در رزومه خلاصه ای از مشخصات فردی، سوابق کاری، تحصیلات و مهارت ها و توانایی فرد نوشته می شود و معمولاً برای استخدام کاربرد دارد.

 

 

اطلاعات شخصی:

اولین بخشی که الزاماً در هر رزومه وجود دارد. اول از همه باید مشخصات فردی شما همچون نام و نام خانوادگی و راه های تماس با شما قید شود. دقت کنید که به جای نوشتن کلمه رزومه در اولین خط، نام و نام خانوادگی تان را بنویسید.

زیر نام و نام خانوادگی، تاریخ تولدتان را بنویسید. بهتر است که به جای صرفاً نوشتن سن تان، تاریخ تولدتان را کامل به صورت روز، ماه و سال بنویسید. بدین صورت شکل رسمی تری می گیرد و به راحتی نیز با مدارک شناسایی شما قابل تطابق خواهد بود.

پس از آن آدرس پستی و بعد شماره تماس خود اعم از تلفن ثابت و تلفن همراه و ایمیل. امروزه آدرس ایمیل حتی از آدرس پستی شما نیز مهم تر است پس به خاطر داشته باشید که آدرس ایمیلی که مرتب از آن استفاده می کنید را در قسمت جزئیات تماس بنویسید. (ترجیحاً آدرسی که ترکیبی از نام یا نام خانوادگی شما باشد).

اطلاعات شخصی دیگری نیز مانند وضعیت تاهل، ملیت یا وضعیت خدمت سربازی هم می تواند در همین قسمت نوشته شود اما این اطلاعات اختیاری است و بهتر است فقط در صورت قید شدن در آگهی استخدام آن ها را لحاظ کنید. مورد دیگر اینکه به هیچ عنوان نیازی به ذکر کردن نام همسر یا فرزندانتان ندارید. اگر وب سایت شخصی، وبلاگی دارید که از نظر حرفه ای می تواند به معرفی بهتر شما کمک کند، حتما آن را در همین بخش ذکر کنید.

نکته آخر در بخش اطلاعات شخصی در مورد عکس پرسنلی است. الزام نیست در رزومه عکسی از خود ضمیمه کنید، مگر کارفرما به صورت خاص از متقاضیان درخواست عکس کرده باشد.

 

تحصیلات و سوابق کاری:

اگر تازه فارغ التحصیل شده اید این قسمت اهمیت بیشتری پیدا می کند و درست پس از اطلاعات شخصی می آید؛ چون هنوز سابقه کاری کسب نکرده اید. اما اگر سابقه کار پر و پیمانی دارید بهتر است بخش سوابق کاری را که در درس بعدی در موردش صحبت می کنیم، یک مرحله جلوتر بیاورید و قبل از تحصیلات بنویسید.

یک نکته بسیار مهم که در بخش تحصیلات و سوابق کاری مشترک است، این است که باید از ترتیب زمانی معکوس استفاده کنید. یعنی آخرین و تازه ترین مدرک تحصیلی یا سابقه کاری خود را اول بنویسید و سپس یک به یک از نظر زمانی عقب بروید. به طور مثال اگر آخرین مدرک تحصیلی شما کارشناسی ارشد مدیریت است، ابتدا آن را می نویسید، سپس زیر آن به ترتیب کارشناسی و بعد پیش دانشگاهی و دبیرستان . هر کدام از مقاطع تحصیلی که می نویسید باید نام کامل رشته، نام دانشگاه یا موسسه آموزشی، محل تحصیل (شهر/کشور) و بازه زمانی تحصیل یا حداقل سال فارغ التحصیل شدن شما را دارا باشد.

اگر کارفرما یا موسسه مورد نظر از شما جزئیات بیشتری همچون معدل یا موضوع پایان نامه یتان را درخواست کرده باشد در همین بخش می توانید اضافه کنید. در مورد دانشگاه ها، اغلب ریز نمرات و اصل مدرک شما را جداگانه درخواست می کنند، بنابراین لزومی به اطلاعات اضافی روی رزومه نیست.

 

 سوابق کاری:

از ترتیب زمانی معکوس برای نوشتن سوابق کاری استفاده می کنیم. تفاوت عمده سوابق کاری با تحصیلات این است که اگر شما لیست بلند بالایی از سوابق کاری خود داشته باشید، باید از میان آنها مهمترین ها و مرتبط ترین ها را انتخاب کنید.

همواره به یاد داشته باشید که شما حداکثر دو صفحه A4 دارید تا همه اطلاعات را در آن بگنجانید.

 برای نوشتن سوابق کاری به ترتیب سمت خود، نام شرکت یا سازمان و بعد از آن تاریخ شروع و خاتمه کار خود را بنویسید. دقت کنید که برای نوشتن تاریخ ماه و سال کافی است. در اینجا برخلاف بخش تحصیلات توضیح مختصری درباره وظایف، جایگاه شما سمت و همچنین تجربیات کسب شده ضروری است. رتبه، نام سازمان، تاریخ شروع و پایان. توضیح بدهید که مثلاً وقتی در یک پروژه مدیر پروژه برنامه نویسی بوده اید، چه وظایفی داشتید، چند نفر زیر دست شما، یا همراه شما در این پروژه کار می کرده اند.

اجازه شرکت قبلی در این مورد از درجه اهمیت بالایی برخوردار است چون ممکن است شما در قرارداد تعهد داده باشید که به هیچ عنوان اطلاعات پروژه های خود را در جایی خارج از این سازمان افشا نمی کنید. این بخش مهم ترین بخشی است که کارفرما مرور می کند و به دنبال کلمه های کلیدی خود می گردد.

اگر در دوره کاری خود در مسابقه، جشنواره یا رقابتی شرکت کرده اید و مقامی کسب کرده اید یا از شما قدردانی رسمی به عمل آمده است می تواند چه در این بخش چه در بخش اطلاعات متفرقه به آن اشاره شود. به یاد داشته باشید که نکات منفی را درز بگیرید. برای توضیح مسئولیت ها و تجربیات کسب شده از افعال و صفات مثبت استفاده کنید.

 دقت کنید که اگر در مورد کار سابقتان صحبت می کنید از فعل گذشته و اگر از شغل در حال حاضرتان صحبت می کنید از فعل زمان حال استفاده نمایید. اگر به تازگی از دانشگاه بیرون آمده اید و نگران این هستید که سابقه کار چندانی ندارید خودتان را دست کم نگیرید. اشاره به فعالیت های زمان دانشجویی، فعالیت های داوطلبانه و کارهای پاره وقت، راه های خوبی برای نشان دادن مهارت ها و موفقیت های مرتبط است.

 گاهی ممکن است در طول فعالیت حرفه ای خود کارهای مختلفی انجام داده باشید که بخواهید بهترین هایشان را ذکر کنید تا روی برخی از مهارت هایتان تاکید بیشتری کنید اما این سوابق، مستقیما به کار مورد نظر مرتبط نباشند. در چنین حالتی می توانید بخش تازه ای به عنوان (سوابق کاری غیرمرتبط) یا (سایر تجربیات) ایجاد کنید و پیش از بخش علاقه مندی ها بگنجانید.

 

مقالات و مطالب منتشر شده:

 این بخش بیشتر مربوط به رزومه های علمی و آکادمیک است. برای کسانی که برای تحصیلات تکمیلی یا استخدام در هیئت های علمی و شغل های آکادمیک درخواست می دهند مد نظر قرار می گیرد.

پژوهش ها و مطالب منتشر شده ای را که چه به صورت فردی یا گروهی نوشته اید، در این بخش ذکر کنید.

مشخصات هر مطلب به صورت: نام نویسنده/ نویسنده ها، نام مقاله/کتاب، محل چاپ/ارائه و در انتها سال انتشار نوشته می شود.

 نکته: اگر مطالب شما به صورت آنلاین موجود است حتماً نام وب سایت و لینک مطالب را به همراه تاریخ انتشار اضافه کنید.

 اگر در فرم ثبت نام از ما خواسته شده بود که چند نمونه کار هم برایشان ارسال کنید، نسبت به زمینه ای که در آن فعالیت می کنید، می توانید آنها را به صورت متنی در فرمت های ورد یا پی دی اف به ایمیل تان ضمیمه کنید یا اگر فرم ها را پست می کنید، آنها را پرینت گرفته یا تمام فایل ها را روی یک سی دی/دی وی دی ضبط کنید و همراه رزومه ارسال نمایید.

برای افرادی که مطالب آنلاین منتشر شده زیادی دارند، بهتر آن است که علاوه بر ارائه چند نمونه کاری که از میان بهترین ها و مرتبط ترین ها ارسال می شود، در صفحه ی جداگانه لینک مطالب آنلاین خود را همراه با ذکر عنوان مطلب و تاریخ انتشار فهرست کنند و همراه نمونه کارها بفرستند.

البته همیشه به یاد داشته باشید که حجم بالای مطالب باعث استخدام شما نمی شود و این کیفیت مطالب است که موثر است. پس زیاده روی نکنید و اگر کارفرما به صورت مشخص از شما سه نمونه کار خواسته است، فقط همان سه کار را انتخاب کنید اما در انتخاب خود نهایت دقت را بنمایید.

 

مهارت ها:

 یادتان باشد که تحصیلات خود را پیش از این به طور کامل شرح داده اید پس اینجا جای فهرست کردن واحدها و دروسی که در دانشگاه خوانده اید نیست.

 در کنار تحصیلات دانشگاهی بسیار از افراد دوره های کوتاه مدت علمی- کابردی در رشته های مختلف می بینند. به طور مثال دوره های ای تی، کار با نرم افزارهای مختلف، زبان های برنامه نویسی و یا دوره های مدیریتی و فنی.

 علاوه بر آن، الزام نیست برای مهارت های خود حتما گواهینامه معتبری داشته باشید. اگر دارید آن را با همان ساختار مدرک دانشگاهی یعنی نام مدرک، نام موسسه، محل و سال کسب آن بنویسید. اما اگر این مهارت ها را به صورت خودآموز هم کسب کرده باشید از اهمیت آنها کم نمی کند و باید ذکر شوند.

 در این قسمت بهتر است راهنمایی مختصری در مورد میزان مهارت و توانایی خود بکنید. مهارت های افراد می تواند نسبت به رشته تحصیلی و حرفه ای زمینه های مختلف و وسیعی داشته باشد اما امروزه آشنایی با کامپیوتر و استفاده بهینه از اینترنت جزو مهارت هایی است که تقریبا تمام کارفرماها به آن نیاز دارند. پس اگر به یک رزومه قوی فکر می کنید، مهارت های کامپیوتری خود را در حد امکان افزایش دهید و حتما در رزومه ذکر کنید که بر کدام برنامه ها تسلط دارید.

اگر در طول مدت درس و دانشگاه فرصت نکرده اید مهارت دیگری بیاموزید، نگران نباشید. یکی از بهترین راه هایی که می تواند به شما کمک کند تا بهترین توانایی های مورد نیاز رشته تان را شناسایی کنید و خودتان را در آن رشته قوی سازید، آگهی های کار هستند. در قسمت نیازمندی های روزنامه ها یا آگهی های آنلا ین، نگاهی به قسمت شرایط، ویژگی ها یا خصوصیات بیندازید و ببینید کارفرماها اکثرا به دنبال چه ویژگی هایی در شما هستند.

 

زبان های خارجی:

دانستن یک یا چند زبان خارجی می تواند شانس ما را برای یافتن کار بهتر افزایش دهد. در این بخش نام زبان های خارجی را که می دانیم و میزان تسلط مان بر آنها را می نویسیم. اگر در هر یک از زبان های خارجی که به آنها مسلط هستید مدرک معتبری دارید حتما آن را قید کنید . ممکن است به نظر بیاید که این بخش از قسمت های دیگر رزومه رسمیت کمتری دارد اما نباید آن را دست کم گرفت.

 

علاقه مندی ها:

 ترجیحاً سعی کنید علاقه مندی هایتان را گلچین کنید. نسبت مثل یک لیست کوتاه آن ها را پشت هم بنویسید براساس نوع حرفه ای که در آن فعالیت می کنید، ممکن است سوابقی داشته باشید که در بخش های دیگر جای نگیرد. به طور مثال کنفرانس ها، نمایشگاه ها یا سخنرانی هایی که کرده اید.

به خاطر داشته باشید که این بخش، اجباری نیست و فقط در صورتی که رزومه شما به آن نیاز داشته باشد، آن را ایجاد می کنید. بعضی اوقات هم ممکن است در مسابقات و جشنواره هایی شرکت کرده باشیم و حتی برنده جایزه ای هم شده باشیم.

 

منبع:

برگرفته از مطالب نوشته شده توسط علی اکبر وکیلی

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی