مـدیر مالی « حسابدار حرفه ای » اسـت که دارای « صلاحیت حرفه ای » بوده وضمن دارا بودن آگاهی های کلی در زمینه های متنوع امور مالی ودانش مدیریت ، در یک یا چند زمینه مشخص مالی نیز متخصص است .در اینجا علاوه بر تعریف این شغل، وظایف، مسئولیتها، میزان درآمد و تفاوت آن با دیگر حرفه های مربوط بیان شده است.

معرفی شغل مدیر مالی

مدیریت مالی، مدیریت بر منابع و مصارف شرکت است. مدیران مالی به دنبال افزایش سود شرکت (در کوتاه مدت) و افزایش ثروت سهامداران (در بلند مدت) می باشند. مدیران مالی همچنین مسئول سلامت مالی سازمان هستند. آنها گزارشات مالی را تهیه، فعالیت های سرمایه گذاری را هدایت، استراتژی ها را توسعه داده و برای رسیدن به اهداف مالی بلند مدت سازمان برنامه ریزی می کنند.

 

مدیر مالی از گذشته تا حال

نقش مدیر مالی با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی و نرم افزاری در حال تغییر است. در گذشته وظیفه اصلی مدیر مالی نظارت بر مسایل مالی سازمان بوده است ولی حالا بیشتر به تحلیل داده ها و دادن مشاوره به مدیران عالی برای حداکثر سازی سود و افزایش ثروت سهامداران می پردازند.

 

نقش مدیر مالی در حوزه های مختلف

مدیر مالی اغلب به صورت تیمی کارکرده و به مدیران عالی شرکت یا سازمان مشاوره می دهد و وظایفی که مختص آن سازمان یا صنعت است را انجام می دهد. برای مثال مدیران مالی دولتی باید در ثبت، کنترل و تخصیص بودجه متخصص باشند و مدیر مالی شاغل در بخش صنعت باید نحوه محاسبه و گزارش دهی بهای تمام شده کالا و محصولات تولیدی را به طور کامل بداند.

 

علاوه بر این مدیران مالی باید با قوانین خاص مالیاتی که بر صنعت سازمان آنها موثر است، آشنا باشند. آنها با مدیران ارشد و واحدهای مالی و حسابداری ارتباط نزدیک دارند. مدیران مالی اکثرا به صورت تمام وقت کار می کنند و حجم کار آنها زیاد است.

 

مسئولیت ها و وظایف مدیر مالی

بسته به اینکه مدیر مالی در چه شرکتی با چه ابعاد و اندازه ای کار می کند، دارای وظایف متفاوت می باشد اما برخی از وظایف آن در همه شرایط یکسان است و تنها کم یا زیاد می شود. در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم :

 

تهیه گزارشات و صورت های مالی – به منظور ارائه به مراجع قانونی و نظارتی مثل اداره امور مالیاتی، بیمه و حسابرسان و همچنین ارائه به مدیران عالی شرکت

پاسخ به سازمان های نظارتی در صورت لزوم و دفاع از عملکرد قانونی شرکت

نظارت بر مسائل مالی جزئی سازمان برای اطمینان از قانونی بودن آنها

نظارت بر کارکنان مسئول گزارش دهی مالی و بودجه ریزی

بازنگری گزارشات مالی سازمان و یافتن راه های کاهش هزینه ها

تحلیل گرایش های بازار به منظور یافتن فرصت هایی برای تأمین مالی بهتر، سرمایه گذاری در پروژه های جدید و یا پیشی گرفتن از شرکت های رقیب

کمک به مدیریت ارشد شرکت در گرفتن تصمیمات صحیح مالی

 درآمد و حقوق یکی از مهم ترین و جذاب ترین ویژگی های هر شغلی می باشد. شاید بتوان گفت اولین سوالی که هر کارجویی در یافتن و انتخاب شغل به دنبال پاسخ آن است، درآمد و حقوق می باشد.

 

مدیر مالی یکی از مشاغل مهم حوزه مالی و حسابداری است. معمولا افراد با تجربه در این حوزه وارد این شغل می شوند. کار اصلی مدیر مالی مدیریت بر منابع و مصارف شرکت است. با توجه به اندازه و نوع شرکت، مدیر مالی وظایف مختلف و درآمد متفاوتی دارد.

َتفاوت مدیر مالی - رئیس حسابداری - حسابدار ارشد

بررسی تفاوت این مشاغل کار دشواری است بدلیل اینکه فرم ثابت و مشخصی وجود ندارد که حتما" یک مدیر مالی این وظایف را انجام شده. گاها" در یک شرکتی مدیر مالی مسئول تامین اعتبارات شرکت است در شرکت دیگری این وظیفه را مدیری دیگر بر عهده دارد.

ضمن اینکه رئیس حسابداری یک خودرو سازی بزرگ از نظر وجه از رئیس هیئت مدیره یک شرکت متوسط پوزیشن برتری دارد.

در بحث رئیس حسابداری موضوع فرق میکند. در مبحث رئیس حسابداری فیلد های تخصصی بنا به ساختار و وسعت شرکت به وجود خواهد آمد.

حوزه های مختلف ریاست حسابداری مالی - هزینه یابی - بودجه - فروش - اعتبارات  و..... میباشد که شرح وظایف هریک متناسب با نوع تخصص آن تعریف میشود.

 

نکته مهم این است که روسای حسابداری درصد بیشتری کار فنی و تخصصی را انجام میدهند اما مدیر مالی درصد بیشتری فعالیت سیاست گذاری - مدیریتی  و تحلیل گرایانه را بر عهده دارد و روابط عمومی قوی تری رانیز باید داشته باشد تا هم با هیئت مدیره و هم با ارباب رجوع و موسسات اعتباری و تامین کننده گان رابطه برقرار نماید.

 

وضعیت استخدام مدیر مالی در ایران و جهان

عموما استخدام مدیر مالی در سازمانها و شرکت های مختلفی از جمله بانک ها، شرکت های بیمه، سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی صورت می گیرد. تقریبا می توان گفت هر شرکتی به مدیر مالی نیاز دارد البته در شرکت های کوچک تر وظایف مدیر مالی بر عهده مدیر عامل یا حسابدار شرکت است و پست و شغلی به نام مدیر مالی در شرکت های کوچک خیلی معنا نمی دهد.

حوزه مالی و حسابداری بخش مهم و  جدایی ناپذیر هر سازمان و شرکت، چه در ایران و چه در سایر کشورهای دنیا همیشه بوده، هست و خواهد بود. با توجه به این موضوع، فرصت های شغلی و استخدامی مالی نیز همیشه موجود می باشد و روز به روز با رقابتی تر شدن بازارهای داخلی و بین المللی، پیچیده تر شدن عملیات مالی و حسابداری، پیچیده تر شدن مباحث مالیاتی، سرمایه گذاری و سودآوری شرکتها. روند استخدام مدیر مالی در اکثر کشورهای جهان – و احتمالا در ایران – در سال های آتی رو به رشد است. از جمله این افزایش ها  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

آمریکا – پیش بینی می شود میزان استخدام مدیران مالی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، به میزان ۹% رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴% می باشد.

 

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال قبل، میزان استخدام مدیران مالی ۸.۲ درصد رشد داشته و برای سال های آتی نیز رشد متوسطی پیش بینی شده است

 

در ایران هم با توجه به روند رو به رشد بخش خصوصی، انتظار می رود نیاز شرکت ها و سازمان ها به شغل مدیر مالی در سال های آینده روند رو به رشدی داشته و میزان استخدام مدیر مالی افزایش یابد.

 

حقوق و درآمد مدیر مالی در ایران

به طور کلی آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد که مدیر مالی از درآمد مناسبی نسبت به متوسط جامعه برخوردار است. البته داشتن درآمدهای بالاتر با داشتن تجربه و تخصص بیشتر رابطه مستقیمی دارد.

 

مطابق با جدید ترین تحقیقات صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی در کشور متوسط درآمد ماهیانه مدیر مالی در سال ۹۲، ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان و در سال ۹۳، ۳.۷۵۰.۰۰۰ تومان اعلام شده است. البته جامعه آماری مورد نظر مربوط به شهر تهران به عنوان پایتخت کشور می باشد. عموما در شهرستان ها درآمد کمی پایین تر می باشد.

متوسط درآمد مدیر مالی به صورت ماهیانه در سال ۹۳، حدود ۲۵ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است. اگر فرض کنیم که در سال ۹۴ هم روند افزایش حقوق و درآمد مدیر مالی به همین منوال باشد، درآمد متوسط ماهیانه یک مدیر مالی به در سال ۹۴ معادل۴،۶۸۷،۵۰۰ تومان بوده است.

تاثیر سابقه کاری بر درآمد مدیر مالی در ایران

داشتن سابقه کاری عامل بسیار موثری در یافتن یک شغل مناسب و کسب درآمد و حقوق بالاتر می باشد. این در مورد در استخدام همه مشاغل از جمله استخدام مدیر مالی صدق می کند. اگر نگاهی به آگهی های استخدام مدیر مالی بیاندازید، می بینید که در اکثر آنها داشتن سابقه کاری یکی موارد مورد تاکید کارفرمایان است. ماهیت شغل مدیر مالی به گونه ای است که تجربه و سابقه در آن بسیار مهم بوده و در کسب درآمد بیشتر و موقعیت شغلی بهتر بسیار موثر است. افرادی که به شغل مدیریت مالی علاقه دارند، باید از سطوح پایین تر از جمله کارشناس مالی، حسابدار، حسابرس و … شروع کنند و با کسب تجربه و تبحر بیشتر به شغل مدیر مالی برسند.

 

به طور کلی می توان گفت هر چه مدیر مالی دارای سابقه کاری بیشتری باشد، درآمد بیشتری نیز خواهد داشت. نتایج تحقیقات معتبر نیز نشان می دهد که هر چه سابقه کاری مدیر مالی افزایش می یابد، حقوق مدیر مالی نیز زیادتر می شود. به عنوان مثال حقوق مدیر مالی (به صورت ماهیانه) که بیش از ۱۵ سال سابقه دارد، بیش از دو برابر مدیر مالی است که بین ۱ تا ۷ سال سابقه دارد.

بسیاری از افرادی که می خواهند به کشور دیگری مهاجرت کنند، قبل از هر چیزی وضعیت درآمدی شغل خود در آن کشور را بررسی می کنند. متوسط درآمد مدیر مالی در اکثر کشورها از متوسط درآمد سایر مشاغل، کمی بالاتر است.

البته باید به این نکته توجه داشت که برای انجام یک مقایسه کامل بین درآمد مدیر مالی در کشورهای مختلف باید عوامل دیگری از جمله هزینه های زندگی (غذا، هزینه مسکن  و …)، تورم و … نیز مد نظر قرار گیرد. برای این کار می توانید از سایت های اطلاعاتی که در این زمینه در اینترنت موجود است و اطلاعات کاملی در خصوص نحوه زندگی در کشورهای مختلف ارائه می کند، کمک بگیرید.

منبع: مسیر ایرانی  - دنیای کا ر – دانشگاه جامع علمی و کاربردی تهران – تالار تخصصی حسابداری

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

خدیجه پور معین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی