آیا نگران مصاحبه استخدامی خود هستید ؟ تا وقتی به شما تلفن بزنند، شما نتیجه را نخواهید فهمید. اما علائم زیادی در طی مراحل مصاحبه وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند و تعیین کند که آیا اولین گام‌ها را با موفقیت برداشته‌اید یا نه.

در زیر سوالها و کلیدهایی است که به شما برای رمزگشایی مصاحبه کمک می‌کند:

 

 

1-  مصاحبه‌گر چه می‌کند؟

مدیر فروش داخلی کارن نیس می‌گوید:"اگر من علاقه‌مند باشم به آنچه که داوطلب استخدام می‌گوید سرم را تکان می‌دهم، لبخند می‌زنم و احتمالاً نکاتی را یادداشت می کنم." "من ممکن است همچنین سوالهای اضافه در مورد آنچه که متقاضی در موردش صحبت کرده بپرسم یا ذهنیت‌هایی از اینکه چطور این عناوین با پست خالی موجود مرتبط است به او بدهم".

نانسی کیم فیلیپس، صاحب دفتر مشاوره در شیکاگو می‌گوید:" داوطلبین باید به زبان بدن مصاحبه‌گر برای دریافت نشانه‌های مثبت توجه کنند. من به چیزهایی که علاقه‌مند هستم تمایل نشان می‌دهم. وقتی کسی آنچه باید بگوید، می‌گوید به او علاقه‌مند می‌شوم و انتظار دارم که داوطلب خود را با زبان بدن من مطابقت بدهد و به آن اعتماد کند."

مواظب علائم منفی هم باشید. اگر مصاحبه‌گر گیج و پریشان به نظر می‌رسد، ساعتش را نگاه می‌کند، کاغذها را زیرو رو می‌کند احتمالاً شما نتوانسته‌اید مخاطب را جذب خود کنید.

او اضافه می‌کند: "اگر احساس خوبی در مورد داوطلب استخدام نداشته باشم ، اغلب قلم را زمین می‌گذارم ."

 

2- آیا شما مجذوب گفتگو شدید

یک مصاحبه وقتی خوب پیش می‌رود که یک گفتگو باشد کیم فیلیپس می‌گوید:" اگر من مجبور نباشم به لیست سوالها مراجعه کنم و گفتگو به راحتی در جریان باشد، این بدان معنی است که یک تبادل اطلاعات طبیعی در جریان است که هر دوی ما به آن علاقه‌مندیم. این می‌تواند از اولین سوال شروع شود که معمولاً اینجوری شروع می‌شود "از خودت بگو".

 

3- آیا شما کلام مثبتی شنیدید؟

هازن، صاحب دفتر کاریابی و استخدام در شیکاگو می‌گوید بعضی از مصاحبه‌گرها ممکن است شما را با کلمات مثبت مانند : "بله"، "ادامه بده" و ..." خوب است" یا عبارت "چیزهایی که می‌شنوم دوست دارم" ، "بیشتر توضیح بده". تشویق‌کنند. اینها نشانه‌های روشنی است از اینکه جریان مصاحبه خوب پیش می‌رود.

 

4-  آیا شما یک نفری صحبت کردید

کیم فیلیپس می‌گوید: "وقتی سوال کنم و یک پاسخ 5 دقیقه‌ای یک نفره دریافت کنم باعث کسالت من می‌شود. او می‌گوید:" هازن پیشنهاد می‌کند برای آمادگی داوطلبان مصاحبه یک متن مختصر حداقل 30 و حداکثر 60 ثانیه‌ای را در پاسخ به سوالهایی مثل چرا باید شما را استخدام کنیم ؟ تمرین کنند. "من به داوطلبان توصیه می‌کنم که در جلوی آیینه تمرین کنید. برای قضاوت درمورد اینکه چطور دیگران شما را می‌بینند هیچ راهی بهتر از این نیست که شما خود را در آئینه ببینید."

 

5- آیا مصاحبه‌گر حرف شما را قطع کرد؟

اگر مصاحبه‌گر حرف شما را قطع می کند و یا بدجوری به شما نگاه می‌کند. این زمانی است که شما باید حرف را عوض کنید . هازن پیشنهاد می کند که داوطلب در اولین نشانه عدم علاقه‌مندی از طرف مصاحبه‌گر توقف کند و سوالی شبیه این بپرسد: آیا به سوال شما پاسخ بدهم ؟ یا آیا می‌خواهید توضیح بیشتری در مورد این سوال بدهم؟ یا آیا مثال دیگری عنوان کنم؟ این ممکن است به مصاحبه‌گر فرصتی بدهد که انتخاب کند که از کجا ادامه بدهد.

 

6- آیا شما سوالی پرسیدید؟

همانطور که گفتگو به پیش می‌رود، مصاحبه‌گر ناچار است از داوطلب سوال کند که آیا او سوالی دارد؟ کیم فیلیپس می‌گوید: "وقتی من سوال کنم شما چه سوالی دارید؟ و هیچ سوالی مطرح نشود. این باعث می‌شود که همه چیز خیلی سریع تمام شود."

وقتی مصاحبه‌گر این فرصت را به شما می‌دهد که سوال کنید این بهترین فرصت است که آنچه را در طول مصاحبه بحث شده است را بهتر تجزیه و تحلیل کنید . سوالهایی شبیه : شما گفتید کسی را با سابقه کار در زمینه فروش می‌خواهید، داوطلب موردنظر شما چه خصوصیات دیگری باید داشته باشد که موفق شود این پست را بگیرد؟ پرسیدن سوال فرصتی است که نشان دهید که شما تکلیف خود را در مورد شرکت خوب انجام داده‌اید.

 

7-  آیا از شما راجع زمان سوال شد

اگر از زمان دسترسی به شما سوال شود نشانه خوبی است. کیم فیلیپس می‌گوید:"من ممکن است برای گرفتن تصمیم شروع به صحبت در مورد جدول زمانی کنم و سوال کنم این برای شما چطور است؟ و کی می‌توانید شروع کنید؟ نانس اضافه می‌کند:" اگر به کسی علاقه‌مند بشوم. می‌خواهم بدانم رقیبم کیست و سوال خواهم کرد: چه جاهای دیگری مصاحبه داشته‌اید؟ و آیا به شما پیشنهاد جدی دیگر داده شده است؟"

 

8- آیا شما مناسب بودید

کیم فیلیپس می‌گوید:"هرچه مصاحبه‌گر بیشتر در مورد آنچه در شرکتشان می‌گذرد و اینکه چطور شما می‌توانید خود را با آن تطبیق دهید صحبت کند بهتر است." او می‌گوید که هرگز مستقیم نمی‌گویم : "فکر نمی‌کنم این رقابت خوبی باشد اما ممکن است بگویم: ما واقعاً در جستجوی فرد صلاحیتداری برای این پست هستم.

 

9- آیا از شما برای ملاقات با کسان دیگری در شرکت دعوت شد

نانس و فیلیپس هردو می‌گویند که اگر همه چیز خوب پیش رود آنها فکر می‌کنند که کسان دیگری هم در شرکت هستند که بهتر است با شما ملاقات داشته باشند . آنها حتی ممکن است فوری شما را معرفی کنند.

 

10-  مصاحبه چقدر طول کشید

اکثراً نظرات در مورد داوطلبان استخدام در چند دقیقه اول شکل می‌گیرد و بقیه وقت برای تائید این نظرات می‌گذرد. اگر یک جلسه مصاحبه کمتر از نیم ساعت باشد. عموماً نشانه خوبی نیست. اگر جلسه مصاحبه به یک ساعت رسید و گفتگو مشتاقانه بین شما و مصاحبه‌گر ادامه داشت احتمالاً شما موفق شده‌اید.

منابع :

بازار کارا ، خبرآنلاین

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی