنالوگ باعث شدند تا رقبایشان با تمرکز بر عصر دیجیتال گوی رقابت را از آن‌ها بربایند.

 

سال 1999 را به خاطر آورید، زمانی که دولت آمریکا پیش بینی کرد یک تریلیون دلار بودجه مازاد خواهد داشت. چه کار کرد؟ ما نیز ممکن است مانند آن‌ها در اشتباه باشیم و این اطلاعات غلط باعث شود تا وحشیانه در مورد خود تصمیم بگیریم، در بازار بورس سرمایه گذاری نادرست کنیم، و با این تشخیص نادرست، اوضاع را نابسامان کنیم.

 

هر کسی می‌تواند کاری کند تا سرنوشت Polaroi،Kodak و Motorola را نداشته باشد و به جای آن محصولاتی را تولید کند که بهترین کیفیت را داشته باشد و در بازار تقاضای بالایی را داشته باشد، مانند Apple، Canon و Toyota که توانستند با وجود رقبای بسیار قوی بازار را به قبضه خود در آورند.

 

2.پیش بینی کنید (بر پایهء آنچه دربارهء آینده می‌دانید).

تغییرات وارونه و معکوس خود نوعی درهم گسیختگی است. هدف سازمانی تغییرات از کاستی‌ها به سوی تکامل است. شما تغییر می‌کنید تا در مسیر سیر آینده قرار بگیرید و سرنوشت خود را خودتان رقم بزنید. و تنها راه برای نیل به این هدف قدم برداشتن در مسیر درست، پیش بینی است.

 

باید بر پایهء تمایلات شخصی، گروهی و یا سازمانی از خود بپرسید، «من هم اکنون با چه مسائل و مشکلاتی روبرو هستم؟ شرکت و یا سازمان ما با چه مسائل و مشکلاتی در هفته، ماه و یا سال آینده روبرو است؟ مشتریان ما با چه مسائل و مشکلاتی روبرو هستند؟ همسرم، فرزندانم و دوستانم با چه مشکلاتی روبرو هستند؟» بعد فکر کنید و راه حلی برای حل این مشکلات پیدا کنید، قبل از آنکه این مشکلات به وجود بیایند.

 

بعد از اینکه مشکلات و مسائل خود را پیش بینی کردید، حال محصولات و خدمات خود را به نسبت پیش بینی‌ها و راه حل‌های خود دوباره تعریف کنید. می‌توانید بازاری جدید تولید که خودتان رئیس آن هستید.

 

3.تغییر شکل دهید (برای برتری خود از تکنولوژی استفاده کنید).

تغییرات به این معنی است که پیوسته به کاری در حال انجام آن هستیم ادامه دهیم، با این تفاوت که در درجه شکل گیری آن تغییر ایجاد کنیم، چیزی بسازیم کمی بزرگتر، کوچکتر، سریع‌تر، بلندتر و یا طولانی‌تر. ولی همان را بسازیم.

 

تغییر شکل یعنی کاری کنیم یا چیزی بسازیم که مطلقاً و اساساً متفاوت باشد. مانند نانو تکنولوژی. در اوایل سال 1990 Barnes و Noble این سؤال را مطرح کردند که چگونه می‌توان طریقه خرید کتاب‌هایمان را تغییر دهیم، و در اواسط سال 1990 Amazon خود را به شکلی تغییر داد تا بتوانیم کتاب بخریم. چندی بعد خود را به شکلی تغییر داد تا بتوانیم هر چیزی را بخریم.

 

بنابراین وقتی از خود می‌پرسید «من چگونه می‌توانم تغییر کنم تا در تجارتِ یک سال آینده موفق باشم» می‌توانید این سؤال را بپرسید که: « من چگونه می‌توانم مشتری‌های حال و آینده خود را طوری تربیت کنم تا توانایی این را داشته باشند که با تغییرات مثبت ما خود را وفق دهند » جواب شما به این سؤالات باعث می‌شود تا بتوانید حیله‌هایی را خلق کنید که تا خوب بفروشید و خوب بخرید.

 

4.بزرگترین مشکل خود را در پیش روی حل قرار دهید.

بزرگترین مسئله‌ای که در حال حاضر با آن روبرو هستید کدام است؟ خواه‌ ناخواه شما هستید که آن مسئله را پیدا کرده‌اید؟ چرا؟ برای اینکه دقیقاً خودتان آن را خلق کرده‌اید؟ این مشکل شما نیست، در واقع کلیدِ باز کردن این نوع مشکلات این است که بدانیم اغلب در فهم و تشخیص مشکلات اشتباه می کنیم و این مشکل واقعی ما نیست. مشکل واقعی ریشه در تفکر ما دارد.

 

5.مخالف حرکت کنید. 

به دنبال جایی باشید که کسی آن را پیدا نکرده است، به دنبال چیزی بگردید که کسی آن را ندیده باشد و به دنبال کاری باشید که کسی آن را تا به حال انجام نداده باشد. وقتی دارای مشکلی هستید به دنبال آدرسی می‌گردید که آن مشکل را رفع کنید. و این کار بسیار سخت است. Jeff Bezos به دنبال این بود که چگونه Barnes و Noble   یک کتاب فروشی ساده را به یک کتاب فروشی اینترنتی عظیم تبدیل کردند. او حجم خود را کاهش داد و آن را کاملاً اینترنتی نمود باعث شد فروش Dell در یک دوره به اوج برسد.

 

در قرن بیست و یکم یک چیز و تنها چیزی که می‌توان روی آن حساب باز کنید تغییر شکل است. این به این معنی است که شما می‌توانید به عقب بروید و تصحیح کنید و یا به ثابت بمانید و تقلید کنید و یا به جلو بروید و خلق کنید.  و این را باید دانست که شکست در تکروی است، کار تیمی و گروهی باعث می‌شود تا سازمان را از مشکلات بسیار بزرگی نجات دهید.

 

6.حرف آخر

می‌توان در آخر گفت که رقابت ناسالم را کنار بگذارید، به جای اینکه بازی‌ای را شروع کنید که در آن فقط گره کور بزنید به دنبا ایده‌ای باشید که در راه جدیدی خلق شود تا تجارت خود را دگرگون کنید.

 

منبع:

Daniel Burrus ,"How to Predict the Future and Transform Your Business" ,2011

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی