فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد بنابراین فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی گردند.

 

به عبارت دیگر نیاز به این رشته همچون گذشته در مراکز مختلف وجود دارد. همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد.

چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان‌پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می‌باشد.

اما فرصتهای شغلی رشته حسابداری

 

 

حسابداری:

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه مؤسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند.

حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی.

حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی.

حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب.

حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی.

حسابداری بیمه : در مؤسسات بیمه .

حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها .

و دیگر عناوین شغلی:

 

حسابرسی :

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند :

حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان ، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیأت مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیأت مدیره ارائه می‌دهند .

این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

 

 

حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند.

در واقع حسابرسان مستقل، رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت می‌باشند.

در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی ، بزرگترین مؤسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند.

 

 

مدیر مالی

همچنین حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ، ایفای نقش نمایند.

حسابدار گزارشات مالی را تهیه، فعالیت های سرمایه گذاری را هدایت و برای رسیدن به اهداف مالی بلند مدت سازمان برنامه ریزی می کنند.

 

 

تحلیل گر مالی

برای موفقیت در این شغل باید علم اقتصاد و کسب و کار را شناخته و در ارتباطات و ریاضیات مسلط بوده و توان تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشید.

 

 

کارشناس / مدیر فروش

تعیین اهداف فروش، تحلیل داده های بدست آمده از بازار، توسعه برنامه های آموزشی برای نمایندگان فروش سازمان، از وظایف این مدیران است.

 

 

 ممیز مالیاتی

شما برای سازمان امور مالیاتی کار کرده و بر رعایت قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات صحیح و قانونی از سوی شرکت ها و مؤسسات نظارت دارید.

 

 

کارشناس / مدیر بازاریابی

برای این کار نیاز به راه های خلاقانه برقراری ارتباط با مشتریان از طریق روش هایی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، ایمیل، پیام کوتاه و ...دارید.

 

.البته برای رشته حسابداری طبقه بندی دیگری نیز به شرح زیر بیان می شود:

دفترداری

دستیاری حسابدار

حسابدار

حسابدار رسمی

 

برای هر کدام از گروه ها اطلاعاتی در مورد حقوق، میزان تحصیلات و نوع فرصت های استخدامی در اختیار شما قرار می دهیم.

 

 

دفترداری

سطح تحصیلات مورد نیاز

برخی از افراد با مدرک کاردانی حسابداری به عنوان دفتردار استخدام می شوند و افرادی نیز هستند که با دیپلم حسابداری دبیرستان نیز همان شغل را به دست می آورند که طبیعطاً باید مدتی توسط کارفرما آموزش داده شوند.

اگر شما به عنوان دفتردار استخدام شدید حتماً باید با نرم افزارهای حسابداری آشنایی داشته باشید. (چه به صورت رسمی یا به صورت تجربی در خلال کار). برای دفترداری لازم نیست که مدرک لیسانس داشته باشید.

 

 

دفتردار کجا استخدام می شود؟

معمولاً توسط شرکت هایی استخدام می شوند که نیاز یا ابزار لازم برای داشتن حسابدار را ندارند.

این گونه شرکت ها دفتردار را برای مرتب کردن فعالیت های روتین مالی مانند پرداخت ها، ترازنامه و خرید ها استخدام می کنند.

تولید کننده های کوچک، فروشگاه های زنجیره ای، توزیع کننده ها، موسسات کوچک حسابداری و شرکت های غیر انتفاعی از جمله این شرکت ها هستند.

اگر شرکت نیازمند حسابدار باشد با یک حسابدار خارج از شرکت قرارداد خواهد بست.

 

مسئولیت ها و وظایف

بیشتر جزئیات به دفتردارها واگذار می شود.

آن ها باید در زمینه مرتب کردن کارهای مالی اصلی که برای شرکت حیاتی است توانا و متعد باشند به عنوان یک دفتردار شما باید بتوانید حجم وسیعی از مبادلات روتین شرکت مانند فروش ها، خریدها و پرداخت ها را دسته بندی کنید.

ممکن از شما خواسته شود که مدارک مرتبط با مبادلات را تهیه یا دسته بندی کنید. مثلاً فاکتور فروش، برگه درخواست انبار، رسید و ... . در برخی موارد ارائه گزارش مالی به استفاده کنندگان بیرونی نیز جزو وظایف دفتردار خواهد بود.

 

کار یک دفتردار ممکن است به وسیله یک حسابدار یا یک موسسه حسابداری بازبینی و بررسی شود.

با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی توصیه می کنیم که خود را با آخرین تغیرات نرم افزار و تکنولوژی در زمینه حسابداری آپدیت کنید تا موقعیت های مناسب شغلی بیشتری نسیب شما گردد.

 

 

دستیارحسابدار

سطح تحصیلات مورد نیاز

برخی از افراد با مدرک کاردانی حسابداری به عنوان دفتردار استخدام می شوند و افرادی نیز هستند که با دیپلم حسابداری دبیرستان نیز همان شغل را به دست می آورند که طبیعطاً باید مدتی توسط کارفرما آموزش داده شوند.. برای دستیار بودن لازم نیست که مدرک لیسانس داشته باشید.

 

مسئولیت ها و وظایف

شرکت هایی که اندازه آن ها به میزانی است که نیاز به یک یا دو حسابدار داشته باشند همچنین اقدام به استخدام یک دستیار حسابدار می کنند تا در انجام کارها به آن ها کمک کند.

از آن جایی که وظیفه دفتردار مرتب کردن مسئولیت های مالی اساسی است پس وظیفه دستیار حسابدار تمرکز بر روی مسائل جزئی تر است. مانند مسئول پرداخت ها، مسئول حساب های پرداختنی و ...

 

 

حسابدار

سطح تحصیلات مورد نیاز

حسابدار باید دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه باشد.

در این مقطع واحدهایی در زمینه حسابداری مانند حسابداری های مالی، صنعتی، مالیاتی، درآمد – هزینه، حسابرسی و ... داده می شود. در کنار این ها آموزش هایی که در زمینه business داده می شود توانایی های حسابدار را افزایش می دهد.

مانند: رفتار سازمانی، مارکتینگ، کامپیوتر، حقوق تجارت، اقتصاد و سیست های تبلیغاتی و... . به محض اینکه شما فارغ التحصیل شدید، یک حسابدار هستید اما دقت داشته باشید که حسابدار رسمی نیستید. در برخی از دانشگاه های غیر ایرانی این دو مدرک با گذراندن واحدهای اضافی با هم داده می شوند.

حسابدار کجا استخدام می شود؟

بسیاری از شرکت ها به اندازه ای بزرگ و پیچیده هستند که نیاز به یک حسابدار تمام وقت داشته باشند. شما می توانید به عنوان حسابدار در یک بانک، یک شرکت تولیدی، بیمارستان، موسسات بیمه، شرکت های کارگزاری کار کنید. همچین می توانید به استخدام موسسات دولتی در بیایید.

 

مسئولیت ها و وظایف

داشتن توانایی حرفه ای در زمینه مسائل مالی، تنها یک بعد در زمینه موفقیت فرد حسابدار است.

کارفرما ها به خوبی این را می دانند و ترجیح می هند حسابداری را استخدام کنند که علاوه بر داشتن توانایی عالی در زمینه مهارت های حسابداری دارای ویزگی های باشد.

 

حسابدار رسمی

سطح تحصیلات مورد نیاز

در ایران برای شرکت در آزمون حسابداران رسمی باید حداقل مدرک لیسانس و شش سال سابقه کار داشته باشید.

 

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته مشکلی در زمینه کار ندارند ؛ چون هر فرد سرمایه‌گذار و هر مؤسسه اعتباری برای سرمایه‌گذاری یا اعتبار دادن به حسابدار نیاز دارد.

آموزش حسابداران و شرکت موثر آنها در فراهم‌آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد، و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران اهمیت فراوانی دارد. چرا که وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، بموقع و مربوط به فعالیت‌های اقتصادی، نه تنها لازم بلکه حیاتی است. علاوه بر این اطلاعات مالی حاصل از فعالیت‌های اقتصادی که بوسیله نظام‌های حسابداری گزارش می‌شود، می‌تواند از انحراف مسیر پیش‌بینی شده ، اتلاف منابع اقتصادی و اخلال در برنامه‌های توسعه اقتصادی جلوگیری کند.

 

دکتر ثقفی نیز در این باره می‌گوید:«

چون این رشته فقط به کلاس و معلم نیاز دارد متاسفانه در سالهای اخیر، بسیاری از شهرهای دورافتاده که حتی یک حسابدار مجرب و متخصص ندارد، رشته حسابداری را با استفاده از اساتید کم‌تجربه دائر کرده است و در نتیجه فارغ‌التحصیلان دانشگاههای فوق حسابدارانی ناکارآمد هستند که نمی‌توانند، جذب بازار کار شوند. البته آنچه گفته شد شامل حال فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته نمی‌شود چون هر فرد سرمایه‌گذار و هر موسسه اعتباری برای سرمایه‌گذاری یا اعتبار دادن به حسابدار نیاز دارد.

منبع :

مسیر ایرانی – ایران مدرس

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی