به هنگام جستجو برای کار، کارجویان نیازمند ابزاری برای عرضه توانایی هایشان به کارفرما هستند. در چنین مواقعی، یک CV یا رزومه موثرترین وسیله دربردارنده اطلاعات مهم فردی در مورد...

 

پذیرش شخص جویای کار و پیشرفت های حرفه ای و آکادمیک گذشته او که نمایانگر انگیزه وی در تعهد به کار است می باشد.

نگارش CV یا رزومه فرآیندی زمانبر می باشد، لذا بسیاری از کارجویان، این امر مهم را به دلیل حساسیت های ویژه آن به مؤسسات و افراد خبره در زمینه نگارش CV و رزومه می سپارند. یک CV یا رزومه حرفه ای، سرمایه گذاری عاقلانه ای در راستای ارائه بهتر قابلیت های فردی متقاضیان جویای کار و تحصیلات تکمیلی است.

 رزومه اولین گام در پذیرش به همراه فرم تقاضای استخدام است و مهمترین ابزار در انتخاب شغل و کاریابی به شمار می آید. هر دوی آن ها اطلاعاتی در مورد شخص متقاضی در اختیار کارفرما قرار می دهند. جدای از این ها، CV با جزئیات و حجم بیشتر نسبت به رزومه نوشته می شود.

 

تعریف CV

در واقعو V هر کدام، حرف اول یک کلمه انگلیسی هستند.C اولین حرف کلمه  Curriculum ونیز، اولین حرف کلمه Vitae  می باشد.از کنار هم قرار دادن این ۲ حرف، عبارت Curriculum Vitae حاصل می گردد.

به طور معمول به شرح حال زندگی افراد گفته می‌شود که شامل ویژگی‌ها، توانمندی‌ها، و فعالیت‌های آنها است. یک شرح حال علمی شامل پیشینه‌ی آموزشی و سایر فعالیت‌ها و توانایی‌های علمی و پژوهشی است.

 

مقایسه ی بین CV و رزومه

تفاوت حجم

عمده ترین تفاوت برجسته بین این دو در حجم آنها است CV .باید از رزومه طولانی تر باشد. اما، هر دو باید اطلاعات کافی بیان کننده قابلیت ها و صلاحیت های شخص را در بر داشته باشند.

 این منجر به این واقعیت است که CV دربردارنده جزئیات جامع از زندگی حرفه ای فرد می باشد، در صورتی که رزومه در نتیجه کوتاه بودن آن، تمرکز بیشتری بر روی مهارت های فردی مورد نیاز برای به انجام رساندن وظیفه ای خاص را داراست.

 

 

شباهت ها

یک رزومه و CV باید شامل نام کامل، نشانی محل سکونت، اطلاعات تماس، سوابق کاری و تحصیلی، و مهارت های شما باشد. بخش های غیرمرتبط را به رزومه خود اضافه نکنید. در عین حال، بخش های ضروری را از CV خود حذف ننمایید.

 

 

واضح بودن

مضاف بر رزومه، یک CV می تواند و باید شامل جوایز و تقدیرها، تجربیات تدریس، سرگرمی ها، داورها، کمک هزینه های تحصیلی و فلوشیپ ها، دیپلم ها، مهارت های رایانه، مهارت های مرتبط با شغل، دوره های گذرانده، و سایر اطلاعات مرتبط باشد.

کشورهای متفاوت اولویت های متفاوتی درباره رزومه و CV در بازار کار دارند.

برای اغلب جایگاه ها و مراتب شغلی، کارفرمایان ده ها یا حتی صدها فرم استخدام دریافت می کنند. بنابراین، اگر شما اطلاعات نامربوط زیادی در CV خودتان وارد کنید، ممکن است CV شما را دور ریخته و اصلاً بررسی نکنند.

به همراهCV دور ریخته شده، قطعاً شانس دعوت به مصاحبه را نیز از دست خواهید داد. برای اینکه این حالت برای شما اتفاق نیفتد، یک CV بی دردسرکه آسان و قابل فهم باشد بنویسید. زبان انگلیسی ساده و روزمره به کار ببرید. سعی کنید CV شما به جای اینکه متقاعد کننده باشد، واضح باشد.

 

 

اصول مورد تأکید

در نگارش CV و رزومه مطمئن باشید که تمام اتفاقات را از جدیدترین به قدیمی ترین می نویسید (جدید بالا، و قدیمی پایین). افراد زمانی رویدادها را بهتر متوجه می شوند که رویدادها به ترتیب زمانی مرتب شده باشند.

مهارت ها، تجربیات و تحصیلات شما پر اهمیت ترین جنبه ها هستند. طراحیCV یا رزومه شما پیرامون آنها باید انجام پذیرد.

زمانی که شما هرکدام از CV یا رزومه را می نویسید، توجه ویژه ای به نوشته های خود داشته باشید.

نوشتن به اختصار، وضوح و سادگی نشان می دهد که شما واضح فکر می کنید، و به سرعت یاد می گیرید.

نوشتن، آموختن و فکر کردن، همه به یکدیگر مرتبط هستند. هر لغت باید معنی دار بوده، و به توضیح بیافزاید. عبارت ها را کوتاه بنویسید. لغات قابل صرفنظر را حذف کنید.

 

 

قوانین متفاوت در کشورهای متفاوت

بیشتر شرکت ها CV های طولانی با اجزای غیر مرتبط در آن را نمی خواهند. آنها علاقمند به دانستن در مورد دوران کودکی شما یا در مورد تحصیلات ابتدایی شما نیستند. شاید اینگونه اطلاعات مناسب انگیزه نامه شخصی یا SOP شما باشد. آنها فقط اطلاعاتی که مرتبط با موقعیت شما برای پذیرش یا سمت مورد درخواست را می خواهند.

یکCV عالی در خارج از ایالات متحده و کانادا کمتر از دو صفحه حجم دارد، و فقط در بر گیرنده اطلاعات مورد نیاز کارفرما می باشد. درحالیکه که یک رزومه درباره مختصر گویی و گزیده گویی است، یک CV کامل و بی عیب شامل تنها “اطلاعات مرتبط” می باشد.

 

 

منبع:

- تفاوت نت

- آی ترانس 24

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

نسترن رنجبر ـ کوروش صحیفی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی